Upoznati studente s temeljnim pojmovima iz teorije usmenosti. Problematizirati vezu usmenosti i pisma fokusirajući se na epske žanrove hrvatske i svjetske književnosti. Osvijestiti ulogu jezičnoga medija u oblikovanju književnoga teksta.
Upoznati studente s temeljnim pojmovima iz teorije usmenosti. Problematizirati vezu usmenosti i pisma fokusirajući se na epske žanrove hrvatske i svjetske književnosti. Osvijestiti ulogu jezičnoga medija u oblikovanju književnoga teksta.
1. definirati temeljne pojmove iz teorije usmenosti 2. tumačiti problem usmenosti 3. objasniti status epskih žanrova unutar usmene i pisane kulture 4. istražiti određenu temu iz sadržaja kolegija prema uputama 5. argumentirano izložiti rezultate svoga istraživanja
1. Uvod u tematiku kolegija. Upoznavanje s osnovnim pojmovima: usmenost, pismo, epska pjesma, ep. 2. Usmenost kao istraživački fenomen. Teorije usmenosti. Primarna i sekundarna usmenost. 3. Značajke agrafijske (bespismene) faze kulture. Usmenost kao medij. 4. Spoznaje o usmenosti u antici. 5. Pojava pisma i utjecaj na primarnu usmenost. Značajke pisane kulture. 6. Epska pjesma i ep u kontekstu primarne usmenosti. 7. Naratološki aspekti epskih tekstova. Značajke hrvatske usmene epike. 8. Iz riznice europske usmenoepske tradicije: Ilijada. Homersko pitanje. 9. Iz riznice europske usmenoepske tradicije: Odiseja. Odisejski motivi u hrvatskoj i južnoslavenskoj epskoj tradiciji. 10. Pisana epika u usporedbi s usmenom: slučaj Eneide. Temelji vergilijanskoga epa. 11. Iz riznice europske usmenoepske tradicije: srednjovjekovni usmeni epovi. 12. Iz riznice europske usmenoepske tradicije: epske pjesme prikupljene folklorističkim istraživanjima. 13. Hrvatska usmena epika u kontekstu južnoslavenske epike. 14. Iz povijesti istraživanja hrvatske usmene epike. 15. Sinteza rada na kolegiju.
1. Botica, Stipe. 2013. Povijest hrvatske usmene književnosti. Zagreb: Školska knjiga. (str. 9-21)
2. Dukat, Zdeslav. 1988. Homersko pitanje. Zagreb: Globus. (odabrana poglavlja)
3. Dukić, Davor. 2004. Usmene epske pjesme I. Zagreb: Matica hrvatska.
4. Havelock, Eric A. 2003. Muza uči pisati, Razmišljanja o usmenosti i pismenosti od antike do danas. Zagreb: AGM.
5. Maretić, Tomo. 1966. Naša narodna epika. Beograd: Nolit.
6. Rudan, Evelina. 2022. "Oko ili uho, glas ili pismo – binarni kodovi i nebinarne prakse". U: Binarnosti i suprotnosti u hrvatskome jeziku, književnosti i kulturi. Zbornik radova 49. seminara Zagrebačke slavističke škole, ur. Iva Nazalević Čučević i Igor Marko Gligorić, 147-175. Zagreb: FF press, Zagrebačka slavistička škola.
7. Foley, John Miles. 1990. Traditional oral epic: the Odyssey, Beowulf, and the Serbo-Croatian return song. Berkeley: University of California Press.
8. Lord, Albert B. Lord. 1990. Pevač priča. 1-2. Beograd: Idea.
9. Nikolić, Davor. 2010. "Struktura i funkcija kletvi u usmenoj i pisanoj epici". Narodna umjetnost 47 (2): 147-162.
10. Ong, Walter J. 2002. Orality and Literacy: The Technologizing of the World. London: Routledge.
11. Pavličić, Pavao. 1998. "Epsko pjesništvo". U: Uvod u književnost, ur. Zdenko Škreb i Ante Stamać. Zagreb: Globus.
12. Rudan Kapec, Evelina; Tomašić, Josipa. 2015. "Usmene balade i njihovi prostori". U: Bałkański folklor jako kod interkultorowy II (Balkanski folklor kao interkulturni kod II), ur. Vesna Petreska i Joanna Rȩkas, 93-115. Skoplje: Institut za folklor „Marko Cepenkov”; Poznań: Institut za slavensku filologiju, Sveučilište Adama Mickiewicza.
Redovito i aktvno pohađanje nastave, izrada kraćega referata na određenu stručnu temu, usmeni ispit.