Naziv
Filozofija odgoja - opći
Organizacijska jedinica
Odsjek za filozofiju
ECTS bodovi
4
Šifra
81941
Semestri izvođenja
zimski
Jezik izvođenja
hrvatski
Nastavnici
Satnica
Predavanja
30

Cilj
Usvajanje osnova za analitičko pristupanje pojmovima odgoja, obrazovanja, učenja i poučavanja, nastavnog autoriteta i nastavnih očekivanja, kao i za kritičko promišljanje ideologija, vrijednosti te spoznajnih i voljnih čimbenika građanskih i državljanskih kompetencija. Osposobljavanje za kritičko propitivanje filozofijske pretpostavke odgoja, što je prijeko potreban uvjet za refleksiju nastavnog djelovanja i raspravu o edukacijskim ciljevima. Predmet koncepcijski povezuje istaknuta razumijevanja odgoja u okviru zapadne filozofske tradicije sa suvremenim problemima i izazovima.
Sadržaj
  1. Uvodno: upoznavanje sa ciljevima i sadržajem kolegija, literaturom i načinima rada
  2. Uvod u filozofijski način mišljenja; poticaji na filozofiranje
  3. Osnovne etičke teorije; Aristotelova etika vrlina i odgoj
  4. Sofisti, Sokrat i sokratski dijalog
  5. Koncept kritičkoga mišljenja
  6. Platonova koncepcija odgoja; povezanost države i odgoja
  7. Filozofija odgoja Jean-Jacquesa Rousseaua (I)
  8. Filozofija odgoja Jean-Jacquesa Rousseaua (II)
  9. Disciplina; odgoj građanina
  10. Autoritet i sloboda u odgoju
  11. Kazna
  12. Igra
  13. Odgoj za budućnost; Friedrich Nietzsche
  14. Suvremene kritičke teorije obrazovanja.
  15. Završna rasprava. Evaluacija.

Ishodi učenja
  1. Identificirati i opisati temeljne probleme filozofije odgoja.
  2. Analizirati smisao i značenje pojmova odgoja, obrazovanja, nastavne komunikacije i razvoja ljudskih sposobnosti.
  3. Opisati osnovne povijesno-filozofijske pristupe temeljnim pojmovima, pitanjima i konceptima odgoja.
  4. Opisati osnovna prijeporna mjesta i argumentativne sklopove različitih teorija o odgoju.
  5. Moći primijeniti osnovne principe vođenog dijaloga i kritičkoga mišljenja u poučavanju.
  6. Integrirati načela filozofije odgoja u pedagogijskoj, didaktičkoj i metodičkoj praksi.
  7. Moći kritički sagledati područja realizacije odgojnoga i obrazovnoga djelovanja unutar zakonom propisanog sustava.
  8. Moći na osnovnoj razini opisati i kritički usporediti različite ideološke temelje obrazovnih sustava
  9. Moći kritički sagledati i u odgojnu praksu odgovarajuće implementirati koncepte slobode, autoriteta, kazne, discipline i suosjećanja.
Metode podučavanja
Predavanja, rasprave, samostalni zadaci, e-učenje.
Metode ocjenjivanja
Ispitna provjera znanja slijedi nakon odslušanih predavanja. Ispit je pismeni.

