Naziv
Pregled židovske povijesti u modernom i suvremenom razdoblju
Organizacijska jedinica
Katedra za židovske studije i istraživanje Holokausta
ECTS
3
Šifra
235612
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15

Cilj
Cilj ovog kolegija je upoznati studente sa židovskom poviješću od 16. stoljeća, obilježenog velikim demografskim pomicanjima Aškenaza i Sefarda prema istoku preko početaka modernizacije u ranom novom vijeku do haskale (židovskog prosvjetiteljstva), hasidizma, "tradicionalnog modernizma", rasta modernog antisemitizma, velike židovske emigracije u Novi svijet i Šoa te stvaranja Države Izrael.

Dublje razumijevanje složenosti i međusobne uvjetovanosti odvojenog razvoja svake pojedine židovske komponente, ali i njihove međusobne komunikacije i intereakcije, stupanj komunikacije s okolnim narodima i usvajanje koncepata naroda u čijoj sredinama egzistiraju židovske zajednice kao i zašto je židovska povijest, unatoč geografskoj i političkoj rascjepkanosti zapravo jedna povijest. Ovaj, kao i ostali povijesni kolegiji na studiju judaistike pridonosi usvajanju znanja o židovskoj povijesti u dijaspori te povijesti Izraela, kao i načina povijesnog razmišljanja, koji je neophodan u oblikovanju prvostupnika judaistike.
Sadržaj
  1. Rani novi vijek: opći uvod. Modernizacijski procesi u europskoj židovskoj povijesti
  2. Sefardska dijaspora na Sredozemlju i u zapadnoj Europi u ranom novom vijeku: kulturna, društvena i intelektualna povijest
  3. Socijalna i kulturna povijest Aškenaza u istočnoj Europi
  4. Hasidizam kao tradicionalna modernizacija
  5. Emancipacija i haskala
  6. Strujanja u judaizmu: reformni judaizam, ortodoksni judaizam; pozitivni povijesni judaizam, Wissenschaft des Judentums
  7. Židovi u Americi do Drugoga svjetskog rata
  8. Srednjoistočna i istočna Europa od podjela Poljske do 1918.
  9. Cionizam
  10. Židovi u u Osmanskom Carstvu (i susjednim islamskim zemljama) u 19. i 20. stoljeću
  11. Europa između dva svjetska rata
  12. Šoa/Holokaust
  13. Mandatna Palestina i Država Izrael
  14. Zajednice u Dijaspori nakon Drugoga svjetskog rata
  15. Zaključna razmatranja

Ishodi učenja
  1. opisati različite faze židovske civilizacije u ranom novom i novom vijeku te suvremenom razdoblju
  2. komparirati elemente pojedinih povijesnih, kulturnih i društvenih procesa različitih židovskih kultura i jezika te razumjeti kako su historijski faktori utjecali na te promjene
  3. razlikovati primarne i sekundarne izvore informacija i identificirati literaturu i izvore relevantnu za pojedinu temu, koristeći se arhivima i knjižnicama te muzejskim i internetskim resursima
  4. analizirati primarne židovske tekstove modernog i suvremenog podrijetla u prijevodu te kritički promišljati sekundarne izvorima koji tumače ove tekstove
Metode podučavanja
Metoda izlaganja i tumačenja. Raspravljanje i razgovor sa studentima. Analiza primarnih i sekundarnih izvora. Predavanja u kombinaciji sa seminarom i terenskom nastavom.
Metode ocjenjivanja
Ocjenjuje se: redovno prisustvo studenta i aktivno sudjelovanje u nastavi; završni pismeni ispit.

Završna ocjena uključuje vrednovanje rada i uspjeha studenta tijekom semestra iskazanih preko spomenutih obveza.

Obavezna literatura
  1. The Cambridge History of Judaism: Volume 7, The Early Modern World, 1500-1815, ur. J. Karp & A. Sutcliffe (Cambridge University Press: November 16, 2017)
  2. The Cambridge History of Judaism: Volume 8, The Modern World, 1815-2000, ur. M. B. Hart & T. Michels (Cambridge University Press, September 28, 2017)
Dopunska literatura

Obavezan predmet na studijima
  1. Judaistika, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 2. semestar
Fakultetska ponuda
  • Prijediplomski studij: Ljetni semestar