Naziv
Jezik dramskoga teksta
Organizacijska jedinica
Odsjek za kroatistiku
ECTS
5
Šifra
225491
Semestri
ljetni
Satnica
Seminar
45

Cilj
Upoznavanje studenata s pojmom drame i dramskoga teksta kroz njihov povijesni razvoj. Rekonstruiranje metodologije pragmalingvistike, semiotike, multimodalne stilistike te njihovih alata. Rad na tekstovima suvremene hrvatske dramske produkcije. Uočavanje komunikacijskih i jezičnih obilježja dramskoga teksta na primjerima. Upoznavanje s dijalektičkim odnosom dramskoga teksta i predstave.
Sadržaj
  1. Drama, tekst i kontekst. Objašnjenje pojmova drame i dramskoga teksta. Razvoj dramskoga teksta i pogleda na dramski tekst od Aristotelove Poetike do danas.
  2. Metodološki pristup analizi dramskoga teksta. Komunikacijske teorije, semiotika, multimodalna stilistika i pragmalingvistika.
  3. Dijalog i monolog u dramskome tekstu. Odnos dijaloga i monologa kroz povijesni razvoj dramskoga teksta.
  4. Dvorazinska komunikacija i dramski tekst. Unutrašnja, vanjska komunikacija i posredujući komunikacijski sustav.
  5. Glavni i pomoćni tekst. Didaskalije, scenske upute, verbalna kulisa.
  6. Multimodalnost dramskoga teksta. Kako se multimodalni aspekt ostvaruje na jezičnoj razini (interakcija u svim komunikacijskim sustavima) te na vremensko-prostornoj razini (prekidanje vremenskoga kontinuiteta, montaža, simultanost umjesto sukcesivnosti).
  7. Deiktičnost dramskoga teksta. Personalna, temporalna i spacijalna deiktičnost. Kako deiktičnost pretpostavlja dijaloški karakter dramskoga teksta.
  8. Dramski prostor kao oprostorenje dramske strukture – projekcija aktantske sheme dramskoga univerzuma. Kako analiza aktantske strukture pomaže u vizualizaciji dramskoga prostora.
  9. Analiziranje likova kroz konverzacijski pristup. Konverzacijsko ponašanje likova – kooperativni princip – Griceove maksime. Kada netko govori, kada je red da netko govori ili kada treba doći na red
  10. Odnos teksta i predstave. Povijesna evolucija odnosa te dijalektika teksta i predstave. Promatranje odnosa kroz dihotomiju prisutnost/odsutnost.
  11. Analiza dramskoga teksta – G. Ferčec, „Radnice u gladovanju“ – intertekstualnost dramskoga teksta s drugim dramskim formama.
  12. Analiza dramskoga teksta – G. Ferčec, „Pismo Heineru Mȕlleru“ i M. Matišić „Ljudi od voska“ – teatar u teatru, reteatralizacija i autoreferencijalnost dramskoga teksta.
  13. Analiza dramskoga teksta – T. Zajec, „Ono što nedostaje“ – Griceove maksime, komunikacijska situacija i pozicije moći
  14. Analiza dramskoga teksta – L. Kaštelan, „Adagio“ – oprosterenje odnosa između likova i projekcija aktantske sheme

Ishodi učenja
  1. upoznavanje pojma drame i dramskoga teksta
  2. razumijevanje različitih metodoloških pristupa i njihovih alata dramskome tekstu
  3. ospobljavanje za kritičko i analitičko pristupanje dramskim tekstovima
Metode podučavanja
- predavanja, seminari, radionice
- samostalni zadaci
- multimedija i mreža
- mentorski rad
Metode ocjenjivanja
- redovito pohađanje nastave
- zadaće
- pisani seminarski rad
- kolokviji
- usmena izlaganja

