Naziv
Digitalna historija
Organizacijska jedinica
Odsjek za povijest
ECTS
4
Šifra
250720
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
15
Seminar
15

Cilj
Prema recentnoj stručnoj literaturi predstavit će se utjecaj digitalnog obrata na historijsku znanost i provesti diskusija o prednostima i nedostacima digitalne historije. Objasnit će se osnove metodologija historijske analize mreža i digitalne analize teksta te organizirati istraživačka projektna nastava u kojoj će studenti podijeljeni na nekoliko grupa provesti istraživanje manjeg opsega koristeći jednu od dvije predstavljene metodologije. Predstavit će se i osnove reprezentacije historiografskog znanja dobivenog korištenjem digitalnih tehnologija te će se pritom, u drugom dijelu projektne nastave, studenti okušati u različitim oblicima prezentacije i distribucije istraživačkih rezultata (izrada web stranice, digitalizacija izvorne građe, pisanje članka za online okruženje, snimanje audio ili video podcasta, izrada narativne vremenske lente). Naposljetku, prikazat će se i ispitati osnovne mogućnosti upotrebe prostorne historije i historijskog GIS-a i kritička rasprava o izazovima s kojima se povijest, kao i ostale humanističke znanosti susreću pri suočavanju s umjetnom inteligencijom. kolegija je upoznavanje povijesnog razvoja i spoznajno-objasnidbenih potencijala digitalne historije te usvajanje vještina provođenja historijskog istraživanja pomoću metoda historijske analize mreža i digitalne analize teksta kao i prezentacije i distribucije istraživačkih rezultata upotrebom različitih digitalnih alata.
Sadržaj
  1. Što je digitalna historija?
  2. Prednosti i nedostaci digitalne historije
  3. Big data: historijska analiza mreža i digitalna analiza teksta
  4. Big data: historijska analiza mreža i digitalna analiza teksta
  5. Big data: historijska analiza mreža i digitalna analiza teksta: grupni rad na istraživačkom projektu u suradnji s predavačem
  6. Osnove izrade web stranice (npr. na besplatnoj verziji hosting platforme Wordpress.com)
  7. Povijesni audio/video podcast
  8. Praktikum pisanja o prošlosti za online okruženje
  9. Praktikum pisanja o prošlosti za online okruženje: izrada narativne vremenske lente
  10. Prostorna historija i historijski GIS
  11. Izazovi suočavanja s umjetnom inteligencijom u historijskoj i drugim humanističkim znanostima
  12. Prezentacija projekata
  13. Prezentacija projekata
  14. Prezentacija projekata
  15. Završna rasprava i sinteza stečenih znanja

Ishodi učenja
  1. Studenti će istraživati različita historijska i teorijska gledišta te objasniti i kritički evaluirati posljedice digitalnog obrata na historijsku disciplinu.
  2. Studenti će primijeniti znanja o teorijskim paradigmama i pristupima digitalne historije i kritički analizirati prednosti i nedostatke metoda historijske analize mreža i digitalne analize teksta.
  3. Studenti će primjenom znanja i vještina u korištenju specifičnih alata prikupljati podatke iz izvora, obrađivati, evaluirati ih te dijeliti.
  4. Studenti će korištenjem metoda historijske analize i digitalne analize teksta analizirati podatke i izvore te oblikovati argumente o prošlosti pomoću različitih dokaza.
  5. Studenti će pomoću različitih digitalnih alata oblikovati, prezentirati i distribuirati istraživačke rezultate.
Metode podučavanja

Predviđen je kombinirani tip nastave u obliku problemskih predavanja i grupnih diskusija u sklopu seminarske nastave na osnovu odabranih izvora i sekundarne literature.
Metode ocjenjivanja
Studenti su obvezni redovito pohađati nastavu, čitati predviđenu literaturu za seminarsku nastavu, sudjelovati u diskusijama te proaktivno izvršavati svoje obveze u sklopu projektne nastave u zadanom vremenskom roku. Studenti su tijekom semestra obvezni podijeljeni u grupe izvršavati obveze iz projektne nastave te individualno napisati jedan članak za web stranicu projekta, individualno, u paru ili u grupi snimiti audio ili video podcast te napisati kraći kritički osvrt na radove svojih kolega.

Obavezna literatura
  1. Jonathan Blaney, Sarah Milligan, Marty Steer, Jane Winters, Doing Digital History, A Begginer's Guide to Working with Text as Data, Manchester University Press, 2021.
  2. Claire Lemercier, Claire Zalc, Quantitative Methods in the Humanities, Charlottesville and London: University of Virginia Press, 2019.
  3. Claire Lemercier. Formal network methods in history: why and how? Social Networks, Political Institutions, and Rural Societies, Brepols, pp.281-310, 2015.
  4. S. Schreibman, R. Siemens, and J. Unsworth, A New Companion to Digital Humanities, Chichester: Wiley Blackwell, 2016.
  5. The Programming Historian. https://programminghistorian.org
  6. Matthew K. Gold, Lauren F. Klein, ed. Debates in the Digital Humanities 2016, Minneapolis, London: University of Minnesota Press, 2016.
  7. Toni Weller (ur.) History in the Digital Age, London, New York: Routledge, 2013.
  8. Cohen, Daniel J. & Rosenzweig, Roy, Digital History: A Guide to Gathering, Preserving, and Presenting the Past on the Web, 2006.
Dopunska literatura
  1. Milligan, Ian, History in the age of abundance: How the Web Is Transforming Historical Research, 2019.
  2. Crymble, Adam, Technology and the Historian: Transformations in the Digital Age, 2021.
  3. Kemman, Max, Trading Zones of Digital History, 2021.
  4. Buršić, Edvin; Stančić, Hrvoje, “Creation of Authentic Digital Copies in the Form of Original by the Process of Digitization“, Moderna arhivistika 2 (2019), 214-227.
  5. Blažević, Zrinka, Tihana Kušter, “Historija isprepletanja danas: teorijska polazišta i istraživačke perspektive“, Radovi Zavoda za hrvatsku povijest 52/1 (2020), str. 15-36.
  6. Kušter, Tihana, "Emocionalne zajednice u Vitezovićevim pjesničkim poslanicama - Digitalno-tekstualna analiza", Senjski zbornik, Vol. 49, No.1 (2022), 143-170.
  7. Novosel, Zrinko, „Circulation of Knowledge about Natural Law in the Habsburg Monarchy: the Public Examinations of Zagreb Professors Vinko Kalafatić and Pavao Antun Marković“, Radovi Zavoda za hrvatsku povijest 52/1 (2020), str. 153-168.

Izborni predmet na studijima
Fakultetska ponuda
  • Diplomski studij: Zimski semestar