Naziv
Antropologija turizma
Organizacijska jedinica
Odsjek za etnologiju i kulturnu antropologiju
ECTS
5
Šifra
51751
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
30
Seminar
30

Cilj
U okviru kolegija studenti se upoznaju s dosadašnjim razvojem antropologije turizma. Pritom usvajaju teorijsko znanje i upoznaju metodološke postavke antropologije turizma te razvijaju vještine kritičkog čitanja stručne literature. Usvojeno znanje studenti primjenjuju pri vlastitom istraživačkom radu, pri čemu je kolegij usmjeren prema razvijanju vještina samostalnog istraživanja te pismenog i usmenog oblikovanja njegovih rezultata.
Sadržaj
  1. predstavljanje sadržaja i ciljeva kolegija; definiranje studentskih obaveza
  2. znanstveni interes za turizam, etnologija i turizam, antropologija turizma
  3. znanstveni interes za turizam, etnologija i turizam, antropologija turizma
  4. znanstveni interes za turizam, etnologija i turizam, antropologija turizma
  5. dionici u turizmu
  6. povijesni razvoj turizma, turizam i (ne)mobilnost
  7. komodifikacija kulture, autentičnost
  8. izvještaj o dosadašnjem istraživanju
  9. domaćini - gosti, mi - drugi, predstavljanje u turizmu
  10. baština i turizam, UNESCO i turizam
  11. kulturni turizam
  12. ruralni turizam
  13. festivali i turizam
  14. turizam i održivost
  15. sistematizacija kolegija

Ishodi učenja
  1. izložiti i opisati povijest etnoloških i kulturnoantropoloških istraživanja turizma
  2. izložiti i pojasniti osnovne pojmove, teorijske postavke i pristupe u antropologiji turizma
  3. opisati povijesni razvoj turizma u svijetu i u Hrvatskoj
  4. dati primjere kulturnih praksi u turizmu, opisati ih i protumačiti
  5. predvidjeti i planirati stručno uključivanje etnologa i kulturnih antropologa u turizam
  6. izdvojiti i izraziti teze iz odabranih znanstvenih radova o turizmu, analizirati ih i diskutirati o njima
  7. osmisliti i provesti kvalitativno istraživanje odabrane turističke prakse
  8. u istraživanju odabrane turističke prakse primijeniti temeljne teorijske i metodološke koncepte te etičke standarde struke
  9. javno usmeno i pisano prezentirati rezultate istraživanja odabrane turističke prakse
Metode podučavanja
interaktivna predavanja, rasprave
Metode ocjenjivanja
Konačnu ocjenu čini: a) pismeni ispit: 50% i b) aktivnost na nastavi (čitanje zadanih tekstova, sudjelovanje u raspravama), istraživanje, izvještaj sredinom semestra, završni izvještaj (izlaganje i izvještaj predan na Omegu): 50%.

Obavezna literatura
  1. CHAMBERS, Erve. 2000. "Tourism, Society, and the Political Economy". U: Native Tours. The Anthropology of Travel and Tourism. Long Grove: Waveland Press, 29–66.
  2. GMELCH, Sharon Bohn. 2004. "Why Tourism Matters". U: Tourists and Tourism. A Reader, ur. Sharon Bohn Gmelch. Long Grove: Waveland Press, 3–21.
  3. McLAREN, Deborah. 2004. "Rethinking Tourism". U: Tourists and Tourism. A Reader, ur. Sharon Bohn Gmelch. Long Grove: Waveland Press, 443–456.
  4. NASH, Dennison. 2001. "The Anthropological Approach to Tourism: a Preliminary Assessment". U: Anthropology of Tourism. Oxford – New York – Tokyo: Pergamon, 79–93.
  5. RIHTMAN AUGUŠTIN, Dunja. 1970. "Tradicionalna kultura i turizam. Dvije neiskorištene šanse". Dometi, 3 (6):4–11.
  6. SALAZAR, Noel. 2010. "From Local to Global (and Back): Towards Glocal Ethnographies of Cultural Tourism". U: Cultural Tourism Research Methods, ur. Greg Richards i Will Munsters. Oxfordshire – Cambridge: CAB International, 188–198.
