Tijekom rada na kolegiju studenti će stjecati znanja povezana s iznimno zanimljivim razdobljem ruske i sovjetske povijesti, koje se obuhvaća nazivom kasni socijelizam. Pluralizam (polifoničnost) kulture, koji je uslijedio nakon smrti Stalina 1953., odrazio se u svim područjima djelovanja tadašnjih umjetnika. U kasnijem se razdoblju (1968-1990) produbio sukob između političkih elita i naroda, što je ostavilo neizbrisiv trag na kulturu toga razdoblja. I u tom razdoblju, kao i u prethodnom, nastaju različite nove, supkulturne društvene skupine, koje su, za razliku od onih nastalih u „ranom“ kasnom socijalizmu, bile bitno više subverzivne u odnosu na dominantnu ideologiju. Tijekom tog razdoblja socrealistička kultura i književnost, kao i mitovi proizašli iz prve polovice 20. stoljeća, poput mita o novom čovjeku, „svijetloj budućnosti“, Velikom Ocu-vođi, majci-Domovini, velikoj pobjedi tijekom Domovinskog rata i novom, solidarnom besklasnom društvu, postaje ključno tematsko i stilsko polje umjetničke polemike. Pritom je specifičnost kasnijeg razdoblja kasnog socijalizma u tome što, za razliku od ranijeg razdoblja (do 1968.), na ispražnjeno mjesto starih mirova ne dolaze novi te se anitmitologizam na različite načine upisuje i zrcali u književnim i drugim predlošcima nastalim u tom razdoblju sovjetske i ruske kulture. Polifoničnost sovjetske ruske kulture u tom je. Studenti će po završetku kolegija steći znanja o specifičnostima poetika posljednjih sovjetskih generacija pisaca i umjetnika (od 1968. do 1990-ih) te će dobiti detaljan uvid u povijesne, društvene i ideološke promjene zbog kojih se raspad Sovjetskoga Saveza nije činio toliko neobičan za one koji su živjeli i stvarali tijekom tog dinamičnog i dramatičnog razdoblja sovjetske i ruske povijesti. Isto tako, rad na književnim i filmskim predlošcima pokazat će da su upravo u tom razdoblju postavljeni temelji kasnije oblikovanih postmodernističkih strujanja.
- Opće napomene: razdoblje „zastoja; temeljne tendencije u kulturi kasnog socijalizma nakon Brežnjevljeva dolaska na vlast – književnost, film, kultura; cenzura; pisci u emigraciji; samizdat; Metropol'; deteritorijalizacija (A. Yurchak)
- Pjesništvo A. Galiča i fenomen V. Vysockoga – poetika „nadryva“; teatralnost poezije; novi model lirskoga Ja; ambivalentni kulturološki status barda: miljenik KGB-a i sovjetske publike
- Ju. Aleškovskij: Ruka – staljinizam kao sotonizam
- A. Bitov: Puškinskij dom (1964-1971) – prve postmodernističke tendencije; intertekstualnost; hibridnost; poigravanje s mitom o „književnocentričnosti“ ruske kulture; peterburški tekst ruske kulture u kasnom socijalizmu – izabrani dijelovi
- Film Brilliantovaja ruka (1969) – poetika kasne sovjetske kinokomedije
- S. Sokolov: Škola dlja durakov (1973) – razvoj postmodernističkih tendencija
- Moskovski konceptualizam (soc art): I. Kabakov, D. Prigov, L. Rubinštejn, V. Sorokin (lik Policajca – novog sovjetskog čovjeka; dekonstrukcija ideje komunalnoga stana; književna tradicija kao tabula rasa)
- Film Moskva slezam ne verit (1979) – poetika kasne sovjetske melodrame
- Sovjetski pisci u emigraciji
- I. Brodskij: Poltory komnaty – sjećanje na komunalni stan
- Nove (postrealističke) tendencije: fenomen popularnosti S. Dovlatova na Zapadu (Čemodan, 1986); novi model junaka „kroničnog baksuza“; o sovjetskom iskustvu s humorom
- V. Makanin: Andergraund, ili Geroj našego vremeni (1998) – o sovjetskome društvu bez uljepšavanja postfestum
- Film Pokrovskie vorota (1982) – o iskustvu življenja u komunalnome stanu
- Ponavljanje, zaključivanje. Samostalna izlaganja studenata na odabrane teme.
- Ponavljanje, zaključivanje. Samostalna izlaganja studenata na odabrane teme.