Temeljni je cilj kolegija osposobiti studente za pravilno pisano izražavanje u hrvatskome standardnom jeziku.
Temeljni je cilj kolegija osposobiti studente za pravilno pisano izražavanje u hrvatskome standardnom jeziku.
1. Nakon položenoga ispita studenti će moći:
služiti se normativnim priručnicima hrvatskoga jezika – pravopisima i gramatikama 2. analizirati pravopisna načela te iz njih izvedena pravopisna pravila 3. objasniti osnovna pravopisna i gramatička pravila 4. izbjeći pravopisne i gramatičke pogreške u vlastitim tekstovima te uočiti i otkloniti pogreške u tuđim tekstovima
1. Uvod u kolegij i detaljan izvedbeni nastavni plan i program. Normativni priručnici i njihova uporaba. Ortografska i gramatička norma, odnos pravopisa prema drugim razinama jezika. Pravopisna načela.
(Studenti će moći definirati i opisivati temeljne standardološke pojmove, osobito iz područja pravopisanja što će im omogućiti kompetentniju usporednu analizu dvostrukosti suvremenih pravopisnih priručnika, razlikovanje pravopisnih načela te argumentiranje odabira pojedinoga pravopisnoga rješenja u vlastitome pravopisanju.) 2. Morfološko ustrojstvo jezika. Vrste riječi.
(Studenti će moći analizirati vrste riječi, a taj će im ishod omogućiti lakše opisivanje i analiziranje morfološki i tvorbeno uvjetovanih alternacija.) 3. Morfološko ustrojstvo jezika. Vrste promjena imenskih riječi.
(Studenti će moći pravilno deklinirati riječi u hrvatskome jeziku.) 4. Morfološko ustrojstvo jezika. Gramatičke kategorije glagola; promjena glagola.
(Studenti će moći analizirati i definirati glagolske oblike u hrvatskome jeziku, pravilno konjugirati glagole.) 5. Glasovne promjene (kombinacije fonema: suglasnički fonemi u međusobnim kombinacijama, suglasnički fonemi ispred sufikasa i nastavaka, samoglasnički fonemi u međusobnim kombinacijama).
Studenti će moći definirati glasovne promjene na razini suvremenoga standardnog jezika, razlikovati dvije temeljne razine: ortografsku i ortoepsku; primijeniti znanja u vlastitome izgovoru i pisanju razlikujući da pravopis propisuje kada se bilježe ili ne bilježe promjene pojedinih fonema na morfemskim granicama do kojih dolazi u izgovoru. 6. Glasovne promjene (kombinacije fonema). 7. 7.1. KOLOKVIJ - vrste riječi, padeži, glagolski oblici, glasovne promjene.
7.2. Interpunkcijski znakovi (razgoci).
(Studenti će moći definirati osnovna pravopisna pravila u dijelu razgodaka; analizirati, uspoređivati, razlikovati te primijeniti različita interpunkcijska načela, tj. pisani tekst razdijeliti, rastaviti te uspostaviti sintaktičke odnose unutar rečenice i teksta.) 8. Pravopisni znakovi.
(Studenti će moći analizirati i primijeniti pismene znakove kojima se obilježavaju pravopisni odnosi u tekstu: kako što treba čitati ili razumjeti.) 9. Veliko i malo početno slovo.
(Studenti će analizom čestih pogrešaka u uporabi te definiranjem i opisivanjem osnovnih pravila doseći razinu očekivane pravopisne korektnosti. Moći će također razlikovati jezično od nejezičnoga u pravopisima.) 10. Pisanje riječi sastavljeno i nesastavljeno.
(Studenti će analizom različitih pravopisnih rješenja u različitim pravopisima uspostaviti načela sastavljenoga i nesastavljenoga pisanja te moći argumentirati odabir pojedinoga rješenja u vlastitome pisanju.) 11. Fonem č, fonem dž, fonem ć, fonem đ.
(Studenti će analizom pogrešaka u zasićenim tekstovima opisati osnovna pravila o pisanju zadanih fonema te ih primijeniti u vlastitome pisanju i izgovoru.) 12. Smjenjivanje ije/je/e/i/0.
(Studenti će definirati pravila o kraćenju i duljenju jata i provesti ih u vlastitome pisanju.) 13. Smjenjivanje ije/je/e/i/0.
(Studenti će definirati pravila o kraćenju i duljenju jata i provesti ih u vlastitome pisanju.) 14. Pisanje riječi iz stranih jezika.
(Studenti će moći analizirati i definirati pravila o pisanju i sklonidbi stranih imena i izvedenica od njih te ih provesti u vlastitome pisanju.) 15. Zaključni sat. Rješavanje probnoga testa. Evaluacija kolegija.
(Sinteza pravopisnih pravila, primjena stečenih znanja i vještina u tekstovima zasićenim pogreškama.)
1. Badurina, L. – Marković, I. – Mićanović, K.: Hrvatski pravopis, Matica hrvatska, Zagreb, 2008[2].
2. Hrvatski pravopis, Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje, 2013, e-dokument: http://pravopis.hr/
3. Težak, S., Babić, S.: Gramatika hrvatskoga jezika – priručnik za osnovno jezično obrazovanje, Školska knjiga, Zagreb, 2005[15].
4. Anić, V.: Veliki rječnik hrvatskoga jezika, Novi Liber, Zagreb, 2004.
5. Barić, E. i suautori: Hrvatska gramatika, Školska knjiga, Zagreb, 2005[4].
6. Jojić, Lj. (prir.): Pravopisni priručnik (dodatak Velikom rječniku hrvatskoga jezika), Novi Liber, Zagreb, 2004.
7. Jojić, Lj. (ur.): Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika, Školska knjiga, Zagreb, 2015.
Pohađati vježbe i aktivno sudjelovati u nastavnome procesu, pisati domaće zadaće, položiti kolokvij, položiti završni ispit.