Jezične vježbe iz makedonskog jezika 1

Naziv
Jezične vježbe iz makedonskog jezika 1
Organizacijska jedinica
Odsjek za južnoslavenske jezike i književnosti
ECTS bodovi
2
Šifra
118786
Semestri izvođenja
zimski
Jezik izvođenja
Hrvatski
Satnica
Lektorske vježbe
30

Cilj
Praktično ovladavanje su vremenim makedonskim jezikom na glasovnoj (fonetskoj) i pravopisnoj razini. Ovladavanje pravogovornom (ortoepskom) normom ucijelosti. Ovladavanje osnovnim pravopisnim (ortografskim) normama. Ovladavanje prozodijskim normama: Točno naglašavanje pojedinih riječi, te unutar naglasnih cjelina. Praktično ovladavanje suvremenim makedonskom jezikom na morfološkoj razini. Upoznavanje s morfološkim paradigmama na planu izraza i sadržaja
Sadržaj
  1. Makedonski jezik iz sociolingvističke perspektive
  2. Pojam, povijest, analitična struktura makedonskog jezika i odnos standardnoga jezika prema narječjima. Glasovni i grafički sustav (azbuka). Osnovne skupine fonema (samoglasnici, suglasnici, sonanti (izgovor, glasovne promjene, pravopisne norme
  3. Osnovne prozodijske norme: mjesto akcenta i njegovo odstupanje kod pojedinih riječi, te unutar, po sastavu raznovrsnih naglasnih cjelina.
  4. Vježbanje čitanja pojedinih višesložnih riječi i naglasnih cjelina unutar jednostavnih rečenica
  5. Pokazne zamjenice u odnosu na govornu stuaciju; što je ovo, to i ono uz oblik glagola biti za 3. l. sing. i 3. l. pl.
  6. Tema 1.: države i njihovi jezici
  7. Gramatičke strukture: osobne zamjenice uz glagol biti u prezentu
  8. Zadaća: predstavite se! Ispravak i razgovor
  9. Tema 2.: moja obitelj;
  10. Tema: moja kuća, moj stan
  11. Gramatičke strukture: gramatičke kategorije roda, broja.
  12. Vježbanje i gramatičkih kategorija roda i broja
  13. Gramatičke strukture: analitični determinizam; određeni član
  14. Vležbanje triju gramatičkih kategorija
  15. Ponavljanje i utvrđivanje gradiva

Ishodi učenja
  1. Student može prepoznati i objasniti osnovna gramatička obilježja i kategorije na fonološkoj, morfološkoj i sintaktičkoj razini
  2. Student može razumjeti, slušati, čitati te usmeno tumačiti nekomplicirane, prilagođene tekstove na slovenskom.
  3. Student može govorno i pisano komunicirati na makedonskom u jednoistavim govornim situacijama
  4. Student može pravilno naglašavati unutar naglasnih cjelina
Metode podučavanja
u nastavi se koristi individualni i skupni oblik podučavanja. metode rada su s obzirom na izvor: pisane/tekst-čitanje, slušanje; govorne-monološke, dijaloške, kaseta, CD; vizualne-TV, film. DVD-player, računalo, slikovni materijal. Pri gramatičkim strukturama navedenim u sadržaju kolegija metode se odabiru sukladno jezičnoj jedinici koja se obrađuje te vrstama vježba.
Metode ocjenjivanja
Redovito pohađanje nastave, aktivno sudjelovanje u nastavi, redovito izvršavanje svih zadanih zadadaka, tjedni ili dvotjedni pismeni zadaci, a na kraju semestra kolokvij.

Obavezna literatura
  1. Блаже Конески „Граматика на македонскиот литературен јазик„ Култура 1982., Скопје
  2. Кита Бицевска „Почетен курс по македонски јзик„ : Универзитет "Св. Кирил и Методиј", 1995., Скопје
  3. Виолета Ајдинска-Папазова „ Добредојдовте на македонски јазик „(учебник со работна тетратка) Скопје 1999.
Dopunska literatura