Venecijansko slikarstvo od XV. do XVIII. stoljeća

Naziv
Venecijansko slikarstvo od XV. do XVIII. stoljeća
Organizacijska jedinica
Odsjek za povijest umjetnosti
ECTS bodovi
5
Šifra
97178
Semestri izvođenja
ljetni
Jezik izvođenja
Hrvatski

Cilj
Nastavni program izbornog predmeta daje pregled venecijanskog slikarstva od XV. do XVIII. stoljeća s naglaskom na najvažnije protagoniste umjetničkih zbivanja i stilske mijene unutar venecijanske slikarske škole. Obrada materijala organizirana je kronološki, a obuhvaća različite slikarske vrste (oltarnu palu, portret, alegorijski dekorativni ciklus) i njihov razvoj tijekom stoljeća u kontekstu venecijanske slikarske škole, s posebnim osvrtom na djela umjetnika venecijanske slikarske škole u domaćoj likovnoj baštini. Posebna pozornost posvećena je raznovrsnosti naručiteljske aktivnosti (privatne i javne narudžbe i njihove namjene, venecijanske bratovštine i Republika kao naručitelji, slikarsko djelo u službi iskazivanja vjerskoga i političkoga identiteta) te kontekstualizaciji umjetničkih djela u vremenu i prostoru i njihovom sagledavanju u izvornom okruženju. Predmet predviđa vježbe stilske analize na djelima najznačajnijih predstavnika venecijanske slikarske škole, s ciljem prepoznavanja formalnih i stilskih odlika slikarskog izraza pojedinih umjetnika, ali i općih karakteristika venecijanske slikarske škole u razdoblju renesanse i baroka.
Sadržaj
  1. Uvod. Povijesni kontekst: Venecija u XV. stoljeću, politička situacija i teritorijalna podjela; položaj umjetnika u XV. stoljeću. Venecijansko slikarstvo između gotike i renesanse; razvoj venecijanske oltarne pale (od poliptiha do sacra conversazione); radionica obitelji Vivarini i širenje venecijanskog likovnog izraza; obitelj Bellini i venecijansko slikarstvo od gotike do visoke renesanse; utjecaj drugih slikarskih tradicija (firentinski umjetnici u Veneciji i Padovi; Antonello da Messina).
  2. Narativno slikarstvo u Veneciji: Vittore Carpaccio; venecijanske bratovštine (scuole) kao naručitelji; Albrecht Dürer i utjecaj sjevernjačkog slikarstva; rano XVI. stoljeće: Giorgione i naručitelji iz intelektualnih krugova; izvori – Marcantonio Michiel i venecijanske zbirke umjetnina; Giovanni Bellini i belliniani; oltarna pala visoke renesanse.
  3. Tiziano Vecellio i razvoj venecijanske oltarne pale; venecijanski portret – tipovi i naručitelji; alegorijsko slikarstvo i profili naručitelja; položaj umjetnika u XVI. stoljeću; izvori – Giorgio Vasari, Pietro Aretino.
  4. Venecijansko slikarstvo u drugoj polovici XVI. stoljeća – manirizam u venecijanskom slikarstvu; Tiziano Vecellio i pittura di macchia; Andrija Medulić, Jacopo Tintoretto, Jacopo Bassano; Paolo Veronese i veliki dekorativni ciklusi.
  5. Slikarstvo u Veneciji između manirizma i baroka – Jacopo Palma il Giovane, Matej Pončun (Matteo Ponzone); djela venecijanske slikarske škole u hrvatskoj likovnoj baštini.
  6. Venecijansko slikarstvo između ranobaroknog klasicizma, caravaggizma i tradicije: Alessandro Varotari zv. Padovanino, Carlo Saraceni; slikari došljaci: Domenico Fetti, Johann Liss, Bernardo Strozzi, Johann Carl Loth, Luca Giordano.
  7. I. kolokvij (pismeni ispit).
  8. Venecijansko slikarstvo Settecenta: Sebastiano Ricci, Giovanni Antonio Pellegrini, Rosalba Carriera i portretno slikarstvo, Gianantonio Guardi.
  9. Tenebrosi prve polovice XVIII. stoljeća: Giambattista Piazetta, Federico Benković.
  10. Rokoko u venecijanskom slikarstvu: Giambattista Tiepolo i velike fresko dekoracije u sakralnom i svjetovnom slikarstvu; venecijansko slikarstvo Settecenta izvan granica Republike.
  11. Slikarstvo krajolika i genre: Marco Ricci, Bernardo Bellotto, Canaletto i vedutisti, Pietro Longhi, Giandomenico Tiepolo.
  12. Venecijansko slikarstvo u kontekstu: između gotike i renesanse – sakralno slikarstvo XV. stoljeća.
  13. Venecijansko slikarstvo u kontekstu: zlatno doba venecijanskog slikarstva – XVI. stoljeće.
  14. Venecijansko slikarstvo u kontekstu: venecijansko slikarstvo XVII. i XVIII. stoljeća.
  15. II. kolokvij (pismeni ispit).

