Naziv
Govor i pokret
Organizacijska jedinica
Odsjek za fonetiku
ECTS
4
Šifra
184205
Semestri
ljetni
Nastavnici
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15

Cilj
Cilj predmeta je povezivanje govora i pokreta na različitim razinama (od fiziološke razine govora kao pokreta do govora koji je uvijek popraćen kretnjama koje prate komunikaciju), te povezivanja govora i pokreta s pamćenjem.
Sadržaj
  1. Predavanje: Uvod u kolegij (cilj, ishodi učenja, silabus, obveze studenata, literatura). Definiranje osnovnih pojmova. Seminar: Najava zadataka i načina rada. Podjela literature za seminarska izlaganja.
  2. Predavanje: Osnove anatomije govornog i slušnog aparata te lokomotornog sustava. Fiziologija govora i slušanja. Fiziologija pokreta. Povezanost slušanja, govora i pokreta. Seminar: Odstupanja u urednom razvoju na razini anatomije i fiziologije govora, slušanja i pokreta.
  3. Predavanje: Pokret u govoru na primjeru neverbalne komunikacije i znakovnog jezika. Seminar: Analiza video primjera.
  4. Predavanje: Uvod u teoriju verbotonalnog sistema. Seminar: Osnovni pojmovi verbotonalnog sistema – video materijali
  5. Predavanje: Govor i pokret u verbotonalnom sistemu. Seminar: Uporaba pokreta u rehabilitacijske svrhe, učenju stranog jezika te u korekciji stranog/materinskog jezika.
  6. Predavanje: Rudolf Laban. Irmgard Bartenieff. Labanova analiza pokreta. Seminar: Osnovne klasifikacije u Labanovoj analizi pokreta u praksi.
  7. Predavanje: Laban-Bartenieff analiza pokreta. Novi stilovi. Seminar: Primjeri Labanove analize pokreta primijenjene u verbotonalnom sustavu
  8. Predavanje: Prostornost i pokretljivost tijela. Proksemija. Spaciocepcija. Emocije u pokretu. Seminar: Povezivanje teorije i primjene analize pokreta na primjerima videomaterijala
  9. Predavanje: Dijete i pokret. Tipičan i atipičan razvoj pokreta na primjerima zdrave dječje populacije i djece s posebnim potrebama (hipotonija/hipertonija pri različitim bolestima i stanjima, sindromi, autizam). Seminar: Pokret u vještinama i sportu – sličnosti i različitosti u odnosu na dječji pokret. Uvježbavanje pokreta
  10. Predavanje: Općenito o pamćenju. Seminar: Klasifikacija pamćenja.
  11. Predavanje: Verbalno pamćenje. Seminar: Slušno pamćenje
  12. Predavanje: Tjelesno pamćenje. Seminar: Kinestetsko pamćenje.
  13. Predavanje Pamćenje, pokret, emocije. Seminar: Važnost pokreta za razumijevanje jezika na primjeru metafore
  14. Predavanje: Govor, pokret i pamćenje u književnosti. Seminar: Kolokvij
  15. Predavanje: Završna riječ o povezanosti govora, pokreta i pamćenja. Seminar: Evaluacija rada studenata. Anketa za procjenu nastavnika Sveučilišta u Zagrebu.

Ishodi učenja
  1. definirati područja povezanosti govora, pokreta i pamćenja
  2. objasniti osnove fiziologije govora, slušanja i pokreta 8. objasniti međuutjecaj govora, pokreta i pamćenja 9.
  3. definirati osnovne principe Labanove analize pokreta (LMA)
  4. klasificirati pokrete u različitim vrstama kretanja na temelju Labanove analize pokreta
  5. primijeniti osnove Labanove analize pokreta na svrsishodan tip pokreta korišten u verbotonalnom sistemu (stimulacije pokretom/učenje stranog jezika)
  6. klasificirati tipove pamćenja povezanih s pokretom
  7. primijeniti klasifikaciju tipova pamćenja povezanih s pokretom
  8. objasniti međuutjecaj govora, pokreta i pamćenja
  9. primijeniti analize i klasifikacije govora, pokreta i pamćenja na jezične primjere
Metode podučavanja
predavanja, seminari i radionice, mješovito e-učenje, samostalni zadaci
Metode ocjenjivanja
kolokvij, seminarski rad, praktični rad, pohađanje nastave

Obavezna literatura
  1. Draaisma, D. (2000). Metaphores of Memory. Cambridge: Cambridge University Press. – odabrana poglavlja
  2. Guberina, P. (2010). Govor i čovjek. Zagreb: ArTresor Naklada. – odabrana poglavlja
  3. Horga, D. i Liker, M. (2016). Artikulacijska fonetika. Zagreb: Ibis. – odabrana poglavlja
  4. Koch, S. C., Fuchs, T., Summa, M. and Müller, C. (Eds.) (2012). Body Memory, Metaphor and Movement. – odabrana poglavlja
  5. Mildner, V. (2008). The Cognitive Neuroscience of Human Communication. New York: Taylor & Frances Group, LLC. – odabrana poglavlja
  6. Studd, K. And Cox, L. (2013). Everybody is a Body. Indianapolis: Dog Ear Publishing. – odabrana poglavlja
  7. Dobrić, A. and Bićanić, J. (2013) Verbotonal method in modern practice – phonetic correction of palatal lateral approximant /ʎ/. In S. T. Jovičić, M. Subotić and M. Sovilj (eds.) Verbal communication research – Interdisciplinary research II, 303-318. Belgrade: LAAC and IEPSP.
  8. Dobrić, A. and Nemet, L. (2015). Global approach in rehabilitation of hearing, speech and language of children with Down syndrome. In M. Sovilj and M. Subotić (eds.) Proceedings of Speech and Language 2015 – 5th International Conference on Fundamental and Applied Aspects of Speech and Language, 95-100. Belgrade: Life Activities Advancement Center and The Institute for Experimental Phonetics and Speech Pathology.
  9. Mildner, V. and Dobrić, A. (2015). Reconsidering the McGurk Effect. Proceedings of the 18th International Congress of Phonetic Sciences. Glasgow, Uk: The University of Glasgow/The Scottish Consortium for ICPhS 2015(eds.). London, UK: The International Phonetic Association, 2015. ICPHS 0662.pdf
Dopunska literatura
  1. Izbor članaka

Izborni predmet na studijima
  1. Fonetika, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 2., 4., 6. semestar
Fakultetska ponuda
  • Prijediplomski studij: Ljetni semestar