Antropologija turizma

Naziv
Antropologija turizma
Organizacijska jedinica
Odsjek za etnologiju i kulturnu antropologiju
ECTS bodovi
5
Šifra
51751
Semestri izvođenja
zimski
Jezik izvođenja
Hrvatski
Nastavnici
Satnica
Predavanja
30
Seminar
30

Cilj
U okviru kolegija studenti se upoznaju s dosadašnjim razvojem antropologije turizma. Pritom usvajaju teorijsko znanje i upoznaju metodološke postavke antropologije turizma te razvijaju vještine kritičkog čitanja stručne literature. Usvojeno znanje studenti primjenjuju pri vlastitom istraživačkom radu, pri čemu je kolegij usmjeren prema razvijanju vještina samostalnog istraživanja te pisanog i usmenog oblikovanja njegovih rezultata.
Sadržaj
  1. predstavljanje sadržaja predmeta
  2. znanstveni interes za turizam, etnologija i turizam, antropologija turizma seminar: dogovor oko istraživačkih tema i pitanja
  3. znanstveni interes za turizam, etnologija i turizam, antropologija turizma – nastavak
  4. povijesni razvoj turizma turizam i mobilnost
  5. kultura na tržištu, komodifikacija kulture, autentičnost
  6. domaćini – gosti, mi – Drugi
  7. predstavljanje – načini i procesi, izvedba i turizam
  8. baština i turizam
  9. pojam turističke atrakcije
  10. kulturna politika, kulturni turizam, ruralni turizam
  11. UNESCO i turizam
  12. festivali i turizam
  13. predstavljanje seminarskih radova
  14. predstavljanje seminarskih radova
  15. sažetak obrađenih tema, evaluacija kolegija

Ishodi učenja
  1. opisati i protumačiti kulturu svakodnevice na području Hrvatske i jugoistočne Europe
  2. izložiti i opisati povijest etnoloških i kulturnoantropoloških istraživanja
  3. primijeniti vještine učenja za nastavak studija na višoj razini
  4. izložiti i opisati povijest etnoloških i kulturnoantropoloških istraživanja turizma
  5. izložiti i pojasniti osnovne pojmove, teorijske postavke i pristupe u antropologiji turizma
  6. opisati povijesni razvoj turizma u svijetu i u Hrvatskoj
  7. dati primjere kulturnih praksi u turizmu, opisati ih i protumačiti
  8. predvidjeti i planirati stručno uključivanje etnologa i kulturnih antropologa u turizam
  9. izdvojiti i izraziti teze iz odabranih znanstvenih radova o turizmu, analizirati ih i diskutirati o njima
  10. osmisliti i provesti kvalitativno istraživanje odabrane turističke prakse
  11. u istraživanju odabrane turističke prakse primijeniti temeljne teorijske i metodološke koncepte te etičke standarde struke
  12. javno usmeno i pisano prezentirati rezultate istraživanja odabrane turističke prakse
  13. osmisliti i provesti jednostavno kvalitativno istraživanje
  14. poznavati i primijeniti temeljne etičke standarde struke
  15. primijeniti temeljne teorijske i metodološke koncepte u konkretnim istraživačkim situacijama
  16. planirati i provesti zadatke iz područja etnologije i kulturne antropologije u različitim sferama stručnog djelovanja, primjerice u muzejskoj i konzervatorskoj djelatnosti, u udrugama za očuvanje i obnovu lokalnih tradicija, u civilnom sektoru, u turizmu, u državnoj upravi i sl.
  17. javno usmeno i pismeno prezentirati rezultate istraživanja
  18. prepoznati i uvažavati kulturne različitosti
  19. koristiti se stranim jezicima u znanstvenom i stručnom radu i komunikaciji
  20. koristiti temeljne vještine u radu s računalima za stručne i znanstvene potrebe
Metode podučavanja
Predmet se izvodi u kombinaciji predavanja i seminara. Za seminarski dio nastave studenti čitaju tekstove povezane s tematikom predavanja te na satu izražavaju i analiziraju njihove teze i diskutiraju o njima. Usto, na seminarskom dijelu nastave studenti opisuju i analiziraju izabrane turističke prakse. Tijekom semestra studenti provode samostalno terensko istraživanje (uz mentoriranje nastavnika); sredinom semestra izlažu dosadašnje rezultate, a krajem semestra predstavljaju svoje cjelokupno istraživanje i predaju seminarski rad. U nastavi se koriste različita tehnička pomagala, a potrebni nastavni materijali dostupni su u sustavu Omega.
Metode ocjenjivanja
Konačnu ocjenu čini: - pisani ispit (kolokvij): 50% - aktivnost na nastavi (čitanje zadanih tekstova, sudjelovanje u raspravama), pisani radovi (izvještaj, seminarski rad): 50% Pisani dio ispita može se položiti preko kolokvija, koji obuhvaća obveznu ispitnu literaturu te bilješke s predavanja i seminara. Ukoliko studenti ne polože kolokvij, tada po završetku semestra polažu ispit. Od studenata se očekuje aktivno sudjelovanje u nastavi: redovito pohađanje nastave (dozvoljeno je izostati s 2 predavanja i s 2 seminara), čitanje predviđenih tekstova, sudjelovanje u raspravama. Također, tijekom semestra provodi se samostalno istraživanje. Sredinom semestra potrebno je napisati do 2 kartice teksta o dosad provedenim istraživanjima, a krajem semestra predati seminarski rad (seminarski rad je uvjet za izlazak na ispit).

