Naziv
Skandinavski film
Organizacijska jedinica
Katedra za skandinavistiku
ECTS
4
Šifra
118217
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
15
Seminar
15

Cilj
Pružiti uvid u povijest skandinavskog filma, s naglaskom na pojedinim kanonskim filmskim ostvarenjima i suvremenim tendencijama. Budući da su na prediplomskom studiju Švedskog jezika i kulture filmološki kolegiji orijentirani na švedski film (kolegiji Švedska književnost i film 1 i Švedska književnost film 2) i na nekolicinu primjera iz šireg skandinavskog filma (npr. Dogme 95), ponuđeni kolegij nudi dopunu i kontekstualizaciju tog znanja, sustavnijim upoznavanjem s poviješću danskog, norveškog i islandskog filma i srodnih medija.
Sadržaj
  1. Uvodne napomene. Definicije nacionalnih i transnacionalnih kinematografija. Turist (2014) vs. Downhill (2020).
  2. Još jedna runda (Druk, 2020) i nasljeđe Dogme 95.
  3. „Nordijski kulturni kontekst“: Vještice (Häxan, 1922), filmovi C. Th. Dreyera, Antikrist (Antichrist, 2009) i dr.
  4. Riječ i slika Carla Th. Dreyera: Riječ (Ordet, 1955).
  5. Sinefilija Larsa von Triera: Dogville (2003).
  6. Filmografija Nicolasa Windinga Refna.
  7. "Novi danski film": red. Susanne Bier, Ole Christian Madsen, Christoffer Boe, Andreas Thomas Jensen, Mads Brügger i dr.
  8. Islandski film i književnost: Friðrik Þór Friðriksson. O konjima i ljudima (Hross í oss, 2013). Sjón: Moonstone, The Boy Who Never Was.
  9. Island, "Sameland": Dagur Kári i Albino noi (Noi Albinoi, 2003), Bijeli, bijeli dan (Hvitur, hvitur dagur, 2019), Laponska krv (Sameblod, 2016), itd.
  10. Norwave i novi norveški film: Joachim Trier: Repriza. Red. Ole Giæver i Marte Vold, Erik Skjoldbjærg, Jens Lien, Erik Poppe, Bengt Hamer i dr.
  11. Skandinavski kriminalistički žanr: (re)definicije i adaptacije
  12. Skandinavske TV-serije i žanrovski film
  13. Pornografija ili (s)eksploatacija u skandinavskom filmu: Nimfomanka (2013)
  14. Queer filmovi u Skandinaviji
  15. Završna diskusija.

Ishodi učenja
  1. interpretirati pojedina filmska ostvarenja primjenom filmološkoga analitičkog aparata i komparativne analize u kontekstu europske i svjetske filmske produkcije
  2. opisati i kontekstualizirati povijesni razvoj skandinavskih kinematografija uz kritičku analizu relevantnim vokabularom teorije i povijesti filma
  3. opisati, kritički komentirati te u širem kontekstu sagledati različite aspekte suvremenog švedskog društva, uključujući i švedsku poziciju u okviru EU
  4. opisati, kritički komentirati te u širem kontekstu sagledati različite aspekte suvremenog švedskog društva;
  5. samostalno prikupiti i kritički procijeniti stručnu i znanstvenu literaturu potrebnu za vlastito istraživanje u problemskim područjima struke
Metode podučavanja
Predavanja, seminari, filmske projekcije
Metode ocjenjivanja
Usmena izlaganja i kontinuirano praćenje aktivnosti na nastavi, seminarski rad, usmeni ispit