Obavezna literatura
  1. Katnić-Bakaršić, M. 2003. Stilistika dramskog diskursa. Zenica: Vrijeme.
  2. Miočinović, M. 1981. (prir.) Moderna teorija drame. Begrad: Nolit.
  3. Aristotel. (M. Kuzmić, prijevod i komentar) 1977. Nauk o pjesničkom umijeću. Zagreb: Studentski centar Sveučilišta.
  4. Pfister, M. 1998. Drama: teorija i analiza. Zagreb: Hrvatski centar ITI.
  5. Culpeper, Jonathan – M. Short – P. Verdonk (ur.) 1998. Exploring the Language od Drama. London: Routledge.
  6. Austin, J. L. 2014. Kako djelovati riječima. Zagreb: Disput.
Dopunska literatura
  1. Barthes, R. 2015. Elementi semiologije. Beograd: Biblioteka XX vek: Knjižara Krug.
  2. Jakobson, R. 2008. O jeziku. Zagreb: Disput.
  3. Ducrot, O. 1987. Enciklopedijski rečnik nauka o jeziku. Vol. 1. Beograd: Prosveta.
  4. Benveniste, E. 1975. Problemi opšte lingvistike. Beograd: Nolit.
  5. Ubersfeld, A. 1982. Čitanje pozorišta. Beograd: Vuk Karadžić.
  6. Feng, Zongxin – Dan Shen. 2001. The play off the stage: the writer-reader relationship in drama. Language and literature 10(1): 79-93.
  7. McIntyre, D. 2004. Point of view in drama: a socio-pragmatic analysis of Dennis Potter's Brimstone and Treacle. Language and literature 13(2): 139-160.
  8. Culpeper, J. – Dan McIntyre. 2005. Drama: stylistic aspects. U: Encyclopedia of Language & Linguistics. Glasgow: ElsevierScience, 772-786.
  9. Simpson, P. – Geoff Hall. 2002. Discourse analysis and stylistics. Annual review od applied linguistics 22: 136-149.
  10. Gibbons, Allison. 2008. Multimodal literature ‛moves’ us: dynamic movement and embodiment in VAS: An Opera in Flatland. Hermes, 41;107–124.
  11. Gibbons, Allison. 2009. I contain multitudes: Narrative multimodality and the book that bleeds. U: R. Page (ur.) 2009. New Perspectives on Narrative and Multimodality. London: Routlegde, 99–114.
  12. Gibbons, Allison. 2010. Narrative worlds and multimodal figures in House of Leaves: „find your own words; I have no more”. U: Grishakova – Ryan (ur.) 2010. Intermediality and Storytelling. Berlin: Waler de Gruyter, 285–311.
  13. Halliday, M. A. K. 1985. An Introduction to Functional Grammar. London: Edward Arnold.
  14. Jewitt, Carey (ur.) 2009. The Routledge Handbook of Multimodal Analysis. London: Routledge.
  15. Machin, David. 2007. Introduction to Multimodal Analysis. London: Hodder Education.
  16. McIntyre, David. 2008. Integrating multimodal analysis and the stylistics of drama: a multimodal perspective on Ian McKellen’s Richard III. Language and Literature. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC, Vol 17(4): 309–334.
  17. O’Halloran, Kay. L. – Bradley Smith. 2012. Multimodal Text Analysis. U: C. A. Chapelle (ur.) 2012. The Encyclopedia of Applied Linguistics. Oxford: Wiley-Blackwell.
  18. Richardson, Kay. 2010. Multimodality and the study of popular drama. Language and Literature, 19(4): 378–395.
  19. Van Leeuwen, Theo. 2004. Ten Reasons Why Linguists Should Pay Attention to Visual Communication. U: Scollon – LeVine (ur.) 2004. Discourse and Technology: Multimodal Discourse Analysis. Georgetown University Press, 7–19.
  20. Walsh, Maureen. 2004. Reading visual and multimodal texts: how is reading different? Australian Journal of Language and Literacy, Vol. 29(1): 24–37.
  21. Grice, H. Paul. „Logic and conversation.“ U Sintax and Semantics 3: Speech Acts, uredili Peter Cole i Jerry L. Morgan, 41–58. New York: Academic Press, 1975.
  22. Grice, H. Paul. „Further notes on logic and conversation.“ U Sintax and Semantics 9: Pragmatics, uredio Peter Cole, 113–128. New York: Academic Press, 1978.
  23. Grice, H. Paul. „Presupposition and conversational implicature.“ U Radical pragmatics, uredio Peter Cole, 183–198. New York: Academic Press, 1981.

Izborni predmet na studijima
  1. Kroatistika, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 2., 6. semestar
Fakultetska ponuda
  • Prijediplomski studij: Ljetni semestar