Stereotipi, predrasude i tabui u i o antičkom društvu

Naziv
Stereotipi, predrasude i tabui u i o antičkom društvu
Organizacijska jedinica
Odsjek za arheologiju
ECTS bodovi
5
Šifra
132062
Semestri izvođenja
zimski
Jezik izvođenja
Hrvatski

Cilj
Cilj je ovoga predavanja upoznati studente s najčešćim stereotipima, predrasudama i tabuima koji su vladali u antičkom društvu, kao i s najmarkantnijim primjerima zabluda modernog društva o antičkom svijetu. Uz pomoć primjera iz relevantne literature o određenoj temi studenti će moći usvojiti osnovna znanja o genezi izabranih zabluda.
Sadržaj
  1. Uvod (predstavljanje kolegija, objašnjenje teme i predstavljanje literature)
  2. Jesu li se prvi kršćani skrivali u katakombama?
  3. Ukras ili poruka - geme i kameje kao minijaturne mitološke slike
  4. Starozavjetni narativi i rimski utjecaji u ranokršćanskoj ikonografiji
  5. Je li Krist oduvijek nosio bradu i dugu kosu?
  6. Magija, čarolije, kletve i amuleti u rimsko doba
  7. „Žena bez parfema nema budućnost“ - mirisi i parfemi u antici
  8. Uloga žena u prvoj crkvi
  9. Modni trendovi i fizure u rimsko doba
  10. Dura Europos - religijski suživot na Bliskom Istoku u antici
  11. "Bakhički plesači" – o plesu u antici i njegovoj ulozi u kultu, naročito boga Dionisa
  12. Bogovi i ljudi
  13. Hodočašća u antici - rimski bogovi i sveci
  14. Ljubav u antici
  15. Antika na filmu

Ishodi učenja
  1. 1. Studenti će moći prepoznati i navesti stereotipe današnjeg društva prema razdoblju antike.
  2. 2. Studenti će moći prepoznati i navesti određene stereotipe koji su postojali u doba antike
  3. 3. Studenti će moći prepoznati i nabrojati stereotipe, predrasude i tabue u grčkome i rimskome društvu vezane uz religiju
  4. 4. Studenti će moći prepoznati i nabrojati stereotipe, predrasude i tabue u grčkome i rimskome društvu vezane uz žene, brak i obitelj
  5. 5. Studenti će moći prepoznati i nabrojati stereotipe, predrasude i tabue u grčkome i rimskome društvu vezane uz etnik, ksenofobiju kao i primjere rasizma u antici
  6. 6. Studenti će moći prepoznati i nabrojati stereotipe, predrasude i tabue u grčkome i rimskome društvu vezane uz seksualnost
  7. 7. Studenti će moći prepoznati i nabrojati stereotipe, predrasude i tabue u grčkome i rimskome društvu vezane uz vanjski izgled, odjeću i ukrašavanje tijela
Metode podučavanja
Predavanja kao izlaganja ex cathedra i ostali oblici komunikacije. Predavanja se služe slikovnim i filmskim materijalima, posjetima muzejima i ostalim medijima prema potrebi.
Metode ocjenjivanja
Pismeni ispit,.

Obavezna literatura
  1. M. Webb, "Historical Introduction to Early Christian Rome", The churches and catacombs of Early Christian Rome: a comprehensive guide, Brighton 2001, XI-XXVI.
  2. E. Bartman, "Hair and the Artifice of Roman Female Adornement", American Journal of Archaeology 105/1 (2001), 1-25.
  3. J. Goodnick Westenholz (ur.), Images of Inspiration. The Old Testament in Early Christian Art, Jerusalem 2000. (160 str.)
Dopunska literatura
  1. J. Bodel, "From Columbaria to Catacombs: Collective Burial in Pagan and Christian Rome", u: L. Brink, D. Green (ur.), Commemorating the Dead. Texts and Artifacts in Context, Berlin 2008, 177-242.
  2. David L. Balch, „From Endymion in Roman Domus to Jonah in Christian Catacombs: From Houses of the Living to Houses for the Dead. Iconography and Religion in Transition“, u: L. Brink, D. Green (ur.), Commemorating the Dead. Texts and Artifacts in Context, Berlin 2008, 274-301.
  3. M. W. Dickie, "Who Practised Love-Magic in Classical Antiquity and in the Late Roman World?", The Classical Quarterly 50/2 (2000), 563-583.
  4. J. Elsner & I. Rutherford, "Introduction", u: J. Elsner & I. Rutherford (ur.), Pilgrimage in Graeco-Roman and Early Christian Antiquity. Seeing the Gods, Oxford - New York 2005, 1-38.

Izborni predmet na studijima
  1. Arheologija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  2. Grčki jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  3. Latinski jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij