Programi cjeloživotnog obrazovanja

Osnovno o programu

dr.sc. Hrvoje Jurić, red. prof. 4092180 hjuric@ffzg.hr
Odsjek za filozofiju
dr.sc. Hrvoje Jurić, red. prof.
dr.sc. Marko Kos, v. asist.
Zimski
Dan: petkom, Vrijeme početka: 14:00, Vrijeme završetka: 15:30, Prostorija: A101
Hrvatski
450
3
5
Otvoreni kolegij

Detaljno o programu

Cilj je kolegija uvesti studente u suvremene rasprave o pojmu moralnog relativizma, pojmu koji je povijesnim razvojem globalizirajućeg svijeta, a naročito pojavom multikulturnih i pluralističkih društava, u novije vrijeme poprimio izniman značaj i važnost unutar etičkih promišljanja. Upoznavanjem s osnovnim terminima i pojmovnim razgraničenjima, postavkama relativističkih pozicija te objektivističkih odgovora koji negiraju opravdanost takvih pozicija, studente će se nastojati osposobiti za kompetentnu raspravu o pojedinim aktualnim, često i kontroverznim pitanjima koja se javljaju u javnim društveno-političkim raspravama. S druge strane, kroz seminarsku raspravu, namjera je razvijati kritičko mišljenje i argumentacijske sposobnosti te omogućiti studentima oblikovanje vlastite pozicije u razmatranju ove teme.
Cilj je kolegija uvesti studente u suvremene rasprave o pojmu moralnog relativizma, pojmu koji je povijesnim razvojem globalizirajućeg svijeta, a naročito pojavom multikulturnih i pluralističkih društava, u novije vrijeme poprimio izniman značaj i važnost unutar etičkih promišljanja. Upoznavanjem s osnovnim terminima i pojmovnim razgraničenjima, postavkama relativističkih pozicija te objektivističkih odgovora koji negiraju opravdanost takvih pozicija, studente će se nastojati osposobiti za kompetentnu raspravu o pojedinim aktualnim, često i kontroverznim pitanjima koja se javljaju u javnim društveno-političkim raspravama. S druge strane, kroz seminarsku raspravu, namjera je razvijati kritičko mišljenje i argumentacijske sposobnosti te omogućiti studentima oblikovanje vlastite pozicije u razmatranju ove teme.
1. 1. Upoznatost s predmetom, ključnim pojmovnim i disciplinarnim razlikovanjima te metodama etike;

