Naziv
Tokovi i autorske poetike 19. stoljeća u mađarskoj književnosti
Organizacijska jedinica
Katedra za hungarologiju
ECTS
4
Šifra
117877
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
15
Seminar
30

Cilj
Dublje upoznavanje glavnih tokova mađarske književnosti i kulture 19. stoljeća i njihovih glavnih predstavnika te stručna analiza pojedinačnih djela. Uz kritičkom ocjenjivanju žanrovske problematike, studenti će steči kompetencije za kritičku analizu pojedinačnih književnih djela, estetskih načela te formiranja (i transformacije) literarnog kanona u klasičnoj mađarskoj književnosti.
Sadržaj
  1. Književne i jezične polemike, recepcija povijesne tradicije na kraju 18. stoljeća (András Dugonics: Etelka; József Kármán: A nemzet csínosodása; György Bessenyei: Magyarság)
  2. Optimistične i pesimistične vizije nacionalne kulture u mađarskom predromantizmu (Dániel Berzsenyi: Versek, IV. dio; Ferenc Kölcsey: Nemzeti hagyományok)
  3. Nacionalna himna u europskom kontekstu (Ferenc Kölcsey: Himnusz)
  4. Stranci i domoroci (József Katona: Bánk bán)
  5. Epski grand récit i lirska dekonstrukcija (Mihály Vörösmarty: Zalán futása; Délsziget; Előszó)
  6. Povijesna alegorija u romanu (József Eötvös: Magyarország 1514-ben)
  7. Od narodnjaštva do apokalipse (Sándor Petőfi: János vitéz; Szörnyű idő)
  8. Stvaranje ideala (János Arany: Toldi)
  9. Tragični i ironični nacionalni identitet (János Arany: Buda halála; Nagyidai cigányok)
  10. Književni kult i utemeljenje nacionalne znanosti (Ferenc Toldi: A magyar nemzeti irodalom története)
  11. Mitizacija i utopija (Mór Jókai: A kőszívű ember fiai; A jövő század regénye)
  12. Kraj povijesti (László Arany: Délibábok hőse)
  13. Prošlost kao budućnost (Kálmán Mikszáth: Új Zrínyiász)
  14. Novi žanr nacionalnog pripovjedanja: povijest književnosti (Zsolt Beöthy: A magyar irodalom kis-tükre; Frigyes Riedl: A magyar irodalom főirányai)

Ishodi učenja
  1. svjesno i promišljeno razlikovati različite znanstvene smjerove i metodologije u istraživanju klasične mađarske književnosti
  2. interpretirati značenje "sinkretističkog" pojma književnosti ("litterae), na raskršću stare i moderne
  3. usporediti i komentirati različite grane novoformirane beletristike na početku 19-og stoljeća
  4. prepoznati trajnu prisutnost antičkih moralnofilozofskih i estetskih pravaca (stoicizam, aristotelizam, platonizam) u kjiževnosti ranog mađarskog romantizma
  5. istraživati i kritički prosuditi razvoj literarnog razmišljanja (literary criticism) u prvoj polovici 19-og stoljeća
  6. opisati i kritički prosuditi specifičnost povijesnog razvoja mađarskoga nacionalnog identiteta u književnosti
  7. primijeniti naučenu književnokritičku aparaturu i temeljne spoznaje o književnostilskim formacijama u ocjenjivanju problematike "romantizma" i "realizma" u europskoj i u mađarskoj književnosti
  8. samostalno prepoznati i komentirati sličnosti i razlike između hrvatskog i mađarskog formiranja nacionalnog književnog kanona
Metode podučavanja
Predavanje

U centru pažnje je odnos prema tradiciji, svjesno biranje i reflektirana selekcija prošlosti. Tematski interes pada na stvaranje i na dekonstrukciju nacionalnog „velikog pripovijedanja” (grand récit).

Seminarski rad

Analiza izabranih književnih djela, kritički opis o stvarnju i formiranju nacionalnog identiteta u klasičnoj književnosti.
Metode ocjenjivanja
Završna ocjena na temelju seminarskg rada i usmenog ispita.

Obavezna literatura
  1. János Barta: Mađarska književnost, u: Povijest svjetske književnosti, V. Zagreb, 1974, 431–464.
  2. Imre Ban – Janoš Barta – Mihalj Cine: Istorija mađarske književnosti, Novi Sad, 1976, 57–193.
  3. Enver Čolaković: Zlatna knjiga mađarske poezije, Zagreb, 1978.
  4. A magyar irodalom történetei, gl. ur. Mihály Szegedy-Maszák, II., Budapest, 2006. (Dostupna na mreži: http://www.villanyspenot.hu/)
Dopunska literatura
  1. Bíró Ferenc: A felvilágosodás korának magyar irodalma, Bp. 1998.
  2. Szörényi László: „Múltaddal valamit kezdeni”, Bp. 1989.
  3. Dávidházi Péter: Egy nemzeti tudomány születése. Toldy Ferenc és a magyar irodalomtörténet, Akadémiai–Universitas, Bp. 2004.
  4. S. Varga Pál: A nemzeti költészet csarnokai. A nemzeti irodalom fogalmi rendszerei a 19. századi magyar irodalomtörténeti gondolkodásban, Balassi, Bp. 2005.

Obavezan predmet na studijima
  1. Hungarologija, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 1. semestar