Naziv
Suvremeni talijanski film
Organizacijska jedinica
Odsjek za talijanistiku
ECTS
5
Šifra
235663
Semestri
ljetni
Nastavnici
Satnica
Predavanja
45
Seminar
15

Cilj
Cilj predmeta je upoznati studente s najvažnijim filmskim ostvarenjima u recentnoj povijesti talijanskog filma. Kolegij ce obuhvatiti period od početka 90-tih godina prošlog stoljeća pa sve do danas. U tom periodu pojavljuju se važni redatelji ne samo za talijanski nego općenito za europski i svjetski film, što svjedoči i broj nagrada koje su talijanski filmovi osvojili na prestižnim festivalima u protekla tri desetljeća. Kolegij nudi teorijsku okosnicu u kojoj će se studente upoznati s filmskim jezikom, prikazivačkim obrascima, razlikama između književnosti i filma, a ta okosnica koristit će se za detaljnu analizu filmova i poetika pojedinih redatelja. Posebna pozornost posvetit će se autorskom filmu velikana kao što su Tornatore, Moretti, Salvatores, Sorrentino, itd. Cilj kolegija jest da svaki student do kraja kolegija bude u stanju primijeniti stečena znanja na analizu filmova općenito.
Sadržaj
  1. Autorski film 90-tih godina: Nanni Moretti
  2. Društveno angažirani film 90-tih godina: Gianni Amelio
  3. LGBT na filmu: Ferzan Ozpetek
  4. Književnost i film u novom mileniju: Gabriele Salvatores i Niccolo' Ammaniti
  5. Nova talijanska komedija: Paolo Virzi'
  6. Južnotalijanski redatelji: Giuseppe Tornatore
  7. Novi napuljski film: Mario Martone
  8. Novi napuljski film: Antonio Capuano
  9. Novi film na Sardiniji: Salvatore Mereu
  10. Novi film na Sardiniji: Enrico Pau
  11. Suvremeni prikaz mafije na filmu
  12. Suvremeni autorski film: Paolo Sorrentino
  13. Suvremeni autorski film: Matteo Garrone
  14. Suvremene talijanske redateljice: Alice Rohrwacher
  15. Suvremene talijanske redateljice: Francesca Archibugi

Ishodi učenja
  1. identificirati i komentirati kulturne, društvene i povijesne obrasce i pojave u Italiji
  2. nabrojiti najvažnije autore i djela talijanskog filma i pridružiti ih odgovarajucim povijesnim razdobljima i stilovima
  3. povezati pojedino djelo i/ili autorski opus s temeljnim spoznajama o filmskim razdobljima i analizirati ga u tom kontekstu
  4. prepoznati i definirati osnovne teorijske pojmove nužne za analizu filmskog djela na hrvatskom i talijanskom jeziku
Metode podučavanja
Metode podučavanja vezane su za podučavanje analize i razumijevanja filma, ali i korištenja audiovizualnih materijala u nastavi. Kod studiranja stranog jezika važno je podučiti studente ne samo jeziku i lingvistici već i kulturološkim i umjetničkim posebnostima područja na kojima se određeni jezik govori. Studenti pogledaju filmove prije dolaska na nastavu, a na nastavi se analiziraju isječci iz filmova u kojima se obraća pozornost na filmski jezik, ali i kulturološke, povijesne i jezične fenomene koji se pojavljuju u filmovima. Tijekom predavanja studenti sudjeluju u diskusijama i dijelovi filmova zajednički se analiziraju. Kolegij se sastoji od predavanja i seminara. Na seminarima se posebna pozornost posvećuje tehničkim aspektima filmskog jezika te se zajedno sa studentima analiziraju inserti iz filma i objašnjavaju se osnovni elementi filmskog jezika kao što su montaža, kadrovi, planovi, rakursi, itd. Na predavanjima se uz filmološku analizu više pažnje posvećuje kulturološkoj dimenziji odabranih filmova i autora. Budući da je kolegij namijenjen studentima stranog jezika, jednaka pozornost posvećena je kulturološkim, povijesnim, filmološkim i lingvističkim aspektima.
Metode ocjenjivanja
Kod ocjenjivanja uzimaju se u obzir pohađanje i sudjelovanje u nastavi, seminarski rad i završni usmeni ispit. Za vrijeme trajanja kolegija studenti moraju pripremiti jedan seminarski rad koji izlažu pred kolegama prije predaje završne pisane verzije. Teme seminarskog rada vezane su za plan i program kolegija. Završna ocjena zbroj je tri ključna faktora u sljedećem omjeru: 50% usmeni ispit, 25% pohađanje nastave i zalaganje na satu (sudjelovanju u diskusijama, izlaganje seminarskog rada, i sl.), 25% pismeni seminarski rad.

Obavezna literatura
  1. Gian Piero Brunetta, Il cinema italiano conteporaneo: da „La dolce vita“ a „Centochiodi“, Laterza, Roma, Bari, 2007
  2. Gian Piero Brunetta, Guida alla storia del cinema italiano: 1905-2003, Einaudi, Torino, 2003
  3. Canova, Gianni i Farinotti, Luisella (ur.), Atlante del cinema italiano: corpi, paesaggi, figure del contemporaneo, Garzanti, Milano, 2011
  4. Verdone, Mario, Storia del cinema italiano, Newton Compton, Roma, 1995
  5. Mazzoleni, Arcangelo, L'ABC del linguaggio cinematografico. Strutture, analisi e figure nella narrazione per immagini, Dino Audino, Roma, 2005
Dopunska literatura
  1. Caprara, Valerio (ur.), Sicilia e altre storie: il cinema di Giuseppe Tornatore, Ediizioni scientifiche italiane, Napoli, 1996
  2. Grassi, Raffaella, Territori di fuga: il cinema di Gabriele Salvatores, Falsopiano, Alessandri, 1997
  3. Salvestroni, Simonetta, La grande bellezza e il cinema di Paolo Sorrentino, Archetipo libri, Bologna, 2017
  4. De Sanctis, Monetti, Pallanch (ur.), Non solo Gomorra: tutto il cinema di Matteo Garrone, Edizioni Sabiane, Sabina, 2008

Izborni predmet na studijima
Stari studiji
  1. Komparativna književnost, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 2. semestar
  2. Psihologija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 2., 4. semestar
  3. Informacijske znanosti, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  4. Talijanistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  5. Anglistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  6. Anglistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  7. Povijest, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  8. smjer Nastavnički, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 2. semestar
  9. Arheologija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  10. Sociologija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  11. Filozofija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  12. Indologija, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 2. semestar
  13. Judaistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 2. semestar
  14. Komparativna književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 2. semestar
  15. Nederlandistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 2. semestar
  16. Portugalski jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 2., 4. semestar
  17. Romistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 2. semestar
  18. Informacijske znanosti, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  19. Južnoslavenski jezici i književnosti, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  20. Talijanistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  21. Lingvistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  22. Germanistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  23. Poljski jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  24. Češki jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  25. Filozofija, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  26. Rumunjski jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  27. Anglistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  28. Sociologija, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
Novi i reformirani studiji
  1. Digitalna lingvistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 2., 4. semestar
  2. Romistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 2., 4. semestar
Fakultetska ponuda
  • Diplomski studij: Ljetni semestar