2. 2. Upoznatost s pojedinim metodologijama etike;
3. 3. Upoznatost s pojedinim temama rasprave o moralnom relativizmu;
4. 4. Osposobljenost za samostalno razmišljanje, argumentiranje i orijentiranje u ključnim dilemama suvremenog čovječanstva, te u moralnim dilemama vezanim uz moralni relativizam s kojima se suočavamo u profesionalnom i javnom životu.
1. Prva uvodna tematska cjelina bit će posvećena razjašnjenju osnovnih pojmovnih određenja i razgraničenja vezanih uz tematiku: moralni/etički relativizam, pluralizam, subjektivizam, skepticizam, nihilizam s jedne strane, te objektivizam, univerzalizam i apsolutizam s druge. Posebna će pažnja biti posvećena odnosu kulturnog i moralnog relativizma, naročito normativnoj dimenziji tog odnosa.
2. Druga uvodna tematska cjelina bit će posvećena razjašnjenju osnovnih pojmovnih određenja i razgraničenja vezanih uz tematiku: moralni/etički relativizam, pluralizam, subjektivizam, skepticizam, nihilizam s jedne strane, te objektivizam, univerzalizam i apsolutizam s druge. Posebna će pažnja biti posvećena odnosu kulturnog i moralnog relativizma, naročito normativnoj dimenziji tog odnosa.
3. Treća uvodna tematska cjelina bit će posvećena razjašnjenju osnovnih pojmovnih određenja i razgraničenja vezanih uz tematiku: moralni/etički relativizam, pluralizam, subjektivizam, skepticizam, nihilizam s jedne strane, te objektivizam, univerzalizam i apsolutizam s druge. Posebna će pažnja biti posvećena odnosu kulturnog i moralnog relativizma, naročito normativnoj dimenziji tog odnosa.
4. Četvrta uvodna tematska cjelina bit će posvećena razjašnjenju osnovnih pojmovnih određenja i razgraničenja vezanih uz tematiku: moralni/etički relativizam, pluralizam, subjektivizam, skepticizam, nihilizam s jedne strane, te objektivizam, univerzalizam i apsolutizam s druge. Posebna će pažnja biti posvećena odnosu kulturnog i moralnog relativizma, naročito normativnoj dimenziji tog odnosa.
5. U drugome dijelu seminara razmatrat će se reakcije i neki pokušaji odgovora na izazove koje moralni relativizam postavlja za tradicionalne, većinom objektivistički orijentirane etičke teorije (deontologija, konsekvencijalizam, etiku vrlina) kao i nastojanja za nadilaženjem dihotomije objektivizma i relativizma u etičkim raspravama - Uvod.
6. U drugome dijelu seminara razmatrat će se reakcije i neki pokušaji odgovora na izazove koje moralni relativizam postavlja za tradicionalne, većinom objektivistički orijentirane etičke teorije (deontologija, konsekvencijalizam, etiku vrlina) kao i nastojanja za nadilaženjem dihotomije objektivizma i relativizma u etičkim raspravama - Etika vrlina.
7. U drugome dijelu seminara razmatrat će se reakcije i neki pokušaji odgovora na izazove koje moralni relativizam postavlja za tradicionalne, većinom objektivistički orijentirane etičke teorije (deontologija, konsekvencijalizam, etiku vrlina) kao i nastojanja za nadilaženjem dihotomije objektivizma i relativizma u etičkim raspravama - Konsekvencijalizam.
8. U drugome dijelu seminara razmatrat će se reakcije i neki pokušaji odgovora na izazove koje moralni relativizam postavlja za tradicionalne, većinom objektivistički orijentirane etičke teorije (deontologija, konsekvencijalizam, etiku vrlina) kao i nastojanja za nadilaženjem dihotomije objektivizma i relativizma u etičkim raspravama - Deontologija.
9. U drugome dijelu seminara razmatrat će se reakcije i neki pokušaji odgovora na izazove koje moralni relativizam postavlja za tradicionalne, većinom objektivistički orijentirane etičke teorije (deontologija, konsekvencijalizam, etiku vrlina) kao i nastojanja za nadilaženjem dihotomije objektivizma i relativizma u etičkim raspravama - Bioetika.
10. Teme u ovom dijelu seminara bit će određene prema studentskim izlagnjima. Treća tematska cjelina obuhvatit će raspravu o nekim aktualnim pitanjima i problemima u kojima relativističke pozicije posebice dolaze do izražaja, poput: univerzalnosti ljudskih prava (»zapadne« i »ne-zapadne« vrijednosti), prava žena (s posebnim osvrtom na kontroverzne prakse poput nošenja burki i genitalnog sakaćenja), seksualnosti (tabu incesta), bioetičkih i medicinsko-etičkih pitanja (odbijane transplantacije organa i transfuzije krvi iz svjetonazorskih razloga, autonomija pacijenta vs. autonomija pacijentove obitelji). Seminarksa grupa 1.
11. Topics in this part of the seminar will be determined according to student presentations. The third thematic unit will include a discussion of some current issues and problems in which relativistic positions especially come to the fore, such as: the universality of human rights ("Western" and "non-Western" values), women's rights (with special reference to controversial practices such as wearing burka and genital mutilation), sexuality (taboo incest), bioethical and medical-ethical issues (rejected organ transplants and blood transfusions for ideological reasons, patient autonomy vs. patient family autonomy). Seminarka group 2.
12. Topics in this part of the seminar will be determined according to student presentations. The third thematic unit will include a discussion of some current issues and problems in which relativistic positions especially come to the fore, such as: the universality of human rights ("Western" and "non-Western" values), women's rights (with special reference to controversial practices such as wearing burka and genital mutilation), sexuality (taboo incest), bioethical and medical-ethical issues (rejected organ transplants and blood transfusions for ideological reasons, patient autonomy vs. patient family autonomy). Seminarka group 3.
13. Topics in this part of the seminar will be determined according to student presentations. The third thematic unit will include a discussion of some current issues and problems in which relativistic positions especially come to the fore, such as: the universality of human rights ("Western" and "non-Western" values), women's rights (with special reference to controversial practices such as wearing burka and genital mutilation), sexuality (taboo incest), bioethical and medical-ethical issues (rejected organ transplants and blood transfusions for ideological reasons, patient autonomy vs. patient family autonomy). Seminarka group 4.
14. Topics in this part of the seminar will be determined according to student presentations. The third thematic unit will include a discussion of some current issues and problems in which relativistic positions especially come to the fore, such as: the universality of human rights ("Western" and "non-Western" values), women's rights (with special reference to controversial practices such as wearing burka and genital mutilation), sexuality (taboo incest), bioethical and medical-ethical issues (rejected organ transplants and blood transfusions for ideological reasons, patient autonomy vs. patient family autonomy). Seminarka group 5.
15. Završna rasprava.
1. James Dreier, “Moral Relativism and Moral Nihilism”, u: D. Copp (ur.) The Oxford Handbook of Ethical Theory, Oxford University Press, New York 2006., str. 240–264.
Neil Levy, Moralni relativizam, Naklada Jesenski i Turk, Zagreb 2004.

Christopher W. Gowans (ur.), Moral Disagreements: Classic and Contemporary Readings, Routledge, London 2000.
John W. Cook, Morality and Cultural Differences, Oxford University Press, Oxford 1999.

2. Paul K. Moser, Thomas L. Carson (ur.), Moral Relativism. A Reader, Oxford University Press, Oxford & New York 2001.
Steven D. Hales (ur.), A Companion to Relativism, Wiley-Blackwell, Malden & Oxford 2011.
Boran Berčić, Realizam, relativizam, tolerancija, Hrvatski kulturni dom, Rijeka 1995.

3. Don Browning (ur.), Universalism vs. Relativism. Making Moral Judgements in a Changing, Pluralistic, and Threatening World, Rowman & Littlefield, Lanham, ML 2006.
Richard J. Bernstein, Beyond Objectivism and Relativism: Science, Hermeneutics, and Praxis, University of Pennsylvania Press, Philadelphia 1983.
Vincent Barry, Bioethics in a Cultural Context, Wadsworth, Boston 2012.
4. Routledge Encyclopedia of Philosophy (odabrane natuknice), E. Craig (ur.), Routledge, London & New York 1998.

5. Encyclopedia of Philosophy (odabrane natuknice), 2. izd., D. M. Borchert (ur.), Thomson Gale, Farmington Hills, MI 2005.
Emrys Westacott, »Moral Relativism«, u: Internet Encyclopedia of Philosophy, http://www.iep.utm.edu/moral-re/.
6. Eva Brems, »Enemies or Allies? Feminism and Cultural Relativism as Dissident Voices in Human Rights Discourse«, Human Rights Quarterly, 19, 1997, str. 136–164.
7. Jack Donnelly, »Cultural Relativism and Universal Human Rights«, Human Rights Quarterly, 6,1984, str. 400–419.

Zanima Vas program? Prijavite se ovdje!

Imate pitanje? Kontaktirajte nas!