Tijekom rada na kolegiju studenti će stjecati znanja povezana s iznimno zanimljivim i dinamičnim razdobljem ruske i sovjetske povijesti, koje je obuhvaćeno nazivom kasni socijalizam. Premda je po sudu brojnih znanstvenika destaljinizacija započela već tijekom× Drugog svjetskog rata, sveobuhvatnija je kritika monološke kulture socrealizma uslijedila nakon smrti Stalina 1953. Javne prostore kulture sve češće zauzimaju različite nove, supkulturne grupe te je sovjetska ruska kultura toga razdoblja obilježena polifoničnošću. Studenti će se upoznati s nekim od ključnih književnih tekstova prvog razdoblja kasnog socijalizma (do 1968.), među kojima i s djelima nobelovaca M. Šolohova i A. Solženicyna, te dijelom filmskih uradaka koji su kreirali kulturno polje u prostoru između pristajanja i otpora prema dominantnim ideološkim strujanjima. Posebna će se pozornost dati specifičnostima sovjetskoga / ruskog modela kasnog socijalizma, koji je bitno obilježen pregovaranjem i/ili rušenjem mitova nastalih tijekom prve polovice 20. stoljeća, poput mita o novom sovjetskom čovjeku, „svijetloj budućnosti“, Velikom Ocu-vođi, majci-Domovini, velikoj pobjedi tijekom Domovinskog rata i novom, solidarnom besklasnom društvu, na čije mjesto dolaze novi mitovi, prije svega mit o socijalizmu „s ljudskim licem“, novom „jednostavnom sovjetskom čovjeku“, mladima kao društvenoj snazi iznimne vrijednosti i utjecaja, individualizmu i Zapadu kao „imaginarnom Drugom“.
- Upoznavanje s načinom rada, studentskim obavezama i primarnom te sekundarnom literaturom. Određivanje tema seminarskih radova.
- Kulturna atmosfera „odjuge“. Ideja socijalizma „s ljudskim licem“ (sovjetska „lenjiniana“ – novi sovjetski mit o junaku). I. Erenburg, V. Pomerancev i O. Bergol’c o književnosti i umjetnosti: umjetnik kao samostalni i nezavisni istraživač stvarnosti.
Zabolockij: Ottepel’ (1953)
Pomerancev: Ob iskrennosti v literature (1953)
- Status i sudbina socrealističke poetike nakon× Stalinove smrti 1953. i Hruščevljeve kritike „kulta ličnosti“ 1956. Temeljne tendencije u kulturi kasnog socijalizma. (Novi) mitovi (novog) tipa jednostavnog sovjetskog čovjeka: mladost, individualizam,× Zapad. Šezdesetaši – nova generacija sovjetske inteligencije.
Lirika „šezdesetaša“: E. Evtušenko, R. Roždestvenskij, A. Voznesenskij.
Film: Ja šagaju po Moskve (red. G. Danielija, 1963)
- Bulat Okudžava. Novi estetski principi. Žanr autorske pjesme. Arbat kao „mikrodomovina“ i kao etičko središte svijeta.
Poezija Bulata Okudžave.
- Oživljavanje socrealističke koncepcije ličnosti. „Jednostavni sovjetski čovjek“ kao nositelj estetskog ideala. Žanr „monumentalne pripovijesti“. Tema sjećanja na× Drugi svjetski rat.
Mihail Šolohov: Sud’ba čeloveka (1956-1957).
Film: Ballada o soldate (red. Grigorij Čuhraj, 1959)
- Lirizam kao temelj umjetničkoga diskurza. Istaknuti individualizam. Formiranje autorskoga „ja“ u autobiografiji. Postupci narativizacije sjećanja na traumu.
Lirski dnevnik Ol’ge Berggol’c: Poezdka v gorod detstva (1959) iz: Dnevnye zvezdy (1959).
Film: Letjat žuravli (red. M. Kalatozov), 1957.
- „Proza u trapericama“. Novi tip mladog refleksivnog pripovjedača. Proza o mladima i za mlade. Stil kao iskaz bunta i društvenoga protesta. elementi opozicije prema proizvodnome romanu socrealizma; Zapad kao „imaginarno Drugo“; grad kao poprište reprezentacije novih mitova (moda urbane mladeži)
Vasilij Aksenov: Kollegi (1960)
Film: Kollegi (red. A. Saharov), 1962.
- Poetika Aleksandra Solženicyna. Mutacije ideje o „jednostavnom sovjetskom čovjeku“. Reprezentacija ženskih junakinja u kasnom socijalizmu.
Aleksandr Solženicyn: Matrenin dvor, Odin den’ Ivana Denisoviča (1959)
- Varlam Šalamov. Dokumentarizam umjetničke proze. Tema Gulaga. Koncepcija kronotopa „logora-otoka“.
Varlam Šalamov: Nagrobnoe slovo (1960) iz: Kolymskie rasskazy.
- Obnavljanje tradicije klasičnog realizma.
Jurij Kazakov: Goluboe i zelenoe (1956); Pomorka (1957)
- Neofuturističke tendencije. Tradicija kao riznica i/ili kao tabula rasa?
Viktor Sosnora – izabrane pjesme
- Ponavljanje, zaključivanje. Samostalna izlaganja studenata na odabrane teme.
- Ponavljanje, zaključivanje. Samostalna izlaganja studenata na odabrane teme.
- Ponavljanje, zaključivanje. Samostalna izlaganja studenata na odabrane teme.
- Ponavljanje, zaključivanje. Samostalna izlaganja studenata na odabrane teme.