Naziv
Suvremeni talijanski film
Organizacijska jedinica
Odsjek za talijanistiku
ECTS
5
Šifra
235663
Semestri
ljetni
Nastavnici
Satnica
Predavanja
45
Seminar
15

Cilj
Cilj predmeta je upoznati studente s najvažnijim filmskim ostvarenjima u recentnoj povijesti talijanskog filma. Kolegij ce obuhvatiti period od početka 90-tih godina prošlog stoljeća pa sve do danas. U tom periodu pojavljuju se važni redatelji ne samo za talijanski nego općenito za europski i svjetski film, što svjedoči i broj nagrada koje su talijanski filmovi osvojili na prestižnim festivalima u protekla tri desetljeća. Kolegij nudi teorijsku okosnicu u kojoj će se studente upoznati s filmskim jezikom, prikazivačkim obrascima, razlikama između književnosti i filma, a ta okosnica koristit će se za detaljnu analizu filmova i poetika pojedinih redatelja. Posebna pozornost posvetit će se autorskom filmu velikana kao što su Tornatore, Moretti, Salvatores, Sorrentino, itd. Cilj kolegija jest da svaki student do kraja kolegija bude u stanju primijeniti stečena znanja na analizu filmova općenito.
Sadržaj
  1. Autorski film 90-tih godina: Nanni Moretti
  2. Društveno angažirani film 90-tih godina: Gianni Amelio
  3. LGBT na filmu: Ferzan Ozpetek
  4. Književnost i film u novom mileniju: Gabriele Salvatores i Niccolo' Ammaniti
  5. Nova talijanska komedija: Paolo Virzi'
  6. Južnotalijanski redatelji: Giuseppe Tornatore
  7. Novi napuljski film: Mario Martone
  8. Novi napuljski film: Antonio Capuano
  9. Novi film na Sardiniji: Salvatore Mereu
  10. Novi film na Sardiniji: Enrico Pau
  11. Suvremeni prikaz mafije na filmu
  12. Suvremeni autorski film: Paolo Sorrentino
  13. Suvremeni autorski film: Matteo Garrone
  14. Suvremene talijanske redateljice: Alice Rohrwacher
  15. Suvremene talijanske redateljice: Francesca Archibugi

Ishodi učenja
  1. identificirati i komentirati kulturne, društvene i povijesne obrasce i pojave u Italiji
  2. nabrojiti najvažnije autore i djela talijanskog filma i pridružiti ih odgovarajucim povijesnim razdobljima i stilovima
  3. povezati pojedino djelo i/ili autorski opus s temeljnim spoznajama o filmskim razdobljima i analizirati ga u tom kontekstu
  4. prepoznati i definirati osnovne teorijske pojmove nužne za analizu filmskog djela na hrvatskom i talijanskom jeziku
Metode podučavanja
Metode podučavanja vezane su za podučavanje analize i razumijevanja filma, ali i korištenja audiovizualnih materijala u nastavi. Kod studiranja stranog jezika važno je podučiti studente ne samo jeziku i lingvistici već i kulturološkim i umjetničkim posebnostima područja na kojima se određeni jezik govori. Studenti pogledaju filmove prije dolaska na nastavu, a na nastavi se analiziraju isječci iz filmova u kojima se obraća pozornost na filmski jezik, ali i kulturološke, povijesne i jezične fenomene koji se pojavljuju u filmovima. Tijekom predavanja studenti sudjeluju u diskusijama i dijelovi filmova zajednički se analiziraju. Kolegij se sastoji od predavanja i seminara. Na seminarima se posebna pozornost posvećuje tehničkim aspektima filmskog jezika te se zajedno sa studentima analiziraju inserti iz filma i objašnjavaju se osnovni elementi filmskog jezika kao što su montaža, kadrovi, planovi, rakursi, itd. Na predavanjima se uz filmološku analizu više pažnje posvećuje kulturološkoj dimenziji odabranih filmova i autora. Budući da je kolegij namijenjen studentima stranog jezika, jednaka pozornost posvećena je kulturološkim, povijesnim, filmološkim i lingvističkim aspektima.
Metode ocjenjivanja
Kod ocjenjivanja uzimaju se u obzir pohađanje i sudjelovanje u nastavi, seminarski rad i završni usmeni ispit. Za vrijeme trajanja kolegija studenti moraju pripremiti jedan seminarski rad koji izlažu pred kolegama prije predaje završne pisane verzije. Teme seminarskog rada vezane su za plan i program kolegija. Završna ocjena zbroj je tri ključna faktora u sljedećem omjeru: 50% usmeni ispit, 25% pohađanje nastave i zalaganje na satu (sudjelovanju u diskusijama, izlaganje seminarskog rada, i sl.), 25% pismeni seminarski rad.

Obavezna literatura
  1. Gian Piero Brunetta, Il cinema italiano conteporaneo: da „La dolce vita“ a „Centochiodi“, Laterza, Roma, Bari, 2007
  2. Gian Piero Brunetta, Guida alla storia del cinema italiano: 1905-2003, Einaudi, Torino, 2003
  3. Canova, Gianni i Farinotti, Luisella (ur.), Atlante del cinema italiano: corpi, paesaggi, figure del contemporaneo, Garzanti, Milano, 2011
  4. Verdone, Mario, Storia del cinema italiano, Newton Compton, Roma, 1995
  5. Mazzoleni, Arcangelo, L'ABC del linguaggio cinematografico. Strutture, analisi e figure nella narrazione per immagini, Dino Audino, Roma, 2005
Dopunska literatura
  1. Caprara, Valerio (ur.), Sicilia e altre storie: il cinema di Giuseppe Tornatore, Ediizioni scientifiche italiane, Napoli, 1996
  2. Grassi, Raffaella, Territori di fuga: il cinema di Gabriele Salvatores, Falsopiano, Alessandri, 1997
  3. Salvestroni, Simonetta, La grande bellezza e il cinema di Paolo Sorrentino, Archetipo libri, Bologna, 2017
  4. De Sanctis, Monetti, Pallanch (ur.), Non solo Gomorra: tutto il cinema di Matteo Garrone, Edizioni Sabiane, Sabina, 2008

Izborni predmet na studijima
Stari studiji
  1. Talijanistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  2. Talijanistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
Fakultetska ponuda
  • Diplomski studij: Ljetni semestar