  7. SALAZAR, Noel B. i Nelson H. H. Graburn. 2014. "Introduction. Toward an Anthropology of Tourism Imaginaries". U: Tourism Imaginaries. Anthropological Approaches, ur. Noel B. Salazar i Nelson H. H. Graburn. New York – Oxford: Berghahn Books, 1–28.
  8. TIMOTHY, Dallen J. 2011. "Tourism and the Politics of Heritage". U: Cultural Heritage and Tourism. An Introduction. Bristol – Buffalo – Toronto: Channel View Publications, 127–148.
Dopunska literatura
  1. BABU. S, Sutheeshna, Sitikantha MISHRA i Bivraj Bhusan PARIDA. 2008. Tourism Development Revisited. Concepts, Issues and Paradigms. New Delhi – Thousand Oaks – London – Singapore: Sage.
  2. BOISSEVAIN, Jeremy, ur. 1996. Coping with Tourists: European Reactions to Mass Tourism. Providence – Oxford: Berghahn Books.
  3. BRUNER, Edward M. 2005. Culture on Tour. Ethnographies of Travel. Chicago – London: The University of Chicago Press.
  4. BURNS, Peter M. 2002. An Introduction to Tourism and Anthropology. London – New York: Routledge.
  5. BURNS, Peter M. i Marina NOVELLI. 2006. Tourism and Social Identities. Global Frameworks and Local Realities. Amsterdam: Elsevier.
  6. CHAMBERS, Erve, ur. 1997. Tourism and Culture. An Applied Perspective. Albany: State University of New York Press.
  7. CHAMBERS, Erve. 2000. Native Tours. The Anthropology of Travel and Tourism. Long Grove: Waveland Press.
  8. COLEMAN, Simon i Mike CRANG, ur. 2002. Tourism. Between Place and Performance. New York – Oxford: Berghahn Books.
  9. ČORAK, Sanda i Vesna MIKAČIĆ, ur. 2006. Hrvatski turizam: plavo, bijelo, zeleno. Zagreb: Institut za turizam.
  10. DEMONJA, Damir i Pavlo RUŽIĆ. 2010. Ruralni turizam u Hrvatskoj. S hrvatskim primjerima dobre prakse i europskim iskustvima. Zagreb: Meridijani – Institut za međunarodne odnose.
  11. DUDA, Igor. 2005. U potrazi za blagostanjem. O povijesti dokolice i potrošačkog društva u Hrvatskoj 1950-ih i 1960-ih. Zagreb: Srednja Europa.
  12. DUDA, Igor. 2010. Pronađeno blagostanje. Svakodnevni život i potrošačka kultura u Hrvatskoj 1970-ih i 1980-ih. Zagreb: Srednja Europa.
  13. GETZ, Donald. 1991. Festivals, Special Events, and Tourism. New York: Van Nostrand Reinhold.
  14. GMELCH, Sharon Bohn, ur. 2004. Tourists and Tourism. A Reader. Long Grove: Waveland Press.
  15. GRANDITS, Hannes i Karin TAYLOR, ur. [urednici hrvatskog izdanja Igor Duda i Damir Agičić]. 2013. Sunčana strana Jugoslavije. Povijest turizma u socijalizmu. Zagreb: Srednja Europa.
  16. HANNAM, Kevin i Dan KNOX. 2011. Understanding Tourism. A Critical Introduction. London – Thousand Oaks – New Delhi – Singapore: Sage.
  17. HORVAT, Božena, ur. 1999. Turizam u sociokulturološkoj perspektivi. Čitanka s izborom tekstova. Zagreb: Mikrorad – Ekonomski fakultet Zagreb.
  18. JAFARI, Jafar i Honggen XIAO, ur. 2016. Encyclopedia of Tourism. Springer.
  19. JAMAL, Tazim i Mike ROBINSON, ur. 2009. The SAGE Handbook of Tourism Studies. London – Thousand Oaks – New Dehli – Singapore: Sage Publications.
  20. JELINČIĆ, Daniela Angelina. 2008. Abeceda kulturnog turizma. Zagreb: Meandar.
  21. KELEMEN, Petra i Sanja LONČAR. 2011. "'Obično' vs. 'atraktivno': kako priče o načinu života postaju dio turističke ponude". Studia ethnologica Croatica, 23:183–214.
  22. KELEMEN, Petra i Nevena ŠKRBIĆ ALEMPIJEVIĆ. 2012. Grad kakav bi trebao biti. Etnološki i kulturnoantropološki osvrti na festivale. Zagreb: Naklada Jesenski i Turk.
  23. KIRSHENBLATT-GIMBLETT, Barbara. 1998. Destination Culture. Tourism, Museums, and Heritage. Berkeley – Los Angeles – London: University of California Press.
  24. LEW, Alan A, C. Michael HALL i Allan M. WILLIAMS, ur. 2004. A Companion to Tourism. Malden – Oxford – Carlton: Blackwell Publishing.
  25. MacCANNELL, Dean. 1999. The Tourist. A New Theory of the Leisure Class. Berkeley – Los Angeles – London: University of California Press.
  26. NASH, Dennison. 2001. Anthropology of Tourism. Oxford: Pergamon.
  27. NASH, Dennison, ur. 2007. The Study of Tourism. Anthropological and Sociological Beginnings. Oxford: Elsevier.
  28. PETROVIĆ LEŠ, Tihana i Tomislav PLETENAC, ur. 2006. Etnologija i kulturni turizam. Zagreb: Filozofski fakultet, Odsjek za etnologiju i kulturnu antropologiju.
  29. PHILIMORE, Jenny i Lisa GOODSON, ur. 2004. Qualitative Research in Tourism. Ontologies, epistemologies and methodologies. London – New York: Routledge.
  30. PICARD, David i Mike ROBINSON, ur. 2006. Festivals, Tourism, and Social Change. Remaking Worlds. Clevedon – Buffalo – Toronto: Channel View Publications.
  31. RICHARDS, Greg i Wil MUNSTERS, ur. 2010. Cultural Tourism Research Methods. Oxfordshire – Cambridge: CAB International.
  32. SALAZAR, Noel B. i Nelson H. H. GRABURN, ur. 2014. Tourism Imaginaries. Anthropological Approaches. New York – Oxford: Berghahn Books.
  33. SALAZAR, Noel B. i Kirin JAYARAM, ur. 2016. Keywords of Mobility. Critical Engagements. New York – Oxford: Berghahn Books.
  34. SELWYN, Tom, ur. 1996. The Tourist Image. Myths and Myth Making in Tourism. Chichester – New York – Brisbane – Toronto – Singapore: John Wiley & Sons.
  35. SHELLER, Mimi i John URRY, ur. 2004. Tourism Mobilities. Places to Play, Places in Play. London – New York: Routledge.
  36. SINGH, Tej Vir, ur. 2012. Critical Debates in Tourism. Bristol – Buffalo – Toronto: Channel View Publications.
  37. SMITH, Melanie K. i Mike ROBINSON, ur. 2006. Cultural Tourism in a Changing World: Politics, Participation and (Re)presentation. Clevedon – Buffalo – Toronto: Channel View Publications.
  38. SMITH, Valene L., ur. 1989. Hosts and Guests. The Anthropology of Tourism. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
  39. SMITH, Valene L. i Maryann BRENT, ur. 2001. Hosts and Guests Revisited: Tourism Issues of the 21st Century. New York: Cognizant Communication Corp.
  40. STASCH, Rupert. 2017. "Tourism". U: The Cambridge Encyclopedia of Anthropology, ur. F. Stein, S. Lazar, M. Candea, H. Diemberger, J. Robbins, A. Sanchez i R. Stasch. http://doi.org/10.29164/17tourism.
  41. TIMOTHY, Dallen J. 2011. Cultural Heritage and Tourism. An Introduction. Bristol – Buffalo – Toronto: Channel View Publications.
  42. URRY, John. 2002. The Tourist Gaze. London – Thousand Oaks – New Delhi: Sage Publications.
  43. VUKONIĆ, Boris. 2005. Povijest hrvatskog turizma. Zagreb: Prometej.

Izborni predmet na studijima
  1. Etnologija i kulturna antropologija, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 6. semestar