Programi cjeloživotnog obrazovanja

Osnovno o programu

dr.sc. Ivan Landripet, izv. prof. +385-1-4092-042 ilandrip@ffzg.unizg.hr
Odsjek za sociologiju
dr.sc. Ivan Landripet, izv. prof.
Zimski
Dan: utorkom, Vrijeme početka: 12:30, Vrijeme završetka: 14:00, Prostorija: A-220
hrvatski
450
3
5
Otvoreni kolegij

Detaljno o programu

Upoznati polaznike s osnovnim principima kvantitativnih istraživačkih postupaka u sociologiji i srodnim društvenim disciplinama te temeljnim pojmovima i procesima kvantitativnih istraživanja. Cilj je kolegija i nastaviti cjelostudijski proces osposobljavanja studenata za evaluaciju, osmišljanje i provedbu empirijskih istraživanja te kompetentno i kritično čitanje empirijski orijentirane znanstvene literature.

Znanja i vještine stečene u sklopu kolegija početna su točka ili preduvjet uspješnog svladavanja gradiva iz metodoloških i statističko-analitičkih obaveznih i izbornih kolegija koje će studenti upisivati u nastavku preddiplomskog i diplomskog studija sociologije. Uz to, poznavanje temeljnih metodoloških pojmova, procedura i istraživačkih praksi omogućuje ili olakšava praćenje suvremene sociološke literature, čime kolegij pospješuje nastavni proces i kod onih kolegija koji nisu primarno usmjereni na metodološke sadržaje.
Upoznati polaznike s osnovnim principima kvantitativnih istraživačkih postupaka u sociologiji i srodnim društvenim disciplinama te temeljnim pojmovima i procesima kvantitativnih istraživanja. Cilj je kolegija i nastaviti cjelostudijski proces osposobljavanja studenata za evaluaciju, osmišljanje i provedbu empirijskih istraživanja te kompetentno i kritično čitanje empirijski orijentirane znanstvene literature.

Znanja i vještine stečene u sklopu kolegija početna su točka ili preduvjet uspješnog svladavanja gradiva iz metodoloških i statističko-analitičkih obaveznih i izbornih kolegija koje će studenti upisivati u nastavku preddiplomskog i diplomskog studija sociologije. Uz to, poznavanje temeljnih metodoloških pojmova, procedura i istraživačkih praksi omogućuje ili olakšava praćenje suvremene sociološke literature, čime kolegij pospješuje nastavni proces i kod onih kolegija koji nisu primarno usmjereni na metodološke sadržaje.
1. Definirati temeljne pojmove i procese društvenih istraživanja.
2. Nabrojati i kratko predstaviti temeljne metode kvantitativnih istraživanja u društvenim znanostima.
3. Vrednovati osnovna obilježja empirijskih istraživanja predstavljenih u znanstvenoj literaturi.
1. Pripremni termin
Upoznavanje s propozicijama i sadržajima kolegija.
2. Uvod: rekapitulacija osnovnih pojmova znanstvenog istraživanja
Temeljne pretpostavke i ciljevi znanstvenog istraživanja; funkcije teorije u istraživanju; deduktivni i induktivni model znanosti; kriteriji uzročnosti; etička načela društvenih istraživanja; elementi istraživačkog procesa; transverzalni i longitudinalni nacrt istraživanja; razgraničenje kvantitativnih i kvalitativnih pristupa.
3. Konceptualizacija, operacionalizacija i mjerenje
Koncepcije i koncepti; indikatori i dimenzije; nominalne i operacionalne definicije; varijable i atributi; mjerenje i razine mjerenja.
4. Kompozitni mjerni instrumenti
Jednostavni u odnosu na kompozitne instrumente; logika konstrukcije indeksa i skala; osnovni tipovi skala.
5. Provjera kvalitete mjernih instrumenata
Kriterij preciznosti mjerenja; kriterij i osnovne vrste valjanosti mjerenja; kriterij i osnovne vrste pouzdanosti mjerenja.
6. Uzorak i uzorkovanje, 1. dio
Razvoj uzorkovanja i predizborna istraživanja; uzorak i populacija; postupak uzorkovanja; neprobabilistički uzorci.
7. Uzorak i uzorkovanje, 2. dio
Logika probabilističkog uzorkovanja; vrste probabilističkih uzoraka; uzorkovanje teško dostupnih skupina.
8. Metoda eksperimenta, 1. dio
Eksperiment i društvene znanosti; klasični eksperimentalni nacrt; varijable, kontrola, odabir sudionika i valjanost u eksperimentalnom nacrtu.
9. Metoda eksperimenta, 2. dio
Kvazieksperimentalni nacrti, "prirodni" eksperiment i evaluacijsko istraživanje; prednosti i nedostaci eksperimentalnog nacrta.
10. Metoda ankete, 1. dio
Planiranje i provedba anketnog istraživanja; smjernice za formuliranje anketnih pitanja; valjanost i pouzdanost vezani uz anketna pitanja.
11. Metoda ankete, 2. dio
Smjernice za konstrukciju anketnog upitnika; izvori grešaka te valjanost i pouzdanost vezani uz anketni upitnik.
12. Metoda ankete, 3. dio
Samoispunjavajuće anketno istraživanje; poštanska anketa; internetska anketa; skupno anketiranje.
13. Metoda ankete, 4. dio
Strukturirani intervju; terensko anketiranje; telefonski intervju; izvori grešaka vezani uz anketno istraživanje; prednosti i nedostaci metode.
14. Nenametljivo istraživanje – temeljna obilježja i oblici
Obilježja i prednosti pristupa; izvori podataka; analiza sekundarnih podataka; sekundarna analiza podataka; meta-analiza; istraživanje socijalnih indikatora; metodološka ograničenja pristupa.
15. Nenametljivo istraživanje – analiza sadržaja
Obilježja i svrha primjene; jedinice analize; uzorkovanje; kodiranje i obrada podataka; prednosti i nedostaci metode.
1. Milas, G. (2005.) Istraživačke metode u psihologiji i drugim društvenim znanostima. Jastrebarsko, Naklada Slap
2. Interni nastavni materijali
3. Babbie, E. The Practice of Social Research. Belmont (CA), Thomson/Wadsworth (više izdanja, odabrati što recentnije)
4. Babbie, E. The Basics of Social Research. Belmont (CA), Wadsworth (više izdanja, odabrati što recentnije)
5. Izvori koji se za daljnje čitanje uz specifične sadržaje svih nastavnih cjelina preporučuju u internim nastavnim materijalima

Zanima Vas program? Prijavite se ovdje!

Imate pitanje? Kontaktirajte nas!