Naziv
Osnove traumatske psihologije
Organizacijska jedinica
Odsjek za psihologiju
ECTS
4
Šifra
52609
Semestri
Nastavnici
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15
Preduvjeti za upis i polaganje kolegija
Za upis kolegija se moraju

Cilj
Upoznati studente s temeljnim znanjima o stresnim i traumatskim događajima, o gubicima te o psihičkim stanjima stresa, traume i o procesu tugovanja. Objasniti temeljna načela pružanja podrške ljudima pod stresom, te traumatiziranim i tugujućim ljudima. Objasniti metodološke teškoće u provedbi istraživanja u području traumatske psihologije.
Sadržaj
  1. Teorijski modeli stresa.
  2. Vrste stresnih događaja i reakcije na stresne događaje.
  3. Traumatski događaji i trauma.
  4. Traumatske i posttraumatske reakcije.
  5. Obilježja različitih vrsta gubitaka reakcije na gubitak.
  6. Teorijski pristupi procesu tugovanja.
  7. Ciljevi, obilježja i ishodi procesa tugovanja. Trajanje tugovanja.
  8. Činitelji koji utječu na proces tugovanja.
  9. Otežano ili komplicirano tugovanje.
  10. Gubici i proces tugovanja u djetinjstvu i mlados
  11. Načela pružanja podrške ljudima u stanju stresa, traume i tijekom procesa tugovanja
  12. Predrasude i mitovi o pružanju podrške traumatiziranim ljudima.
  13. Osnovni elementi stručne podrške.
  14. Moguće teškoće i opasnosti u pružanju podrške traumatiziranim ljudima.
  15. Specifičnosti provedbe istraživanja u području traumatske psihologije i etička pitanja.

Ishodi učenja
  1. Usporediti stresne i traumatske događaje te gubitke
  2. Opisati pokazatelje psihičkog stanja stresa, traume i procesa tugovanja
  3. Nabrojiti kratkoročne i dugoročne posljedice stresa, traume i procesa tugovanja te načine njihova sprečavanja i ublažavanja
  4. Objasniti temeljna načela pružanja podrške ljudima nakon stresnih i traumatskih događaja te nakon gubitaka.
  5. Objasniti metodološke teškoće i etička pitanja istraživanja u području traumatske psihologije
  6. Prepoznati potrebu za brigom o stručnjacima koji rade s traumatiziranim ljudima
Metode podučavanja
Predavanja, rasprave, vježbe
Metode ocjenjivanja
Provjera znanja, stavova i uvjerenja u području traumatske psihologije provodi se tijekom nastave kroz rasprave i demonstracijske vježbe.

Obavezna literatura
  1. Arambašić, L. (2003.). Individualni stres i trauma, u: D. Ajduković (ur.), Socijalna rekonstrukcija zajednice, Društvo za psihološku pomoć, Zagreb, 99. – 121.
  2. Arambašić, L. (2008.). Gubitak, tugovanje, podrška, Jastrebarsko: Naklada "Slap".
  3. Pregrad, J. (ur.) (2005.). Stres, trauma, oporavak, Zagreb: Društvo za psihološku pomoć. (str. 103–105, 151–158, 159–176)
Dopunska literatura
  1. Arambašić, L. (2003.). Stres i suočavanje – teorijski modeli i njihove implikacije za problem nezaposlenosti, Suvremena psihologija, 6 (1), 103-127.
  2. Arambašić, L. (2003.). Gubici i tugovanje te njihove posljedice po pojedinca i zajednicu, u: D. Ajduković (ur.), Socijalna rekonstrukcija zajednice, Društvo za psihološku pomoć, Zagreb, 123. – 152.
  3. Lazarus, R.S. i Folkman, S. (2004.). Stres, procjena i suočavanje, Naklada "Slap", Jastrebarsko.
  4. Stroebe, M.S., Hansson, R.O., Stroebe, W. i Schut, H. (ur.) (2002.). Handbook of bereavement research: Consequences, coping and care, American Psychological Association, Washington, D.C.