Naziv
Ukrajinska književnost 6
Organizacijska jedinica
Katedra za ukrajinski jezik i književnost
ECTS
5
Šifra
225532
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
45
Seminar
15
Preduvjeti za upis i polaganje kolegija
Za upis kolegija se moraju

Cilj
Upoznati studente s književnopovijesnim procesom XX. st. u Ukrajini, koji se odvijao u kontekstu općeevropskih tendencija, posebno s osebujnošću književnih pravaca, eksperimentatorstva i kvalitetnih ostvarenja ukrajinske renesanse (do početka 30-ih godina).
Sadržaj
  1. Ukrajinska književnost na razmeđu XIX.-XX. stoljeća. Tradicionalisti i modernisti (neoromantizam, impresionizam, simbolizam, futurizam, početci ekspresionizma).
  2. Dostignuća predrevolucijske ukrajinske književnosti (poezija, proza, drama). Tematska, žanrovska, filozofska mnogostranost stvaralaštva V. Vynnyčenka.
  3. Revolucija i boljševički prevrat, koji izaziva 4-godišnji građanski rat. Ukrajinski preporod. Književni pravci i škole. Najvažnija udruženja književnika i njihova estetska načela: Pjesnička zbirka P. Tyčyne Sunčani klarineti(Sonjačni klarnety, 1918.) – vrhunac ukrajinskoga simbolizma. Tragedija talenata u totalitarizmu. Simbolistička Bila studija (1918.).
  4. Futurističke grupe Flamingo(1919.), Udarna grupa futurista(1920.), Komkos(1921.) ujedinjuju se u Aspanfut (1922.) – M. Semenko, O. Slisarenko, G. Škurupij i dr. Pjesnik M. Semenko – teoretičar, osnivač i središnja ličnost futurističkog pokreta u Ukrajini.
  5. Hvyl’ovyj – vodeća figura ukrajinskoga preporoda. Romantična, lirsko-impresionistička (nerijetko s elementima ekspresionizma, ponekad i nadrealizma) novelistika, bezsižejna ornamentalna proza i nenadmašna pamfletistika strasnog polemičara.
  6. Politički neangažirani književnici, koji su inzistirali na estetskoj vrijednosti, ujedinjeni su u udruženjima:Aspys(1923.-1924.) – L. Staryc’ka-Černjahivs’ka, B. Antonenko-Davydovyč, N. Romanovyč-Tkačenko i dr., Lanka(1924., od 1926. MARS) – V. Pidmogyl’nyj, Je. Plužnyk, G. Kosynka i dr.
  7. Intelektualna proza V. Pidmogyl’noga. Roman Grad (Misto, 1928.).
  8. Skupina “neoklasika” – “petorica s Parnasa” – M. Zerov, M. Ryl’s’kyj, P. Fylypovyč, M. Draj-Hmara, O. Burgart. Poezija M. Zerova i M. Ryl’s’koga.
  9. VAPLITE (1926.-1928.) kao alternativa režimskoj književnosti – M. Hvyl’ovyj, M. Kuliš, M. Jalovyj i dr. Dramaturgija M. Kuliša.
  10. Književna diskusija (1925.-1928.), izazvana pamfletima M. Hvyl’ovyja.
  11. VUSPP (1927.-1932.) – udruženje književnika lojalnih režimu – I. Mykytenko, I. Kulyk, I. Kyrylenko i dr. Molodnjak (1926.-1932.) – L. Pervomajs’kyj, P. Usenko, A. Šyjan i dr. Dramaturgija I. Mykytenka. Komedija Solo na flauti (Solo na flejti, 1933.).
  12. Uništenje Ukrajinske akademije znanosti (1929.). Gladomor 1932.-1933. Ukrajinska književnost o genocidu. Pripovijest U. Samčuka Marija (1933.) i roman V. Barke Žuti knez (Žovtyj knjaz’, 1961.).
  13. Teror nad intelektualcima. Knjiga V. Petrova (Domontovyča) Ukrajins’ki kul’turni dijači – žertvy bil’šovyc’kogo teroru (1942.), posvećena književnicima. Druga djela V. Petrova.
  14. Književni proces u Zapadnoj Ukrajini. Pjesništvo B.-I. Antonyča.
  15. “Praška škola”. Pjesnici O. Teliga i O. Ol’žyč. Stvaralaštvo Je. Malanjuka.

Ishodi učenja
  1. Primijeniti naučenu književnokritičku aparaturu i temeljne spoznaje o književnostilskim formacijama u analizi i tumačenju književnih djela.
  2. Opisati i komentirati pojedine povijesne, kulturne i društvene procese u Ukrajini i s njima u vezi nastala književna djela.
  3. Kritički prosuđivati o pojedinim književnim pojavnostima u ukrajinskoj književnosti u odnosu prema prilikama u ukrajinskom društvu.
  4. Odrediti obilježja poetike pojedinih pravaca u ukrajinskoj književnosti i dovesti ih u vezu s književnim kretanjima u Europi.
  5. Koristiti relevantnu stručnu i znanstvenu literaturu radi vlastitog usavršavanja u struci.
Metode podučavanja
Izlaganje, raspravljanje, diskusija, priprema za samostalno izlaganje studenata, obrana seminarskog rada. Panoramno upoznavanje studenata s književnim procesom i njegovo “posvjedočenje” na konkretnim tekstovima i umjetničkom iskustvu sudionika toga procesa (djela, biografije, skice, eseji i dr., a također i slikarstvo, glazba, kazalište, film i dr., koji pomažu oblikovanju mozaičke slike određenoga odsječka vremena).
Metode ocjenjivanja
Kontinuirano praćenje, kolokvij, usmeni ispit

Obavezna literatura
  1. Istorija ukrajins’koji literatury XX – poč. XXI st., I-III (2013-2017) – Kyjiv
  2. Antologija svitovoji literaturno-krytyčnoji dumky (1996) Za red. M. Zubryc’koji – L’viv
  3. Lavrinenko, Ju. (2000) Rozstriljane vidrodžennja: Antologija. – Kyjiv
Dopunska literatura
  1. Šereh, Ju. (1993) Tretja storoža: Literatura. Mystectvo. Ideologija. – Kyjiv

Obavezan predmet na studijima
Stari studiji
  1. Ukrajinski jezik i književnost, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 7. semestar