Obavezna literatura
  1. Nietzsche, F. ( 2003), Schopenhauer kao odgajatelj (Zagreb: Matica hrvatska).
  2. Canivez, P. (1999), Odgojiti građanina? (Zagreb: Durieux).
  3. Morin, E. (2002), Odgoj za budućnost (Zagreb: Educa).
  4. Huizinga, J. (1992), Homo ludens, Zagreb: Naprijed, str. 9-30.
  5. Klooster, D. (2002), "Što je kritičko mišljenje?", Metodički ogledi 9, str. 87-95.
Dopunska literatura
  1. Polić, Milan (ur.) (2007), Filozofija i odgoj u suvremenom društvu (Zagreb: Hrvatsko filozofsko društvo)
  2. Blake, Smeyers, Smith, Standish (2003), The Blackwell Guide to the Phlosophy of Education (Oxford: Blackwell Publishing)
  3. Curren, Randall (ed.) (2007), Philosophy of Education. An anthology (Blackwell Publishing)
  4. Canivez, P. (1999), Odgojiti građanina? (Zagreb: Durieux).Platon, Država (FPN – Liber, Zagreb, 1977; Naklada Jurčić, Zagreb, 5. izdanje: 2004)
  5. Legrand, L. (1995), Moralna izobrazba danas: Ima li to smisla? (Zagreb: Educa)
  6. Foucault, M. (1992), Znanje i moć (Zagreb: Globus)
  7. Aristotel, Nikomahova etika (FPN, Zagreb, 1982; Globus – Liber, Zagreb, 1988; HSN, Zagreb, 1992)
  8. Aristotel (1987), Nagovor na filozofiju (Zagreb: Naprijed)
  9. Aurelije Augustin (1988), O slobodi volje (Demetra: Zagreb)
  10. Descartes, Rene (1951), Rasprava o metodi (Zagreb: Matica hrvatska)
  11. Rousseau, Jean Jacques (1978), Rasprava o porijeklu i osnovama nejednakosti među ljudima / Društveni ugovor (Zagreb: Školska knjiga)
  12. Rousseau, Jean Jacques (1989), Emil ili o vaspitanju (Beograd – Valjevo: Estetika)
  13. Dewey, John (2002), The school and society (Bristol: Thoemmes)
  14. Dewey, John (1934), Pedagogika i demokratija: Uvod u filozofiju vaspitanja (Beograd: Gen Kon a. d.)
  15. Kant, Schelling, Nietzsche (1991), Ideja univerziteta (ur. Despot, Branko) (Zagreb: Globus)
  16. Fink, Eugen (1998), Uvod u filozofiju (Zagreb: Matica hrvatska)
  17. Vuk-Pavlović, Pavao (1996), Filozofija odgoja (Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada)
  18. Illich, Ivan (1972), Dole škole (Beograd: Duga)
  19. Hufnagel, Erwin (2002), Filozofija pedagogike (Zagreb: Demetra)
  20. Nussbaum, Martha C. (1997), Cultivating Humanity: A Classical Defence of Reform in Liberal Education (Cambridge, MA: Harvard University Press)
  21. Polić, Milan (1997), Čovjek, odgoj, svijest (Zagreb: Hrvatsko filozofsko društvo)

Izborni predmet na studijima
  1. Anglistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  2. Anglistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  3. Antropologija, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 1. semestar
  4. Arheologija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  5. Češki jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  6. Fonetika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  7. Francuski jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  8. Germanistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  9. Informacijske znanosti, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  10. Informacijske znanosti, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  11. Južnoslavenski jezici i književnosti, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  12. Komparativna književnost, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 1., 3. semestar
  13. Komparativna književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 1., 3. semestar
  14. Kroatistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  15. Kroatistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  16. Lingvistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  17. Pedagogija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 1., 3. semestar
  18. Poljski jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  19. Portugalski jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 1., 3. semestar
  20. Povijest, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  21. Psihologija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 1., 3. semestar
  22. Rumunjski jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  23. Slovački jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  24. Sociologija, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  25. Sociologija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  26. Španjolski jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  27. Talijanistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  28. Talijanistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  29. Nederlandistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 1., 3. semestar
  30. Romistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 1., 3. semestar
  31. smjer Nastavnički, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 1., 3. semestar
  32. Judaistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 1., 3. semestar
  33. Grčki jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  34. Indologija, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 1. semestar
  35. Latinski jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  36. Ruski jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  37. Ukrajinski jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  38. Arheologija, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  39. Povijest, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
Fakultetska ponuda
  • Diplomski studij: Zimski semestar