Osnove specijalne pedagogije

Naziv
Osnove specijalne pedagogije
Organizacijska jedinica
Odsjek za pedagogiju
ECTS bodovi
5
Šifra
66639
Semestri izvođenja
zimski
Jezik izvođenja
Hrvatski
Satnica
Predavanja
30
Seminar
30

Cilj
Osposobiti studente, da putem samostalnog i kritičkog proučavanja literature te raspravama na seminarima i terenskoj nastavi ovladaju temeljnim spoznajama u područje specijalne pedagogije, utemeljenja, osnovnih pojmovnih određenja i neposrednog odgojnog djelovanja. Ostvarivanje sadržaja kolegija treba osigurati cjeloviti i sustavan uvid u pedagoške postupke s djecom posebnih potreba, kao i njihovoj integraciji/inkluziji.
Sadržaj
  1. Specijalna pedagogija kao znanstvena disciplina: predmet, područje, sadržaj, zadaci i metode
  2. Individualne sličnosti i razlike u razvoju djece i mladeži (intravarijabilitet i intervarijablilitet), vrste odstupanja u razvoju i područja razvojnih teškoća: osnovne osobine djece s teškoćama u razvoju, poremećajima u ponašanju i darovite djece
  3. Posebne potrebe djece i mladeži s oštećenjima intelektualnih funkcija
  4. Posebne potrebe djece i mladeži s autizmom
  5. Posebne potreba djece i mladeži s oštećenjem vida i sluha
  6. Posebne potreba djece i mladeži s poremećajima govorno-glasovne komunikacije i specifičnih teškoća u učenju
  7. Posebne potreba djece i mladeži s oštećenjem stato-motorike (tjelesni invaliditet)
  8. Ustanove za specijalni odgoj
  9. Zadaci specijalnih pedagoga
  10. Ustroj odgoja i obrazovanja djece s posebnim potrebama
  11. Modeli odgojne integracije
  12. Socijalna i funkcionalna integracija
  13. Osnovne karakteristike djece/učenika s poremećajima u ponašanju
  14. Osnovne karakteristike darovite djece
  15. Značaj i oblici integracije/inkluzije djece i mladeži u redovni odgojno-obrazovni sustav

Ishodi učenja
  1. Sažeti temeljna znanja i shvatiti cjelovit i sustavan uvid u specijalnu pedagogiju, njezino utemeljenje i terminologiju
  2. Učinkovito i djelotvorno konstruirati odgojno-obrazovni kontekst kao poticajno-razvojni, po mjeri svih učenika, u odnosu na njihove sposobnosti, mogućnosti, potrebe i interese te na tim osnovama ostvarivati integrativnu odgojno-obrazovnu praksu
  3. Samostalno konstruirati, implementirati i evaluirati integrativni kurikulum u okviru diferenciranog pristupa učenicima s posebnim potrebama
  4. Prosuditi kritički odnos prema aktualnim dosezima specijalne pedagogije i integrativne odgojno-obrazovne prakse
  5. Razviti sposobnost kreiranja pedagoški osmišljenih aktivnosti koje su u funkciji integracije učenika s posebnim potrebama
Metode podučavanja
Predavanje Seminari i radionice Terenska nastava Samostalni zadaci
Metode ocjenjivanja
Pohađanje nastave Seminarski rad Kolokvij Pismeni ispit Usmeni ispit

Obavezna literatura
  1. Bouillet, D. (2010), Izazovi integriranog odgoja i obrazovanja. Zagreb, Školska knjiga.
  2. Hrvatić, N. (2004), Udžbenici za učenike s posebnim potrebama, U: Halačev, s. (ur.) Udžbenik i virtualno okruženje, (str. 121-126), Zagreb, Školska knjiga.
  3. Kostelnik, M., Onaga, E., Rohde, B., Whiren, A. (2004), Djeca s posebnim potrebama, Zagreb, Educa.
  4. Zrilić, S. (2011), Djeca s posebnim potrebama u vrtiću i nižim razredima osnovne škole, Zadar, Sveučilište u Zadru.
Dopunska literatura
  1. Hrvatić, N. (2008), Vseživljenjsko izobraževanje oseb s posebnimi potrebami. Trajnostni razvoj v šoli in vrtcu, Maribor: Zavod Republike Slovenije za šolstvo 1(2):45-50.
  2. Jensen, E. (2004), Različiti mozgovi, različiti učenici, Zagreb, Educa.
  3. Sekulić-Majurec, A. (1988), Djeca s teškoćama u razvoju u vrtiću i školi. Zagreb, Školska knjiga.

Obavezan predmet na studijima
  1. Pedagogija, sveučilišni preddiplomski jednopredmetni studij, 5. semestar
  2. Pedagogija, sveučilišni preddiplomski dvopredmetni studij, 5. semestar