Cilj je kolegija upoznati studente s osnovnom problematikom istraživanja u odgoju i obrazovanju. To podrazumijeva njihovo upoznavanje s povijesnim razvojem istraživanja u odgoju i obrazovanju kako bi shvatili značaj tih istraživanja za razvoj pedagogije kao autonomne znanosti. Nadalje, cilj je kolegija i pomoći studentima da steknu osnovne informacije o vrstama istraživanja u području odgoja i obrazovanja, njihovu planiranju i provođenju, obradi i interpretaciji dobivenih podataka te izradi izvješća o istraživanju.
Ovaj kolegij ne nastoji osposobiti studente za provođenje tih istraživanja (to je ciljem kolegija iz područja metodologije istraživačkog rada koji se predaju u višim semestrima studija), već prije svega za kvalitetnije praćenje stručne i znanstvene literature i kritički odnos prema toj literaturi i prikazima provedenih istraživanja. Zbog toga se u kolegiju posebno insistira na usvajanju osnovne znanstvene pismenosti, ovladavanju stručnim nazivljem u tom području, te na upoznavanju (i prihvaćanju) etike istraživačkog čina u odgoju i obrazovanju.
- detaljno predstavljanje plan i program kolegija, uz naznaku temeljnih sadržaja, i ciljeva koji se tim sadržajima žele ostvariti. Studente će se upoznati s njihovim obavezama u ovom kolegiju, načinom rada i mogućnostima korištenja izvora znanja (knjižnica, Internet, konzultacije). Potom će se studenti podijeliti u seminarske skupine i upoznati s načelima podjele u grupe pri ostvarivanju nekih seminarskih zadataka.
- Značaj istraživanja odgoja i obrazovanja. Povijesni razvoj istraživanja u odgoju i obrazovanju. Mogućnosti i granice pedagogijskih istraživanja.
- Osnovne paradigme istraživanja odgoja i obrazovanja: razumijevanje vs. pojašnjavanje (osnovne informacije). Kvalitativni i kvantitativni pristup pedagogijskim istraživanjima. Rat paradigmi i mogućnosti njegova prekida razvojem metodologije temeljene na problemu koji treba istražiti.
- Idiografički i nomotetički pristup proučavanju pedagoških problema. Vrste istraživanja: temeljna, razvojna, primijenjena i akcijska. Odnos hipoteze i teorije.
- Empirijska i neempirijska istraživanja. Vremenska usmjerenost istraživanja. Evaluacije, metaistraživanja i narativna istraživanja. Longitudinalni i transverzalni pristup istraživanjima. Deskriptivna i kauzalna istraživanja. Osnovne značajke pedagogijskih istraživanja.
- Tijek deskriptivnih i kauzalnih istraživanja. Osnovne etape istraživanja (izbor teme istraživanja, izrada projekta, provođenje istraživanja, obrada podataka, interpretacija, izrada izvješća). Sustavnost istraživanja.
- Izrada nacrta istraživanja. Razlozi za izradu nacrta istraživanja. Osnovni dijelovi nacrta istraživanja. Nacrt deskriptivnog i kauzalnog istraživanja.
- Izrada idejnog nacrta istraživanja. Problem i cilj istraživanja (spoznajni, pragmatički). Hipoteze i zadaci istraživanja. Varijable istraživanja. Problem operacionalizacije varijabli.
- Tehnički (provedbeni) projekt istraživanja. Postupci i instrumenti sakupljanja podataka: rad na pedagoškoj dokumentaciji, sustavno promatranje, anketiranje i intervjuiranje.
- Postupci i instrumenti sakupljanja podataka: testiranje, procjenjivanje i prosuđivanje. Provođenje istraživanja. Etika istraživačkog čina.
-
Predavanje: Odabiranje uzorka istraživanja. Problemi pri uzorkovanju. Vrste uzoraka.
Osnove statističke obrade podataka: pokazatelji deskriptivne statistike (grafičko prikazivanje podataka, srednje vrijednosti, pokazatelji raspršenja, baždarenje, korelacija).
- Osnove statističke obrade podataka: pokazatelji inferencijalne statistike (procjena pokazatelja osnovnog skupa, testiranje značajnosti razlika, osnove analize varijance i faktorske analize).
- Izrada izvješća o istraživanju. Dijelovi izvješća. Vrste znanstvenih i stručnih tekstova.
- Evaluacija ostvarenog. Anketiranje studenata o zadovoljstvu radom u kolegiju.
- Predrok za studente koji su posebno uspješno ispunili većinu studijskih obveza (diferencijalni ispiti).