Obavezna literatura
  1. CHAMBERS, Erve. 2000. "Tourism, Society, and the Political Economy". U: Native Tours. The Anthropology of Travel and Tourism. Long Grove: Waveland Press, 29–66.
  2. GMELCH, Sharon Bohn. 2004. "Why Tourism Matters". U: Tourists and Tourism. A Reader, ur. Sharon Bohn Gmelch. Long Grove: Waveland Press, 3–21.
  3. KIRSHENBLATT-GIMBLETT, Barbara. 1998. "Destination Museum". U: Destination Culture. Tourism, Museums, and Heritage. Berkeley – Los Angeles – London: University of California Press, 131–176.
  4. McLAREN, Deborah. 2004. "Rethinking Tourism". U: Tourists and Tourism. A Reader, ur. Sharon Bohn Gmelch. Long Grove: Waveland Press, 443–456.
  5. NASH, Dennison. 2001. "The Anthropological Approach to Tourism: a Preliminary Assessment". U: Anthropology of Tourism. Oxford – New York – Tokyo: Pergamon, 79–93.
  6. RIHTMAN AUGUŠTIN, Dunja. 1970. "Tradicionalna kultura i turizam. Dvije neiskorištene šanse". Dometi, 3 (6):4–11.
  7. SHEPHERD, Robert. 2002. "Commodification, culture and tourism". Tourist Studies, 2 (2):183–201.
  8. TIMOTHY, Dallen J. 2011. "Tourism and the Politics of Heritage". U: Cultural Heritage and Tourism. An Introduction. Bristol – Buffalo – Toronto: Channel View Publications, 127–148.
Dopunska literatura
  1. BENDIX, Regina. 1989. "Tourism and Cultural Displays. Inventing Traditions for Whom?". Journal of American Folklore, 102 (404):131–146.
  2. BOISSEVAIN, Jeremy, ur. 1996. Coping with Tourists: European Reactions to Mass Tourism. Providence – Oxford: Berghahn Books.
  3. BRUNER, Edward M. 2005. Culture on Tour. Ethnographies of Travel. Chicago – London: The University of Chicago Press.
  4. BURNS, Peter M. 2002. An Introduction to Tourism and Anthropology. London – New York: Routledge.
  5. CHAMBERS, Erve, ur. 1997. Tourism and Culture. An Applied Perspective. Albany: State University of New York Press.
  6. CHAMBERS, Erve. 2000. Native Tours. The Anthropology of Travel and Tourism. Long Grove: Waveland Press.
  7. COLEMAN, Simon i Mike CRANG, ur. 2002. Tourism. Between Place and Performance. New York – Oxford: Berghahn Books.
  8. ČORAK, Sanda i Vesna MIKAČIĆ, ur. 2006. Hrvatski turizam: plavo, bijelo, zeleno. Zagreb: Institut za turizam.
  9. DEMONJA, Damir i Pavlo RUŽIĆ. 2010. Ruralni turizam u Hrvatskoj. S hrvatskim primjerima dobre prakse i europskim iskustvima. Zagreb: Meridijani – Institut za međunarodne odnose.
  10. DUDA, Igor. 2005. U potrazi za blagostanjem. O povijesti dokolice i potrošačkog društva u Hrvatskoj 1950-ih i 1960-ih. Zagreb: Srednja Europa.
  11. DUDA, Igor. 2010. Pronađeno blagostanje. Svakodnevni život i potrošačka kultura u Hrvatskoj 1970-ih i 1980-ih. Zagreb: Srednja Europa.
  12. GETZ, Donald. 1991. Festivals, Special Events, and Tourism. New York: Van Nostrand Reinhold.
  13. GMELCH, Sharon Bohn, ur. 2004. Tourists and Tourism. A Reader. Long Grove: Waveland Press.
  14. GRANDITS, Hannes i Karin TAYLOR, ur. [urednici hrvatskog izdanja Igor Duda i Damir Agičić]. 2013. Sunčana strana Jugoslavije. Povijest turizma u socijalizmu. Zagreb: Srednja Europa.
  15. HANNAM, Kevin i Dan KNOX. 2011. Understanding Tourim. A Critical Introduction. London – Thousand Oaks – New Delhi – Singapore: Sage.
  16. HORVAT, Božena, ur. 1999. Turizam u sociokulturološkoj perspektivi. Čitanka s izborom tekstova. Zagreb: Mikrorad – Ekonomski fakultet Zagreb.