Ishodi učenja
  1. poznavanje najvažnijih djela, umjetnika i naručitelja venecijanskoga slikarstva od XV. do XVIII. stoljeća
  2. poznavanje formalnih i stilskih značajki venecijanske slikarske škole u razdoblju renesanse i baroka
  3. razlikovanje umjetničkih djela obzirom na dimenzije, format i tehniku
  4. prepoznavanje formalnih i stilskih značajki slikarskog djela i identifikacija autora (atribucija)
  5. atributivno određenje djela i vremenskog okvira nastanka
  6. interpretacija simbolike slike ili dekorativnog ciklusa obzirom na naručitelja i ikonografski sadržaj
Metode podučavanja
Predavanja; analize; terenska nastava; samostalni zadatci; e-učenje.
Metode ocjenjivanja
Pismeni ispit (kolokvij); vježbe atribucije.

Obavezna literatura
  1. Radni materijal dostupan svakom studentu putem sustava za učenje na daljinu Omega (prezentacije, odnosno skenirane reprodukcije s legendama i tekstovima).
  2. Filippo Pedrocco, The art of Venice: from its origins to 1797, Firenca; New York: Scala; Riverside, 2002.
  3. Peter Humfrey, Painting in Renaissance Venice, New Haven; London: Yale University Press, 1996.
  4. Rudolf Wittkower, Art and Architecture in Italy: 1600 to 1750, 5. izd., New Haven; London: Yale University Press, 1982. [1958.], ili kasnija revidirana izdanja (3 sv.); poglavlja: I.5: »Painting outside Rome: Venice«; II.14: »High Baroque Painting and its Aftermath: Painting outside Rome – Venice«; III.19: »Painting: Venice – Sebastiano Ricci and Piazetta – Pellegrini, Amigoni, Pittoni, Balestra – Giambattista Tiepolo (1696 – 1770)«.
  5. Francis Haskell, Patrons and Painters: A Study in the Relations Between Italian Art and Society in the Age of the Baroque, New York; Evanston; San Francisco; London: Harper and Row, 1971. [1963.], Part III: »Venice«, str. 245-383.
Dopunska literatura
  1. Peter Humfrey, The altarpiece in Renaissance Venice, New Haven: Yale University Press, 1993.
  2. Roberto Longhi, Viatico per cinque secoli di pittura veneziana, Firenze: Sansoni editore, 1952. (ili kasnija izdanja).
  3. La pittura in Italia: Il Quattrocento, (ur.) F. Zeri, Milano: Mondadori Electa, 1987.
  4. La pittura in Italia: Il Cinquecento (ur.) G. Briganti, Milano: Mondadori Electa, 1988.
  5. La pittura in Italia: Il Seicento (ur.) M. Gregori, E. Schleier, Milano: Mondadori Electa, 1989.
  6. La pittura: Il Settecento (ur.) G. Briganti, Milano: Mondadori Electa, 1990.
  7. Rodolfo Pallucchini, La pittura veneziana del Seicento (2 sv.), Milano: Alfieri, 1981.
  8. Rodolfo Pallucchini, La pittura nel Veneto: Il Settecento (2 sv.), Milano: Electa, 1995.

Izborni predmet na studijima
  1. Povijest umjetnosti, sveučilišni preddiplomski dvopredmetni studij, 2., 4., 6. semestar