Naziv
Psihodijagnostičke metode
Organizacijska jedinica
Odsjek za psihologiju
ECTS bodovi
5
Šifra
160825
Semestri izvođenja
ljetni
Jezik izvođenja
hrvatski
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15
Vježbe u praktikumu
15

Cilj
Upoznati polaznike s aktualnim i suvremenim idejama, unapređenjima metoda i instrumenata u psihodijagnostici te formalno-pravnim okvirom za dijganostiku. Osposobiti polaznike za samostalno pretraživanje informacija o postojećim mjernim instrumentima i metodama te njihovoj evaluaciji, odnosno za izbor optimalnog instrumenta i metode za neku zadanu svrhu mjerenja. Od polaznika se očekuje da razviju kritičnost pri izboru općeg metodološkog pristupa u različitim situacijama psihodijagnostike.
Sadržaj
  1. Uvodne informacije
  2. Kriteriji za izbor prikladne psihodijagnostičke metode u skladu sa svrhom mjerenja, te formalno-pravnim i etičkim standardima (APA, ITC, domaći pravilnici, zakoni, kategorizacija psihodijagnostičkih instrumenata)
  3. Izvori informacija o psihodijagnostičkim instrumentima (evaluativni i neevaluativni prikazi, baze podataka o testovima); Integrativni pregled suvremene psihodijagnostičke prakse u svijetu i u RH;
  4. Pregled i vrednovanje različitih općih metoda dijagnostike. Odabir relevantnih validacijskih podataka u vezi s pojedinim dijagnostičkim postupcima; Izbor i prosudba prikladnosti pojedine metode (instrumenta) u skladu sa svrhom mjerenja.
  5. Informacije potrebne za dokazivanje različitih oblika valjanosti dijagnostičkih postupaka
  6. Metode u psihodijagnostici (samoprocjena, test)
  7. Metode u psihodijagnostici (mjere učinka, opažanje)
  8. Metode u psihodijagnostici (biografski podaci, projektivne tehnike)
  9. Metode u psihodijagnostici (intervju, situacijski testovi, centri procjene)
  10. Metode u psihodijagnostici (procjene drugih osoba; analiza slučaja, korištenje dokumentacije, situacijski testovi, analiza genograma i dr.)
  11. Primjena računala u psihodijagnostici
  12. Metode i instrumenti u području mjerenja emocionalne inteligencije
  13. Metode i instrumenti u području mjerenja kognitivnih sposobnosti
  14. Metode i instrumenti u području mjerenja stresa i traume
  15. Metode i instrumenti u području mjerenja ličnosti

Ishodi učenja
  1. Navesti i kritički vrednovati suvremene trendove u psihodijagnostici te izvore informacija o psihodijagnostičkim instrumentima
  2. Opisati formalno-pravni okvir za primjenu psihodijagnostičkih postupaka u Hrvatskoj i na međunarodnoj razini
  3. Učinkovito rješavati specifične probleme u psihodijagnostici izborom prikladnih metoda te prikladno interpretirati rezultate u skladu sa zadanom svrhom psihodijagnostike
  4. Pronaći, evaluirati i interpretirati raspoložive izvore podataka o metrijskim karakteristikama pojedinih psihodijagnostičkih instrumenata
  5. Usporediti i vrednovati prednosti i nedostatke pojedinih metoda psihodijagnostike te dijagnostičkih instrumenata
  6. Objasniti specifičnosti i metodološke probleme u provedbi psihodijagnostike u specifičnim uvjetima istraživanja i primijenjene pihologije
  7. Preuzeti osobnu odgovornost za valjanost odluka donesenih na osnovi odabranih psihodijagnostičkih metoda
Metode podučavanja
Nastava će se izvoditi kroz predavanja i vježbe, te seminarske radove studenata. U okviru nastave predviđene su posjete organizacijama u kojima se provode specifični oblici psihodijagnostike ili posjete stručnjaka koji se bave različitim područjima psihodijagnostike
Metode ocjenjivanja
Tijekom semestra studenti će pisati jedan seminarski rad tematski vezan uz izbor i evaluaciju psihologijskih mjernih instrumenata ili metoda. Završni ispit sastojat će se od rješavanja zadanog problema u području psihodijagnostike koji će uključivati izbor dvije ili više psihodijagnostičkih metoda, postupak mjerenja, te usporedbu rezultata i evaluaciju korištenih procedura. Ispit se predaje u pismenom obliku.

Obavezna literatura
  1. Anastasi, A., Urbina, S. (1997). Psychological testing (7th edition). New Jersey: Prentice Hall. Chapter: Projective Technques.
  2. Biro,M., Butollo, W. (2003). Klinička psihologija. Futura. Poglavlje: Psihodijagnostika (str. 79-219).
  3. Goldstein, G., Hersen, M. (2000). Handbook of Psychological Assessment, Pergamon, Poglavlja: VI Interviewing, VII Personality Assessment, VIII Behavioral Assessment
Dopunska literatura
  1. Fernandez-Ballesteros, R. (Ed.) (2003). Encyclopedia of Psychological Assessment. Sage Publication.

Izborni predmet na studijima
  1. Psihologija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 2., 4. semestar