Obavezna literatura
  1. Izbor kraćih tekstova o temama pojedinih predavanja (Omega).
  2. Soila, Tytti, Iverson, Gunnar i Söderberg Widding, Astrid (1998.) Nordic National Cinemas, London: Routledge.
Dopunska literatura
  1. Badley, Linda (2010) Lars von Trier, Urbana: University of Illinois Press.
  2. Brakhage, Stan (1972) The Brakhage Lectures, London: The Good Lion. (poglavlje o Dreyeru)
  3. Bordwell, David i Thompson, Kristin (2003) Film History. An Introduction (Second Edition), New York: McGraw-Hill.
  4. Bordwell, David (1981) Films of Carl Theodor Dreyer, University of California Press.
  5. Björkman, S., Sahlin, F., Lindblad, H. (ur.) (2002) Fucking Film – The New Swedish Film. Stockholm: Alfabeta Anamma.
  6. Björkman, Stig (1977) Film in Sweden: The New Directors, London: The Tantiv Press/South Brunswick and New York: AS Barnes and Co. (šved.: Björkman, Stig (1978.) Nya bilder och dagsljus: tio svenska regissörsporträtt, Stockholm: PAN/Norstedt)
  7. Bergman, Ingmar (1996) Slike. Novi Sad: Prometej; Beograd: Jugoslovenska Kinoteka.
  8. Schepelern, Peter (2004) Postwar Scandinavian Cinema, u: Ezra, Elizabeth (ur.) European Cinema, Oxford: Oxford UP, (139-156.)
  9. Nordfjörd, Björn (2010) Dagur Kari's Noi the Albino, Seattle, Copenhagen: University of Washington; University of Copenhagen.
  10. Nestingen, Andrew K. i Elkington Trevor Glen (2005) Transnational Cinema in a Global North: Nordic Cinema in Transition, Detroit: Wayne State UP.
  11. Marklund, Anders i Larsson, Mariah (2010) Swedish Film: An Introduction and Reader, Lund: Nordic Academic Press.
  12. Koskinen, Maaret (2008) Ingmar Bergman Revisited: Performance, Cinema and the Arts, London: Wallflower Press.
  13. Koskinen, Maaret (2009) Ingmar Bergman's The Silence: Pictures in the Typewriter, Writings on the Screen, Seattle/London: University of Washington Press.
  14. Hjort, Mette (2005) Small Nation, Global Cinema, The New Danish Cinema, Minneapolis: University of Minnesota Press.
  15. Hedling, Erik (ur.) (1998) Blågult flimmer, Lund: Studentlitteratur.
  16. Furhammar, Leif (1991) Filmen i Sverige: En Historia i Tio Kapitel. Höganäs: Wiken.
  17. Elsaesser, Thomas (2005) European Cinema: Face to Face with Hollywood, Amsterdam: Amsterdam UP. (Poglavlje o Bergmanu: Person and Persona)
  18. Cowie, Peter (1992) Scandinavian cinema: a survey of the films and film-makers of Denmark, Finland, Iceland, Norway, and Sweden, London: Hollywood: Tantivy Press
  19. Schrader, Paul (1972) Transcendental Style in Film: Ozu, Bresson, Dreyer. Berkeley, University of California Press
  20. Soila, Tytti (ur.) (2005) The Cinema of Scandinavia, London: Wallflower Press
  21. Stevenson, Jack (2010) Scandinavian Blue - The Erotic Cinema of Sweden and Denmark in the 1960s and 1970s, Jefferson, NC: McFarland & Co Inc.
  22. Sundholm, John, Thorsen, Isak, Andersson, Lars Gustaf, Hedling, Olof i Iversen, Gunnar et al. (2012) Historical Dictionary of Scandinavian Cinema, London: Scarecrow Press
  23. Tapper, Michael (2014) Swedish Cops: From Sjöwall and Wahlöö to Stieg Larsson, Chicago/Bristol: Intellect
  24. Tomić, Janica (2010) From Scandinavian Detective Films to The Wire, u: Azcona, María del Mar i Deleyto, Celestino (ur.): Generic Attractions, New Essays on Film Genre Criticism, Paris: Michel Houdiard, (247-259)
  25. Vitali, Valentina i Willemen, Paul (ur.) (2006) Theorising National Cinema, London: BFI Publishing. (preporučena poglavlja Philipa Rosena, Paula Willemena iMitushira Yoshimota)
  26. Wood, Robin i Grant, Barry Keith (2013.) Ingmar Bergman, Detroit: Wayne State University Press.
  27. zbirke elektroničkih časopisa: http://www.knjiznice.ffzg.hr/ecasopisi Korisna baza: Film and Literature Index (EBSCO)

Obavezan predmet na studijima
  1. Švedski jezik i kultura, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij