Psihologija persuazije i propagande

Naziv
Psihologija persuazije i propagande
Organizacijska jedinica
Odsjek za psihologiju
ECTS bodovi
4
Šifra
90199
Semestri izvođenja
ljetni
Jezik izvođenja
Hrvatski
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15

Cilj
Upoznati studente s temeljnim procesima nastanka i promjene stavova. Objasniti načela persuazivnog i propagandnog djelovanja. Protumačiti razloge efikasnosti persuazivnog i propagandnog djelovanja. Pripremiti studente za etičku primjenu načela persuazivnog i propagandnog djelovanja u psihološkoj praksi.
Sadržaj
  1. Nastanak i promjena stavova. Struktura stava. Snaga stava.
  2. Metodološki pristupi izučavanju nastanka i promjene stavova:
  3. Temeljni procesi nastanka i promjene stavova: jednostavni afektivni procesi, mtivacijski utjecaji, utjecaj kognitivnih procesa, utjecaj ponašanja na oblikovanje i promjennu stavova.
  4. Socijalni utjecaji u nastanku i promjeni stavova.
  5. Persuazija i propaganda: određenje i definicija. Proces uvjeravanja kao temelj propagande. Persuazija kao komunikacija
  6. Teorijski modeli tumačenja efekata persuazije. Uloga motivacije i afektivnih procesa.
  7. Samogenerirana promjena stava.
  8. Efekti promjene stava
  9. Tehnike opiranja persuaziji i propagandi. Kontrapersuazija.
  10. Reklamiranje. Utjecaj medija.
  11. Načela oblikovanja medijske kampanje.
  12. Politička propaganda.
  13. Primjena načela persuazije u savjetovanju i psihoterapiji.
  14. Etička načela persuazije i propagande.
  15. Analiza primjera uspješnih i neuspješnih reklama, medijskih kampanja i propagandnih akcija.

Ishodi učenja
  1. Znati objasniti načine na koji nastaju i mijenjaju se stavovi.
  2. Znati nabrojati i objasniti metodološke pristupe nastanka i promjene stavova. .
  3. Moći objasniti temeljna teorijska tumačenja nastanka i promjene stavova.
  4. Znati obrazložiti tehnike persuazije koje se rabe u pojedinim teorijskim pristupima.
  5. Znati odabrati prikladnu persuazijsku strategiju.
  6. Znati primijeniti odgovarajuće persuazijske postupke u postupcima reklamiranja i propagande.
  7. Moći primjenjivati etička načela relevantna za persuazijski kontekst.
Metode podučavanja
Predavanja, seminari, diskusijske grupe, samostalni zadaci.
Metode ocjenjivanja
Rad studenata i usvojenost znanja i vještina redovito se prati tijekom rasprava i diskusijskih grupa. Način praćenja studenata jest i prezentacija seminarskih radova u kojima studenti trebaju pokazati (usmeno i pismeno) sposobnost integracije znanja, vještinu pisanja, usmenog izražavanja, te prezentacijske vještine. Usvojenost znanja pokazuje se pismenim i po potrebi usmenim ispitom.

Obavezna literatura
  1. Bohner, G. (2003). Stavovi. U: M. Hewstone i Stroebe, W. Socijalna psihologija: europske perspektive. Slap: Jastrebarsko. str. 195-234.
  2. Cialdini, R. B. (2007). Utjecaj: znanost i praksa. Zagreb: Mate.
  3. Čorkalo Biruški, D. i Davidović-Mušica, N. (2009). Kako ćemo vam prodati ovu knjigu? Persuazija, propaganda, marketing. U: D. Čorkalo Biruški (Ur.), Primijenjena psihologija: pitanja i odgovor (str. 375-401). Zagreb: Školska knjiga.
  4. Pratkanis, A. R. i Aronson, E. (2001). Age of propaganda: The everyday use and abuse of propaganda. NY: W.H. Freemen and Co.
  5. Stroebe, W. i Jonas, K. (2003). Zdravstvena psihologija: socijalnopsihologijska perspektiva. U: M. Hewstone i Stroebe, W. Socijalna psihologija: europske perspektive. Slap: Jastrebarsko. str. 459-493.
  6. Šiber, I. (2003). Politički marketing. Zagreb: Politička kultura (poglavlja V. i VI.)
Dopunska literatura
  1. Albarracin, D., Johnson, B. T. i Zanna, M. (Eds). (2005). The handbook of attitudes. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.
  2. Brock, T. & Green, M. C. (Eds). (2005). Persuasion: Psychological insights and perspectives. Thousand Oaks: Sage
  3. Čorkalo, D. (1997). Mijenjaju li se stavovi racionalno: provjera postavki modela vjerojatnosti elaboracije. Doktorska disertacija. Zagreb: Odsjek za psihologiju, Filozofski fakultet.

Izborni predmet na studijima
  1. Psihologija, sveučilišni preddiplomski jednopredmetni studij, 2., 4., 6. semestar