Antropologija iskustva

Naziv
Antropologija iskustva
Organizacijska jedinica
Odsjek za etnologiju i kulturnu antropologiju
ECTS bodovi
5
Šifra
142417
Semestri izvođenja
ljetni
Jezik izvođenja
Hrvatski
Nastavnici
Satnica
Predavanja
30
Seminar
30

Cilj
S naglaskom na fenomenološku perspektivu, kolegij antropologija iskustva daje pregled specifične epistemološke orijentacije u kulturnoj antropologiji koja polazi od pojma iskustva, a koji je, kako kaže Gadamer, jedan od najopskurnijih, ali zacijelo i najneizbježnijih u humanističkom rječniku. Značaj razumijevanja ovog vrlo prijepornog pojma posebno je važan za antropologiju kao znanost koja se bavi proučavanjem, tumačenjem i predstavljanjem iskustava ljudi. Cilj je kolegija pružiti uvid kako u fenomenološke tako i u diskurzivne implikacije vezane za ovaj pojam. Zbog toga će kolegij započeti sa razmatranjem značaja iskustva u kulturi i ekonomiji kasnog modernizma da bi nastavio sa pregledom diskurzivne povijesti ovog pojma s posebnim naglaskom na antropologiju. Pristup tom pregledu bit će kroz osnovnu opoziciju, odnosno dvosmislenost uključenu u ovaj pojam: življeno odnosno neposredno iskustvo nasuprot interpretiranom, posrednom iskustvu. Nastavak kolegija uvelike će se temeljiti na fenomenološkim zasadama. Radi toga su predviđena predavanja i seminari koji će služiti kao uvod u najosnovnije pojmove fenomenologije kao metodološkog pristupa „stvarima kakve jesu“ (Jackson); odnosno pristupa koji polazi od toga kako se „stvari“ pojavljuju utjelovljenoj svijesti. Zbog velikog utjecaja fenomenologije Maurice Merleau-Pontyja na antropologiju, što je rezultiralo pojmom utjelovljenja, kolegij će se posebno osvrnuti na neke od ključnih ideja Merleau-Pontyjeve fenomenologije kao što su predobjektivno iskustvo, bivanje u svijetu i reverzibilnost. Također će se posebno razmotriti i problem intersubjektivnosti. Nakon osvrta na poveznicu između iskustva i pojmova kao što su osjet, emocija i empatija nastavit će se sa još jednom od važnih dvosmislenosti podjarmljene pod pojmom iskustvo, a to je koherentno nasuprot fragmentiranog iskustva. Razmatranje ove opozicije predstavlja uvod u posljednji dio kolegija koji se bavi estetikom iskustva, gdje se estetika shvaća kao sposobnost za vrijednosnu percepciju. Kolegij će završiti detaljnijim razmatranjem antropoloških istraživanja koja nastoje pokazati kako kultura utječe na procese obraćanja pažnje, objektifikacije i reprezentacije iskustava putem kulturno ustanovljenih estetskih vrijednosti shvaćenih kao obrasce odnosno pravilnosti u tim procesima. Cilj kolegija Antropologija iskustva je pružiti uvid u razumijevanje iskustva kroz fenomenološku i kulturnoantropološku perspektivu. Na kolegiju studenti će steći: - uvid u diskurzivnost i fenomenologiju pojma iskustvo u humanistici s posebnim naglaskom na antropologiju - uvodna znanja o fenomenologiji i fenomenologiji u antropologiji s posebnim naglaskom na fenomenologiju Maurice Merleau-Pontija koja je imala veliki utjecaj na fenomenološke pravce u antropologiji - uvid u literaturu s područja fenomenologije i antropologije iskustva i mogućnost njenog kritičkog čitanja - uvide u glavne probleme vezane uz pojam iskustva kao što su dvosmislenost i estetika iskustva ali i fenomenološhih shavćanja pojmova usko vezanih uz iskustvo kao što su intersubjektivnost, osjet, emocija, empatija, pažnja - kroz diskusije i rad na seminarskim radovima studenti će vježbati fenomenološku perspektivu na humanističke probleme
Sadržaj

Ishodi učenja
  1. navesti i objasniti značajke fenomenološke metode
  2. izložiti i na primjerima objasniti obilježja i važnost fenomenološkog pristupa u kulturnoj antropologiji kao specifične epistemološke orijentacije
  3. primijeniti fenomenološku metodu u analizi kulturnih pojava
  4. opisati i komentirati značaj pojma iskustvo u humanističkim znanostima s naglaskom na kulturnu antropologiju
  5. identificirati, objasniti i raspraviti glavne dvosmislenosti i probleme vezane uz pojam iskustvo: kontinuirano-fragmentirano, predobjektivno-objektivno, individualno-kolektivno
  6. objasniti i komentirati fenomenološke pristupe pojmovima intersubjektivnost, osjet, emocija i empatija u kulturnoj antropologiji
  7. objasniti i raspraviti odnos kulture i procesa obraćanja pažnje, objektifikacije i reprezentacije iskustava
  8. prepoznati i imenovati temeljne znanstvene metode u etnologiji i kulturnoj antropologiji
  9. koristiti stručno nazivlje i definirati temeljne koncepte u etnologiji i kulturnoj antropologiji
  10. opisati i usporediti kulturnoantropološke teorije
  11. prikupljati literaturu i koristiti je u stručnom radu
  12. javno usmeno i pismeno prezentirati rezultate istraživanja
  13. primijeniti vještine učenja za nastavak studija na višoj razini
  14. argumentirano i profesionalno komunicirati rezultate istraživanja stručnjacima i ostalim korisnicima
  15. samostalno pronalaziti, kritički promišljati i vrednovati nove izvore znanja
  16. primijeniti vještine učenja u formalnom i samostalnom cjeloživotnom obrazovanju
  17. upravljati i voditi složenu komunikaciju u uvjetima interkulturalnosti integrirajući različite etnološke i kulturnoantropološke spoznaje te vještine stečene terenskim radom
  18. razvijati suradnju i djelovati u interdisciplinarnim stručnim skupinama
  19. samoevaluirati i kritički procjenjivati vlastiti rad
Metode podučavanja
Metode ocjenjivanja

Obavezna literatura
Dopunska literatura

Izborni predmet na studijima
  1. Etnologija i kulturna antropologija, sveučilišni preddiplomski dvopredmetni studij, 2., 6. semestar