Psihologija sporta

Naziv
Psihologija sporta
Organizacijska jedinica
Odsjek za psihologiju
ECTS bodovi
3
Šifra
52598
Semestri izvođenja
ljetni
Jezik izvođenja
Hrvatski
Satnica
Predavanja
30

Cilj
Upoznati studente sa suvremenim teorijama i konstruktima iz područja psihologije sporta i tjelesnog vježbanja, te pozitivnim i negativnim utjecajima sporta i vježbanja na psihološki razvoj, psihološke karakteristike i kvalitetu života. Poučiti studente o utjecaju različitih psihičkih procesa na sportsku izvedbu, te kako ličnost i različite situacijske varijable (trener, sportsko okruženje i sl.) mogu djelovati na motivaciju, anksioznost, agresivnost i grupne procese u sportu. Studenti će se upoznati sa osnovama psihološke pripreme u sportu te ulogom i područjem djelovanja sportskog psihologa.
Sadržaj
  1. Uvod: Psihologija sporta i vježbanja, uloga sportskog psihologa i psihološke pripreme u sportu (2h)
  2. Psihološke dobrobiti tjelesnog vježbanja (2h)
  3. Kognitivni procesi i sportska uspješnost.Pažnja u sportu. Donošenje odluka. Analiza kognitivnog opterećenja sportske aktivnosti (4h)
  4. Osnovni pokretači sportske aktivnosti.Motivacija, motivacijska klima, ciljna orijentacija.(4h)
  5. Emocije, pobuđenost i emocionalna kontrola u sportu. Kognitivno- bihevioralni pristup: povezanost mišljenja, emocija i ponašanja; pozitivni i negativni utjecaj ugodnih i neugodnih emocija na sportsku izvedbu (4h)
  6. Psihologija grupe. Tko je dobar trener? (2h)
  7. Ličnost i sport. Anksioznost (trema) u sportu. Agresivnost u sportu (4h)
  8. Psihodijagnostika u sportu i planiranje psihološke priprema sportaša (2h)
  9. Sport djece i mladih. Roditelji u sportu. (4 h)
  10. Crtice iz prakse: gostovanje sportaša/trenera. Završna diskusija i evaluacija nastave (2h)

Ishodi učenja
  1. definirati i usporediti suvremene teorije i konstrukte iz područja psihologije sporta i tjelesnog vježbanja
  2. objasniti pristupe rukovođenja, te različite obrasce motivacijske klime u sportu, te njihov utjecaj na sportaše i sportsku izvedbu
  3. vrednovati znanja o osnovnim pokretačima sportske aktivnosti (motiv postignuća, intrinzična i ekstrinzična motivacija, ciljna orijentacija)
  4. kritički vrednovati odnos kognitivnih procesa u sportu ( npr. pažnja, pamćenje) i sportske izvedbe
  5. analizirati kognitivno opterećenje sportske aktivnosti i kognitivnu efikasnost sportaša
  6. prepoznati znakove povišene pobuđenosti i treme u sportu, te koristiti bihevioralne tehnike za smanjenje tih simptoma
  7. riješiti problemske situacije u sportu i sa akterima sportskog procesa
Metode podučavanja
Metode ocjenjivanja
Seminarski rad 50% Usmeni ispit 50%

Obavezna literatura
  1. Horga, S. (2009). Psihologija sporta. Zagreb: Kineziološki fakultet.
  2. Cox, R.H. (2005). Psihologija sporta. Jastrebarsko: Naklada Slap.
Dopunska literatura
  1. Barić, R. (2010). Psihološki aspekti košarkaške igre - motivacija U: B. Matković (Ur.) Antropološka analiza košarkaške igre, (str. 131-166).Zagreb: Kineziološki fakultet.
  2. Liukkonen, J. (2007) . Psychology for physical educators. New York: Human Kinetics.
  3. Weinberg, R. & Gould, D. (2007). Foundations of Sport and Exercise psychology, 4th Ed. New York: Human Kinetics

Izborni predmet na studijima
  1. Psihologija, sveučilišni preddiplomski jednopredmetni studij, 2., 4., 6. semestar