Vježbe iz književne analize i interpretacije

Naziv
Vježbe iz književne analize i interpretacije
Organizacijska jedinica
Odsjek za kroatistiku
ECTS bodovi
3
Šifra
77864
Semestri izvođenja
ljetni
Jezik izvođenja
Hrvatski
Satnica
Seminar
30

Cilj
Osposobiti studente za prepoznavanje i narav osnovnih kategorija na koje nailazi u susretu s tekstom pisanim stihom, i to, s jedne strane, s lirikom, a s druge strane s epskim stihovanim djelima kao što su ep i epilij te, konačno, s poemom i baladom kao lirsko-epskim oblicima (stih, strofa, tema, kompozicija, figure...). Osposobiti studenta za prepoznavanje osnovnih naratoloških kategorija (pripovjedač, lik, radnja, fabula – siže, pripovjedne tehnike, opis, dijalog, kompozicija...) važnih za interpretaciju pripovjednoga teksta. Osposobiti studenta za što samostalnije čitanje hrvatske književnosti. Razvijanje sposobnosti izražavanja znanstvenim stilom kroz pisanje i izlaganje kraćih seminarskih radova.
Sadržaj
  1. Upoznavanje s obvezama na kolegiju. Upute za izradu seminarskog rada i služenje stručnom literaturom.
  2. Stih. Versifikacijski sustavi (kvantitativni, silabički, silabičko-tonski, slobodni). Pročitati: Svetozar Petrović: Stih (283 – 293 str.) (u Uvodu u književnost)
  3. Rima. Strofa. Stalni stihovani oblici. Pročitati: Svetozar Petrović: Stih (293 – 327 str.) Prijava poetskog predloška za seminarski rad.
  4. Sinteza iz područja versifikacije.
  5. 1. pismena provjera.
  6. Glasovne i sintaktičke figure u poeziji. Pročitati: Milivoj Solar: Stilistika (61 – 75 i 81 – 83 str.) (u Solar: Teorija književnosti)
  7. Tropi i figure misli. Pročitati: Milivoj Solar: Stilistika (75 – 81 i 83 – 96 str.) (u Solar: Teorija književnosti)
  8. Sinteza analize i interpretacije poetskih tekstova. Pročitati: Zoran Kravar: Lirska pjesma (u Uvodu u književnost)
  9. 2. pismena provjera. Predaja 1. seminarskog rada.
  10. Pripovjedni žanrovi u stihu i prozi. Podžanrovi. Pročitati: Aleksandar Flaker: Umjetnička proza (359 – 374 str.) Izlaganje 1. seminarskog rada. Odabir proznog pripovjednog predloška za 2. seminarski rad.
  11. Pripovjedni tekst i njegovi elementi. Pročitati: Aleksandar Flaker: Umjetnička proza (333 – 359 str.); pojmove događaj, fabula, kompozicija, motiv, priča, siže, tema, zaplet u Biti: Pojmovnik suvremene književne i kulturne teorije)
  12. Pripovjedač i pripovjedno vrijeme. Pripovjedne tehnike. Pročitati: pojmove anakronija, analepsa, dijegeza, fokalizacija, glas, gledište, izokronija, mimeza, paralepsa/paralipsa, pripovjedač, prolepsa u Biti: Pojmovnik suvremene književne i kulturne teorije)
  13. Sinteza analize i interpretacije pripovjednih tekstova.
  14. 3. pismena provjera. Predaja 2. seminarskog rada.
  15. Izlaganje seminarskih radova.

Ishodi učenja
  1. analizirati, interpretirati i kritički vrednovati tekstove starije, novije i usmene hrvatske poezije te zauzeti primjeren stav prema književnoj kritici
  2. usporediti i vrednovati različite teorijske pristupe pojedinim književnim i kulturnim fenomenima
  3. razviti vlastita teorijska tumačenja poetskih tekstova
  4. u susretu s novim i nepoznatim problemom odabrati i povezati različite teorijske pojmove i pristupe
  5. s pomoću stečenih načela u pisanju znanstvenih i stručnih radova biti sposoban/na samostalno analizirati i interpretirati pjesmu
  6. integrirati analizu pjesničkoga teksta sa stečenim znanjima iz drugih humanističkih i nekih društvenih disciplina
Metode podučavanja
Metoda usmenog predavanja; metoda rada na tekstu (filološka, stilistička, metrička i srodne analize poetskoga teksta); metoda samostalnoga rada (interpretacija izabranoga poetskoga predloška).
Metode ocjenjivanja
Kontinuirano praćenje rada studenata kroz pismene provjere nakon obrađenih tema (versifikacija, figure, semantika i interpretacija pjesme). Ocjena seminarskoga rada (samostalne analize i interpretacije pjesme). Iznimno, mogućnost ponovljenog pisanja pojedine provjere.

Obavezna literatura
  1. Biti, Vladimir (2000) Pojmovnik suvremene književne i kulturne teorije. Zagreb: Matica hrvatska.
  2. Lešić, Zdenko (2008) Teorija književnosti. Beograd: Službeni glasnik.
  3. Solar, Milivoj (2005) Teorija književnosti. Zagreb: Školska knjiga.
  4. Škreb, Zdenko i Ante Stamać, ur. (1998) Uvod u književnost. Zagreb: Globus (poglavlja: Stih, Umjetnička proza, Lirska pjesma)
Dopunska literatura
  1. Benčić, Živa i Dunja Fališevac, ur. (1995) Tropi i figure. Zagreb: Zavod za znanost o književnosti.
  2. Eagleton, Terry (2007) How to Read a Poem. Malden: Blackwell Publishing.
  3. Freeborn, Dennis (1996) Style: Text Analysis and Linguistic Criticism. London: Macmillan Press.
  4. Genette, Gerard (1985) Figure. Beograd: Vuk Karadžić.
  5. Glavičić, Branimir (2001) Versifikacija hrvatskih latinista. Split: Književni krug.
  6. Hobsbaum, Philip (1996) Metre, Rhythm and Verse Form. New York: Routledge.
  7. Jurić, Slaven (2006) Počeci slobodnoga stiha. Zadar: Thema.
  8. Kravar, Zoran (1993) Tema „stih”. Zagreb: Zavod za znanost o književnosti.
  9. Kravar, Zoran (1999) Stih i kontekst: teme iz povijesti hrvatskoga stiha. Split: Književni krug.
  10. Lanham, Richard A. (1991) A Handlist of Rhetorical Terms. Berkeley – Los Angeles – London: University of California Press.
  11. Majnarić, Nikola (1948) Grčka metrika. Zagreb: JAZU.
  12. Maretić, Tomo (1907) Metrika narodnih naših pjesama. Zagreb: Dionička tiskara.
  13. Petrović, Svetozar (1968) Problem soneta u starijoj hrvatskoj književnosti. Zagreb: JAZU.
  14. Slamnig, Ivan (1981) Hrvatska versifikacija: narav, povijest, veze. Zagreb: Liber.
  15. Škarić, Ivo (2008) Temeljci suvremenog govorništva. Zagreb: Školska knjiga.
  16. Užarević, Josip (1991) Kompozicija lirske pjesme. Zagreb: Zavod za znanost o književnosti.
  17. Vuletić, Branko (2005) Fonetika pjesme. Zagreb: FF press.
  18. Wainwright, Jeffrey (2004) Poetry: the Basics. New York: Routledge.

Obavezan predmet na studijima
  1. Kroatistika, sveučilišni preddiplomski jednopredmetni studij, 2. semestar