Naziv
Socijalni identitet i međugrupni odnosi
Organizacijska jedinica
Odsjek za psihologiju
ECTS bodovi
6
Šifra
117747
Semestri izvođenja
zimski
Jezik izvođenja
hrvatski
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15
Vježbe u praktikumu
15

Cilj
Upoznati procese koji su u osnovi nastanka različitih aspekata socijalnog identiteta i međugrupnih odnosa, glavne teorije socijalnog identiteta i grupnog samokategoriziranja, nastanka međugrupnih sukoba i njihovog smanjivanja.
Sadržaj
  1. Socijalizacijski procesi. Nasljeđe i kultura. Individualizam i kolektivizam. Procesi akulturacije i čimbenici koji pri tome djeluju.
  2. Socijalne uloge i socijalna moć. Rodne uloge: sličnosti i razlike, socijalno-psihološka objašnjenja tih razlika. Teorije socijalizacije rodnih uloga.
  3. Međugrupni stereotipi i teorijska objašnjenja: psihodinamski, sociokulturalni i kognitivistički pristup. Tehnike za ispitivanje stereotipa.
  4. Predrasude i diskriminacija. Uzroci predrasuda: sociokulturni uzroci, socijalna kognicija, pristranosti u atribuciji, teorija realnog sukoba, normativna pravila.
  5. Pristup socijalnog identiteta: teorija socijalnog identiteta i teorija samokategorizacije. Osobni i socijalni identitet i grupna pripadnost.
  6. Manjinske i većinske grupe i grupni odnosi. Ugrožavanje socijalnog identiteta i većinsko – manjinski odnos. Međugrupne emocije i afekti.
  7. Sukobi među grupama: uvjeti nastanka, postupci za ublažavanje sukoba i njihovo otklanjanje. Korištenje neprijateljske propagande u pripremi za sukob i za njegova trajanja. Nerazrješivi sukobi i genocid
  8. Međugrupno pomirenje i socijalna rekonstrukcija.

Ishodi učenja
  1. Opisati socijalizacijske procese i njihove učinke na stvaranje socijalnih uloga i socijalnog identiteta.
  2. Usporediti uzroke nastanka grupnih stereotipa i povezati odnose stereotipa, predrasuda i diskriminacije sa svakodnevnim socijalnim situacijama i društvenim događajima.
  3. Objasniti nastanak i ulogu socijalnog identiteta i s njim poveznih socijalnih procesa unutar i među grupama.
  4. Analizirati faktore i teorije nastanka međugrupnih sukoba i usporediti obrasce razvoja i smanjivanja međugrupnih sukoba.
  5. Povezati pripadanje grupama s osobnim iskustvom.
  6. Oblikovati nove ideje o putovima međugrupnog pomirenja u zajednici.
Metode podučavanja
Predavanja, seminari, vježbe, samostalni zadaci, mješovito e-učenje
Metode ocjenjivanja
Aktivnost na nastavi 5%, individualni seminarski rad 5%, dva projektna zadatka 15%, dva pisana kolokvija ili pisani ispit s mogućnošću izlaska i na usmeni ispit 75%.

Obavezna literatura
  1. Aronson, E., Wilson, T.D. i Akert, R. M. (2005). Socijalna psihologija. Zagreb: Mate. Poglavlja: 9 (Grupni procesi: Utjecaj u socijalnim grupama, 325-333), 13 (Predrasude: Kako nastaju i kako ih smanjiti, 454-503).
  2. Brown, R. (2006). Grupni procesi: Dinamika unutar i između grupa. Jastrebarsko: Naklada Slap. Poglavlja: 6 (Međugrupni sukob i suradnja, 226-261), 7 (Razmišljanje o grupama, 264-307), 8 (Socijalni identitet i međugrupni odnosi, 311-360).
  3. Hewstone, M. i Stroebe, W. (2002). Socijalna psihologija. Jastrebarsko: Naklada Slap. Poglavlja: 15 (Međugrupni odnosi, 427-455), 11 (Socijalna interakcija: Suradnja i natjecanje, 291-313).
Dopunska literatura
  1. Radovi iz tekuće znanstvene periodike

Obavezan predmet na studijima
  1. Psihologija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 3. semestar