Teorije odgoja i obrazovanja

Naziv
Teorije odgoja i obrazovanja
Organizacijska jedinica
Odsjek za pedagogiju
ECTS bodovi
5
Šifra
35972
Semestri izvođenja
zimski
Jezik izvođenja
Hrvatski
Nastavnici
Satnica
Predavanja
30
Seminar
30

Cilj
Cilj je predmeta omogućiti studentima navođenje polazišta i bitnih karakteristika teorija odgoja i obrazovanja te kritičko tematiziranje suvremenih problema odgoja i obrazovanja iz perspektive temeljnih teorija odgoja i obrazovanja.
Sadržaj
  1. Orijentacijski tjedan
  2. Uvod u kolegij
  3. Osnovna terminološka polazišta kolegija; filozofska utemeljenja različitih teorijskih pristupa i njihove implikacije za teorije
  4. Velike teorije i znanstveni koncepti, paradigme i diskurzivni pristupi; problemi klasifikacije teorija odgoja i obrazovanja
  5. Normiranje odgojne stvarnosti: normativna pedagogija
  6. Razumijevanje odgojne stvarnosti: duhovnoznanstvena pedagogija
  7. Objašnjavanje odgojne stvarnosti: empirijska pedagogija
  8. Kritika odgojne stvarnosti: kritička teorija društva i kritička pedagogija
  9. Teorija sustava u pedagogiji
  10. Konstruiranje odgojne stvarnosti: dva lica (socijalnoga) konstruktivizma
  11. Suvremene paradigme i pristupi u izgradnji teorija I: postmodernizam – ‘’teorija svega’
  12. Prikaz i analiza filma Društvo mrtvih pjesnika (1989.)
  13. Suvremene paradigme i pristupi u izgradnji teorija II: feministički doprinosi odgoju i obrazovanju
  14. Teorijski pluralizam u suvremenoj pedagogiji
  15. Zaključna razmatranja

Ishodi učenja
  1. ­ Navesti polazišta i bitne karakteristike teorija odgoja i obrazovanja.
  2. ­ Razlikovati suvremene i nesuvremene koncepcije odgoja i obrazovanja.
  3. ­ Kritički tematizirati suvremene probleme odgoja i obrazovanja s aspekta temeljnih teorija odgoja i obrazovanja.
  4. ­ Reflektirati različita značenja temeljnih pedagogijskih pojmova u kontekstu pojedinih teorija odgoja i obrazovanja.
  5. ­ Kritički analizirati teorijski pluralizam u pedagogijskoj znanosti.
Metode podučavanja
Predavanja, seminari.
Metode ocjenjivanja
Da bi uspješno položili ovaj predmet, studenti moraju položiti pismeni ispit (maksimalno 50 bodova, prolazni prag 25 bodova), održati seminarsko izlaganje (5 bodova) i predati pismenu analizu filma (maksimalno 15 bodova). Konačna ocjena formira se na sljedeći način: - 30-39 bodova – dovoljan (2) - 40-49 bodova – dobar (3) - 50-59 bodova – vrlo dobar (4) - 60-70 bodova – izvrstan (5).

Obavezna literatura
  1. Brezinka, W. (1984), Uvod u metodologiju pedagogije. Pedagogija, 4, 240-250.
  2. de Beauvoir, S. (2016), Drugi spol. Zagreb: Naklada Ljevak. (str. 11-25)
  3. Fromm, E. (1989), Revolucionarni karakter. U: Flego, G. (ur.), Autoritet i porodica. Zagreb: Naprijed, 109-126.
  4. König, E., Zedler, P. (1998), Teorije znanosti o odgoju. Zagreb: Educa. (osim str. 152-182 i 207-223)
  5. Lyotard, F. (2005), Postmoderno stanje: izvještaj o znanju. Zagreb: Ibis-grafika. (str. 1-14)
  6. Palekčić, M. (2010), Herbartova teorija odgojne nastave – izvorna pedagogijska paradigma. Pedagogijska istraživanja, 7 (2), 319-338.
Dopunska literatura
  1. Aubrey, K., Riley, A. (2016), Understanding & Using Educational Theories. Los Angeles: SAGE Publications Ltd.
  2. Aubrey, K., Riley, A. (2017), Understanding & Using Challenging Educational Theories. Los Angeles: SAGE Publications Ltd.
  3. Palekčić, M., ur. (2015), Pedagogijska teorijska perspektiva. Značenje pedagogije kao teorije za disciplinu i profesiju. Zagreb: Educa.

Obavezan predmet na studijima
  1. Pedagogija, sveučilišni preddiplomski jednopredmetni studij, 1. semestar