Cilj je kolegija upoznati studente s različitim teorijskim i metodološkim pristupima procesu razumijevanja, posebice u okviru pragmatike, semiologije i hermeneutike. Pregledom navedenih teorijskih okvira razumijevanje se raslojava kao složeni kognitivni i komunikacijski proces koji je temeljem jezične komunikacije i kognicije.
- Uvod. Definicija razumijevanja
- Povijesni pregled teorija o razumijevanju
- Razumijevanje i semiologija: razumijevanje se oblikuje, odrzava i razvija na osnovi različitih semioloških/znakovnih realnosti – ikoničkih, indeksičkih i simboličkih;
- Razumijevanje i hermeneutika: razumijevanje odnosa između znakova s kojima raspolažemo, te pretvaranje denotacijskih u konotacijska značenja; razumijevanje kao dvostruk postupak - postupak čitanja i postupak tumačenja
- Razumijevanje i pragmatika: intencionalnost, konvencionalnost i kontekstualiziranost ključne su pragmatičke točke razumijevanja
- Razumijevanje i kognicija: više kognitivnih aktivnosti sudjeluje u aktivnosti razumijevanja
- Razumijevanje konceptualizacije/kategorizacije, a unutar toga posebno ekstenzije
- Kolokvij br. 1
- Razumijevanje referencije i koreferencije, odnosno referencijalnih i koreferencijalnih izraza
- Razumijevanje presupozicija kao centralnog unutarznakovnog i unutartekstualnog vida razumijevanja
- Razumijevanje implikatura kao centralnog aspekta razumijevanja tekstualnosti i svjetovnosti
- Razumijevanje nepotpunih iskaza/tekstova: kako rekonstruiramo složena i manje složena oštećenja bilo historijskih bili svakodnevnih iskaza/tekstova
- Nerazumljivi iskazi: u različitim okolnostima i zbog različitih razloga ljudi proizvode nerazumljive iskaze, koje je veoma teško ili nemoguće rekonstruirati; zašto se to događa
- Granice razumijevanja: između više mogućih uzroka ograničavanja razumijevanja posvetit ćemo se trima – znanju, kontekstu, imaginaciji
- Kolokvij br. 2