  17. JELINČIĆ, Daniela Angelina. 2008. Abeceda kulturnog turizma. Zagreb: Meandar.
  18. KELEMEN, Petra i Sanja LONČAR. 2011. "'Obično' vs. 'atraktivno': kako priče o načinu života postaju dio turističke ponude". Studia ethnologica Croatica, 23:183–214.
  19. KELEMEN, Petra i Nevena ŠKRBIĆ ALEMPIJEVIĆ. 2012. Grad kakav bi trebao biti. Etnološki i kulturnoantropološki osvrti na festivale. Zagreb: Naklada Jesenski i Turk.
  20. KIRSHENBLATT-GIMBLETT, Barbara. 1998. Destination Culture. Tourism, Museums, and Heritage. Berkeley – Los Angeles – London: University of California Press.
  21. MacCANNELL, Dean. 1999. The Tourist. A New Theory of the Leisure Class. Berkeley – Los Angeles – London: University of California Press.
  22. NASH, Dennison. 2001. Anthropology of Tourism. Oxford: Pergamon.
  23. NASH, Dennison, ur. 2007. The Study of Tourism. Anthropological and Sociological Beginnings. Oxford: Elsevier.
  24. PETROVIĆ LEŠ, Tihana i Tomislav PLETENAC, ur. 2006. Etnologija i kulturni turizam. Zagreb: Filozofski fakultet, Odsjek za etnologiju i kulturnu antropologiju.
  25. PHILIMORE, Jenny i Lisa GOODSON, ur. 2004. Qualitative Research in Tourism. Ontologies, epistemologies and methodologies. London – New York: Routledge.
  26. PICARD, David i Mike ROBINSON, ur. 2006. Festivals, Tourism, and Social Change. Remaking Worlds. Clevedon – Buffalo – Toronto: Channel View Publications.
  27. PRICA, Ines i Željka JELAVIĆ, ur. 2009. Destinacije čežnje, lokacije samoće. Uvidi u kulturu i razvojne mogućnosti hrvatskih otoka. Zagreb: Institut za etnologiju i folkloristiku – Hrvatsko etnološko društvo.
  28. SHEPHERD, Robert J. 2013. Faith in Heritage. Displacement, Development, and Religious Tourism in Contemporary China. Walnut Creek: Left Coast Press.
  29. SELWYN, Tom, ur. 1996. The Tourist Image. Myths and Myth Making in Tourism. Chichester – New York – Brisbane – Toronto – Singapore: John Wiley & Sons.
  30. SHELLER, Mimi i John URRY, ur. 2004. Tourism Mobilities. Places to Play, Places in Play. London – New York: Routledge.
  31. SINGH, Tej Vir, ur. 2012. Critical Debates in Tourism. Bristol – Buffalo – Toronto: Channel View Publications.
  32. SMITH, Melanie K. i Mike ROBINSON, ur. 2006. Cultural Tourism in a Changing World: Politics, Participation and (Re)presentation. Clevedon – Buffalo – Toronto: Channel View Publications.
  33. SMITH, Valene L., ur. 1989. Hosts and Guests. The Anthropology of Tourism. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
  34. SMITH, Valene L. i Maryann BRENT, ur. 2001. Hosts and Guests Revisited: Tourism Issues of the 21st Century. New York: Cognizant Communication Corp.
  35. Strategija razvoja turizma Republike Hrvatske do 2020. godine. 2013. http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2013_05_55_1119.html.
  36. TIMM KNUDSEN, Britta i Anne MARIT WAADE, ur. 2010. Re-Investing Authenticity. Tourism, Place and Emotions. Bristol – Buffalo – Toronto: Channel View Publications.
  37. TIMOTHY, Dallen J. 2011. Cultural Heritage and Tourism. An Introduction. Bristol – Buffalo – Toronto: Channel View Publications.
  38. URRY, John. 2002. The Tourist Gaze. London – Thousand Oaks – New Delhi: Sage Publications.
  39. VUKONIĆ, Boris. 2005. Povijest hrvatskog turizma. Zagreb: Prometej.

Izborni predmet na studijima
  1. Etnologija i kulturna antropologija, sveučilišni preddiplomski dvopredmetni studij, 1., 5. semestar