Naziv
Knjiga i čitanje
Organizacijska jedinica
Odsjek za informacijske i komunikacijske znanosti
ECTS bodovi
3
Šifra
125428
Semestri izvođenja
ljetni
Satnica
Predavanja
15
Seminar
15

Cilj
Upoznati studente s osnovnim obilježjima pojedinih razdoblja u razvoju europske civilizacije temeljene na pisanoj riječi te protumačiti osnovne društvene okolnosti nastanka i razvoja knjige, važnosti čitanja i istraživanja o čitanju i korištenju knjige te općenito korištenju pisanih izvora informacija.
Sadržaj
  1. Postindustrijsko društvo – informacijsko društvo, društvena uloga informacijsko-komunikacijske tehnologije.
  2. Usmena komunikacija, pismena komunikacija, online komunikacija.
  3. Pojam pismenosti.
  4. Čitanje kao društveni fenomen.
  5. Pojam čitanja, povijest čitanja i struktura čitatelja.
  6. Poticanje pismenosti i razvoj čitateljskih navika.
  7. Pismenost u informacijskom društvu.
  8. Funkcionalna nepismenost i informacijska nepismenost.
  9. Budućnost čitanja u informacijskom društvu – papirna knjiga vs. elektronička knjiga.
  10. Dostupnost knjige u pojedinim društvenim slojevima.
  11. Ekonomski vidovi uporabe knjige. Cijena knjige.
  12. Knjiga kao predmet, funkcionalna knjiga i literarna knjiga.
  13. Bibliofilija i bibliomanija.
  14. Pojam cenzure. Povijest cenzure.
  15. Uništavanje knjiga.

Ishodi učenja
  1. Studenti će znati nabrojati i opisati temeljne značajke društvene zadaće knjige u različitim povijesnim razdobljima.
  2. Studenti će znati nabrojati i usporediti načine i tehnike opismenjavanja kroz povijest.
  3. Studenti će znati opisati i usporediti različite fenomene vezane uz povijest knjige i čitanja.
  4. Studenti će znati osmisliti i provesti projekt poticanja čitanja.
  5. Studenti će znati razlikovati sustave cenzure i propagande u različitim društvenim i političkim sustavima.
Metode podučavanja
Predavanje, seminari, e-učenje
Metode ocjenjivanja
Sudjelovanje na nastavi - 10% ocjene
Seminarski rad - 40% ocjene
Usmeni ispit - 50% ocjene

Obavezna literatura
  1. Castells, M. Informacijsko doba: ekonomija, društvo, kultura. Zagreb: Golden marketing, 2000-2003. Sv. 1: Uspon umreženog društva. 2000. Sv. 2: Moć identiteta. 2002. Sv. 3: Kraj tisućljeća. 2003.
  2. Grosman, M. U obranu čitanja: čitatelj i književnost u 21. stoljeću. Zagreb: Algoritam, 2010.
  3. Horrocks, C. Marshall McLuhan i virtualnost. Zagreb: Jesenski i Turk, 2001.
  4. Kovač, M. Čitam da se pročitam: deset razloga za čitanje knjiga u digitalno doba. Zagreb: Ljevak, 2021.
  5. Levinson, P. Digitalni McLuhan. Zagreb: Izvori, 2001.
  6. Manguel, A. Povijest čitanja. Zagreb: Prometej, 2001.
  7. MacLuhan, M. Gutenbergova galaksija. Beograd : Nolit, 1973.
  8. Peti-Stantić, Anita. Čitanjem do (spo)razumijevanja: od čitalačke pismenosti do čitateljske sposobnosti. Zagreb: Ljevak, 2019.
  9. Stipčević, A. Sudbina knjige. Lokve: Benja, 2000.
  10. Wolf, M. Čitatelju, vrati se kući: čitateljski mozak u digitalnom svijetu. Zagreb: Ljevak, 2019.
Dopunska literatura
  1. Coetzee, J. M. Giving offense: essays on censorship. Chicago; London: The University of Chicago Press, 1996.
  2. Escarpit, R. Revolucija knjige. Zagreb: Prosvjeta, 1972.
  3. Knjiga kao simbol. // Europska književnost i latinsko srednjovjekovlje / Ernst Robert Curtius. Zagreb: Naprijed, 1998. Str. 322-376.
  4. Stipčević, A. Kako izbjeći cenzora. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada, 1997.

Izborni predmet na studijima
  1. Informacijske znanosti, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  2. Informacijske znanosti, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij