Skandinavski film

Naziv
Skandinavski film
Organizacijska jedinica
Katedra za skandinavske jezike i književnosti
ECTS bodovi
4
Šifra
118217
Semestri izvođenja
zimski
Jezik izvođenja
Hrvatski
Satnica
Predavanja
15
Seminar
15

Cilj
Pružiti uvid u povijest skandinavskog filma, s naglaskom na pojedinim kanonskim filmskim ostvarenjima i suvremenim tendencijama. Budući da su na prediplomskom studiju Švedskog jezika i kulture filmološki kolegiji orijentirani na švedski film (kolegiji Švedska književnost i film 1 i Švedska književnost film 2), te na nekolicinu primjera iz šireg skandinavskog filma (npr. Dogme 95), ponuđeni kolegij nudi dopunu i kontekstualizaciju tog znanja, sustavnijim upoznavanjem s nacionalnim kinematografijama ostalih skandinavskih zemalja, kao i s nekolicinom ranije neobrađenih švedskih kinematografskih fenomena.
Sadržaj
  1. Kolegij omogućava upoznavanje s poviješću danskog, norveškog i islandskog filma i produbljuje znanja o povijesti švedskog filma (film u kulturološkom okviru švedskog društva blagostanja; feministički film; film i druge umjetnosti, itd.).
  2. Povijesnu podlogu odnosno sažet pregled povijesti skandinavskog filma pružit će obavezna literatura, a u samim predavanjima i seminarima naglasak će biti na analizama i interpretacijama odabranih filmskih primjera, u prvom redu značajnih umjetničkih ostvarenja (filmovi C. Th. Dreyera, Larsa von Triera, suvremenog skandinavskog filma itd.).
  3. Lociranje kontinuiteta i zajedničkih nazivnika unutar skandinavskog filma provodna je tema kolegija koji će zaključno ponuditi i osvrt na popularne fenomene recentne skandinavske kinematografije (kriminalistički film i TV-serije itd.).

Ishodi učenja
  1. Dopuna i kontekstualizacija znanja stečenog na dodiplomskom studiju (fokusiranom na švedsku književnost i film), sustavnijim upoznavanjem s nacionalnim kinematografijama ostalih skandinavskih zemalja.
  2. Razvoj analitičkih i interpretativnih vještina kroz primjenu filmološkog teorijskog aparata.
  3. Samostalno nalaženje stručne literature, usmena izlaganja i pisanje seminarskih/znanstvenih radova.
  4. Poznavanje osnovnih obilježja i povijesnog pregleda skandinavskog filma, u kontekstu europske i svjetske filmske produkcije.
Metode podučavanja
Predavanja, seminari, filmske projekcije.
Metode ocjenjivanja
Obaveza je studenata redovno dolaziti na predavanja te aktivno sudjelovati u radu seminara. Aktivno sudjelovanje podrazumijeva pripremu u skladu s prethodnim uputama (prvenstveno gledanje filmova), izlaganje pripremljenog pred ostalim polaznicima seminara te uključivanje u diskusiju. Studenti, u dogovoru s voditeljem kolegija, izabiru jednu temu te o njoj izrađuju seminarski rad. Konačna ocjena reflektira tri komponente: aktivnost na seminaru, kvalitetu seminarskg rada i ocjenu na završnom usmenom ispitu.

Obavezna literatura
  1. 1. Soila, Tytti, Iverson, Gunnar i Söderberg Widding, Astrid (1998.) Nordic National Cinemas, London: Routledge. (relevantna poglavlja) 2. Izbor kraćih tekstova o temama pojedinih predavanja (Omega).
Dopunska literatura
  1. Dopunska literatura: Badley, Linda (2010.) Lars von Trier, Urbana: University of Illinois Press. Bergman, Ingmar (1996.) Slike. Novi Sad: Prometej; Beograd: Jugoslovenska Kinoteka. Björkman, Stig (1977.) Film in Sweden: The New Directors, London: The Tantiv Press/South Brunswick and New York: AS Barnes and Co. (šved.: Björkman, Stig (1978.) Nya bilder och dagsljus: tio svenska regissörsporträtt, Stockholm: PAN/Norstedt) Björkman, S., Sahlin, F., Lindblad, H. (ur.) (2002) Fucking Film – The New Swedish Film. Stockholm: Alfabeta Anamma. Bordwell, David (1981.) Films of Carl Theodor Dreyer, University of California Press. Bordwell, David (2005.) O povijesti filmskoga stila, Zagreb: HFS. Bordwell, David i Thompson, Kristin (2003.) Film History. An Introduction (Second Edition), New York: McGraw-Hill. Brakhage, Stan (1972.) The Brakhage Lectures, London: The Good Lion. (poglavlje o C. Th. Dreyeru) Cowie, Peter (1992.) Scandinavian cinema: a survey of the films and film-makers of Denmark, Finland, Iceland, Norway, and Sweden, London: Hollywood: Tantivy Press Elsaesser, Thomas (2005.) European Cinema: Face to Face with Hollywood, Amsterdam: Amsterdam UP. (Poglavlje o Bergmanu: Person and Persona) Furhammar, L. (1991) Filmen i Sverige: En Historia i Tio Kapitel. Höganäs: Wiken. Hedling, Erik (ur.) (1998.) Blågult flimmer, Lund: Studentlitteratur. Hjort, Mette (2005.) Small Nation, Global Cinema, Minneapolis: University of Minnesota Press. Koskinen, Maaret (2009.) Ingmar Bergman's The Silence: Pictures in the Typewriter, Writings on the Screen Seattle/London: University of Washington Press. Kragić, Bruno i Gilić, Nikica (ur.) (2003): Filmski leksikon, Zagreb: LZ “Miroslav Krleža”. Marklund, Anders i Larsson, Mariah (2010.): Swedish Film: An Introduction and Reader, Lund: Nordic Academic Press. Nestingen, Andrew K. i Elkington Trevor Glen (2005.) Transnational Cinema in a Global North: Nordic Cinema in Transition, Detroit: Wayne State UP. Nordfjörd, Björn (2010) Dagur Kari's Noi the albino, Seattle, Copenhagen: University of Washington; University of Copenhagen. Schepelern, Peter (2004.) Postwar Scandinavian Cinema, u: Ezra, Elizabeth (ur.) European Cinema, Oxford: Oxford UP, (139-156.) Soila, Tytti (ur.) (2005.) The Cinema of Scandinavia, London: Wallflower Press. Tomić, Janica (2008.) Počeci i zlatno doba švedske kinematografije: otkrivanje autonomije, u: Hrvatski filmski ljetopis, 53, Zagreb: Hrvatski filmski savez, (41-53) + zbirke elektroničkih časopisa: http://www.knjiznice.ffzg.hr/ecasopisi – najkorisniji: Film and Literature Index (EBSCO)

Obavezan predmet na studijima
  1. Švedski jezik i kultura, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij