Naziv
Konteksti suvremene skandinavske kinematografije
Organizacijska jedinica
Katedra za skandinavistiku
ECTS
4
Šifra
170191
Semestri
Nastavnici
Satnica
Predavanja
15
Seminar
15

Cilj
Pružiti uvid u značajna ostvarenja suvremenih skandinavskih kinematografija, s osvrtom na filmski i širi skandinavski kulturni podtekst i poveznice s američkom i drugim kinematografijama
Sadržaj
  1. Nacionalne kinematografije, „skandinavski“ i „nordijski“ film
  2. "Male kinematografije"
  3. Carl Theodor Dreyer i danski film
  4. Izgubljeno u prijevodu: trilogije Larsa von Triera
  5. Nasljeđe Dogme 95 (red. Thomas Vinterberg, Christoffer Boe, Mads Brügger itd.)
  6. Prizori iz novijeg danskog filma: red. Ole Christian Madsen, Nicolas Widding Refn, Andreas Thomas Jensen i dr.
  7. "U zrcalu kulturalnog ekrana": rodna politika u suvremenoj skandinavskoj kinematografiji
  8. Autori skandinavskog filma: Ingmar Bergman, Hlynur Pálmason
  9. "Kriza maskuliniteta" i socijalni pogled u redateljskom opusu Rubena Östlunda
  10. Povijest islandskog filma (Fridrik Thor Fridriksson, Baltasar Kormákur, Benedikt Elingsson, Grimur Hakonarsson itd.)
  11. Autorski film: filmovi Roya Anderssona, Dagura Karija
  12. Autorski film: Ane Hjort Guttu
  13. Filmski žanr i „pornografsko“ u skandinavskom filmu (gostujuće predavanje)
  14. Nordijski noir
  15. Skandinavski original, američki remake: adaptacije i transkulturacije. Završna diskusija.

Ishodi učenja
  1. interpretirati pojedina filmska ostvarenja primjenom filmološkoga analitičkog aparata i komparativne analize u kontekstu europske i svjetske filmske produkcije
  2. opisati i kontekstualizirati povijesni razvoj skandinavskih kinematografija uz kritičku analizu relevantnim vokabularom teorije i povijesti filma
  3. procijeniti vlastite interese i kompetencije te odabrati odgovarajuća područja i metode za nastavak formalnog ili samostalnog cjeloživotnog obrazovanja
  4. samostalno prikupiti i kritički procijeniti stručnu i znanstvenu literaturu potrebnu za vlastito istraživanje u problemskim područjima struke
Metode podučavanja
Predavanja, seminari, usmena i pismena izlaganja, mentorski rad, filmske projekcije
Metode ocjenjivanja
Završna ocjena se temelji na ocjenama pojedinih segmenata kontinuiranog praćenja (pohađanje nastave, usmena izlaganja i aktivno sudjelovanje u nastavi, izrada seminarskog rada i usmeni ispit). Svi segmenti moraju biti zadovoljeni za dobivanje konačne ocjene.

Obavezna literatura
  1. Izbor tekstova iz dopunske i dodatne literature na teme pojedinih predavanja (Omega)
  2. povijest skandinavskih kinematografija u Soila, Tytti, Iverson, Gunnar i Söderberg Widding, Astrid (1998.) Nordic National Cinemas, London: Routledge ili iz sličnog preglednog prikaza
Dopunska literatura
  1. Badley, Linda (2010.) Lars von Trier, Urbana: University of Illinois Press.
  2. Björkman, S., Sahlin, F., Lindblad, H. (ur.) (2002) Fucking Film – The New Swedish Film. Stockholm: Alfabeta Anamma.
  3. Bordwell, David (1981) Films of Carl Theodor Dreyer, University of California Press.
  4. Elsaesser, Thomas (2005.) European Cinema: Face to Face with Hollywood, Amsterdam: Amsterdam UP.
  5. Gunning, Tom (1989.) Towards a Minor Cinema: Fonoroff, Herwitz, Ahwesh, Klahr, Lapore and Solomon, u: Motion Picture, vol. 3, br. 1-2 (1989–90) (2-5).
  6. Hedling, Erik (ur.) (1998.) Blågult flimmer, Lund: Studentlitteratur.
  7. Hjort, Mette (2005.) Small Nation, Global Cinema, Minneapolis: University of Minnesota Press.
  8. Kovač, Leonida (2013.) U zrcalu kulturalnog ekrana: Jagoda Kaloper. Hrvatski filmski savez, Zagreb.
  9. Marklund, Anders i Larsson, Mariah (2010.) Swedish Film: An Introduction and Reader, Lund: Nordic Academic Press
  10. Nestingen, Andrew K. i Elkington Trevor Glen (2005.) Transnational Cinema in a Global North: Nordic Cinema in Transition, Detroit: Wayne State UP.
  11. Nordfjörd, Björn (2010.) Dagur Kari's Noi the Albino, Seattle, Copenhagen: University of Washington; University of Copenhagen
  12. Peacock, Steven (2014.) Swedish Crime Fiction: Novel, Film, Television. Manchester: Manchester UP.
  13. Schepelern, Peter (2004.) Postwar Scandinavian Cinema, u: Ezra, Elizabeth (ur.) European Cinema, Oxford: Oxford UP; 139-156.
  14. Soila, Tytti, Iverson, Gunnar i Söderberg Widding, Astrid (1998.) Nordic National Cinemas, London: Routledge.
  15. Soila, Tytti (ur.) (2005.) The Cinema of Scandinavia, London: Wallflower Press.
  16. Stevenson, Jack (2010.) Scandinavian Blue - The Erotic Cinema of Sweden and Denmark in the 1960s and 1970s, Jefferson, NC: McFarland & Co Inc.
  17. Sundholm, John, Thorsen, Isak, Andersson, Lars Gustaf, Hedling, Olof i Iversen, Gunnar et al. (2012.) Historical Dictionary of Scandinavian Cinema, London: Scarecrow Press.
  18. Tapper, Michael (2014.) Swedish Cops: From Sjöwall and Wahlöö to Stieg Larsson, Chicago/Bristol: Intellect.
  19. Tomić, Janica (2010.) From Scandinavian Detective Films to The Wire, u: Azcona, María del Mar i Deleyto, Celestino (ur.): Generic Attractions, New Essays on Film Genre Criticism, Paris: Michel Houdiard; 247-259.
  20. Tomić, Janica (2014.) „Tablo“ i filmska slika Roya Anderssona, u: Književna smotra/“Znaci vremena“ 127 (2) (2014); 104-110.
  21. Tomić, Janica (2015.) "Turist" i filmski pasoš Rubena Östlunda, u: Filmonaut. 12/13 (2015); 121-127.
  22. Tomić, Janica (2015.) Živa slika: film, u: Kazalište: časopis za kazališnu umjetnost (1332-3539) 59/60 (2015); 64-73.
  23. Vitali, Valentina i Willemen, Paul (ur.) (2006) Theorising National Cinema, London: BFI Publishing.
  24. Zbirke elektroničkih časopisa: http://www.knjiznice.ffzg.hr/ecasopisi - Film and Literature Index (EBSCO) itd.