Naziv
Metodika nastave romskog jezika 4
Organizacijska jedinica
Odsjek za indologiju i dalekoistočne studije - romistika
ECTS
4
Šifra
147562
Semestri
ljetni
Nastavnici
Satnica
Predavanja
30
Metodičke vježbe
30
Preduvjeti za upis i polaganje kolegija
Za upis kolegija se moraju

Cilj
Osposobiti studente romskoga jezika za rad u nastavi, upoznati studente s nastavničkom praksom, pravima i obvezama nastavnika, približiti studentima cilj, korist i potrebu za učenjem romskog jezika te omogućiti studentima da ovladaju osnovnim nastavnim oblicima, metodama i strategijama.
Sadržaj
  1. Uvodno predavanje: sadržaj kolegija, ciljevi, način rada, obveze studenata; upoznavanje s izvedbenim planom.
  2. Oblici usvajanja jezika, obilježja procesa usvajanja prvog jezika, usvajanje drugog i daljnjih jezika, upravljano i neupravljano usvajanje jezika.
  3. Dvo- i višejezičnost kod djece. Bilingvalnost kod romske djece.
  4. Elementi procesa usvajanja (drugog) jezika: motivacija (pojam motivacije općenito, u psihologiji, u odgojnim znanostima, za potrebe nastave stranog jezika.
  5. Odnos društveno-ekonomskog statusa s jezikovnim kompetencijama i akademskim postignućima
  6. Učitelj kao stvaratelj stimulativnog I produktivnog ozračja u nastavi romskog jezika.
  7. Nastava romskog jezika kao maternji jezik - Metodski pristup
  8. Postupci I tehnike
  9. Nastava romskog jezika kao stranii jezik - Metodski pristup
  10. Postupci I tehnike
  11. Greške učenika I mogućnosti njihova ispravljanja
  12. Primjeri obrade književnih tekstova.
  13. Primjeri obrade kulturoloških sadržaja
  14. Analiza uđbenika romskoga jezika
  15. Utvrđivanje i ponavljanje gradiva. Evaluacija- anonimni anketni upitnik s pitanjima o stupnju ispunjenosti studentskih očekivanja vezanih za program kolegija, način izvođenja nastave, vrednovanje

Ishodi učenja
  1. objasniti teorije stjecanja jezika i primijeniti ih pri planiranju nastave i analizi postignuća učenika.
  2. Pored jezične kompetencije razvijati kod učenika međukulturalne kompetencije i jezičnu svjesnost
  3. organizirati oblike učenja u nastavi u skladu sa suvremenim zahtjevima za interaktivnošću i poticanjem samostalnosti kod učenika
  4. primijeniti vještine cijeloživotnoga učenja i jezičnoga usavršavanja u struci u ovisnosti o potrebama posla
  5. Izabrati prikladne metode i postupke poučavanja i vrednovanja s obzirom na cilj poučavanja i vrednovanja
Metode podučavanja
Usmeno izlaganje, razgovor, rad s tekstom, rad sa slikovnim materijalima, rad sa audio i video materijalima, praktični rad, Power point prezentacije, analiza, demonstracija i interpretacija didaktičkih situacija, rješavanje problemskih situacija u nastavi.
Metode ocjenjivanja
Ocjenjuje se cjelokupni rad studenata u kolegiju tijekom semestra. Završna ocijena proizlazi iz vrednovanja rada studenata tijekom semestra i završnoga ispita.

Obavezna literatura
  1. Bežen, Ante (2008): Metodika – znanost o poučavanju nastavnog predmeta. Zagreb: Profil
  2. Bežen, Ante (2007): Metodički pristup početnom čitanju i pisanju na hrvatskome jeziku, Zagreb: Profil
  3. Kipper, H. Mischke, W. (2008). Uvod u opću didaktiku (odabrana poglavlja). Zagreb:Educa.
  4. Kyriacou, K. (1997), Temeljna nastavna umijeća. Zagreb: Educa.
  5. Demir, Ljatif and Demir, Fatime eds. Lavustik./Rečnik. Romani-makedonikani. Makedonikani-Romani. Romsko-makedonski. Makedonsko-romski. Skopje: Romski kulturni i edukativni centar “Darhija”, 2010.
  6. Demir, Ljatif and Durmiš, Nevsija eds. Gramatika romskoga jezika. Zagreb: Udruga za promicanje obrazovanja Roma u RH “Kali Sara”, 2012.
Dopunska literatura
  1. Matte, W. (2007), Nastavne metode. 75 kompatnih pregleda za nastavnike i učenike. Zagreb: Naklada Ljevak.
  2. Matte, W. (2007), Rutinski planirati – učinkovito planirati. Zagreb: Naklada Ljevak.
  3. Palekčić, M. (2007). Od kurikuluma do obrazovnih standarda. Kurikulum: teorije-metodologija-sadržaj-struktura / Previšić, Vlatko (ur.). Zagreb : Zavod za pedagogiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu ; Školska knjiga, 2007. Str. 35-101
  4. Aktualni udžbenici (početnice) i priručnici za učenje romskog jezika
  5. Nastavni planovi i programi za osnovne škole u izučavanju Romskog jezika i kulture , Ministarstva obrazovanja Kosovo i Makedonija

Obavezan predmet na studijima
Stari studiji
  1. smjer Nastavnički, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 4. semestar
Izborni predmet na studijima
Stari studiji
  1. Komparativna književnost, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 2. semestar
  2. Psihologija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 2., 4. semestar
  3. Informacijske znanosti, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  4. Talijanistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  5. Anglistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  6. Anglistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  7. Povijest, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  8. Arheologija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  9. Sociologija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  10. Filozofija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  11. Indologija, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 2. semestar
  12. Judaistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 2. semestar
  13. Komparativna književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 2. semestar
  14. Nederlandistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 2. semestar
  15. Portugalski jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 2., 4. semestar
  16. Informacijske znanosti, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  17. Južnoslavenski jezici i književnosti, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  18. Talijanistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  19. Lingvistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  20. Germanistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  21. Poljski jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  22. Češki jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  23. Filozofija, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  24. Rumunjski jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  25. Anglistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  26. Sociologija, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
Novi i reformirani studiji
  1. Digitalna lingvistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 2., 4. semestar
  2. Romistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 2. semestar