Naziv
Filmologija: Televizijske serije
Organizacijska jedinica
Odsjek za komparativnu književnost
ECTS
6
Šifra
250723
Semestri
zimski
Nastavnici
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15

Cilj
Koristeći se teorijskim uvidima kulturalnih studija, televizijskih studija i filmologije, kolegij će se baviti promjenama u proizvodnji i potrošnji/recepciji televizijskih serija, žanru i formi te reprezentacijama koje nude. Dok će prvi dio kolegija biti posvećen teorijskim problemima, u drugom će se analizirati konkretni primjeri različitih žanrova televizijskih serija.
Premda će nuditi povijesni pregled televizijskih serija od njihovih početaka, kolegij će u prvom redu biti posvećen suvremenijoj anglofonoj produkciji fikcionalnih narativnih televizijskih serija. Fokus će tako biti na serijama povezanima s fenomenom „kvalitetne televizije“ koja nastaje krajem 1990-ih i početkom 2000-ih na programima poput HBO-a, a pratit će se i najrecentnija ponuda serija te će se primjeri za analizu odrediti u dogovoru sa studenti(ca)ma.
Sadržaj
  1. Uvod u kolegij.
  2. Kružni tijek kulture I: proizvodnja televizijskih serija.
  3. Kružni tijek kulture II: potrošnja/recepcija televizijskih serija.
  4. Kružni tijek kulture III: žanr, forma, reprezentacija.
  5. Temeljna forma televizijske naracije: sapunice.
  6. Počeci “kvalitetne televizije”: “Twin Peaks”.
  7. Kriminalističke serije: “Prime Suspect” - “Poker Face”.
  8. Prikaz društvenih struktura: “The Wire”.
  9. Dramske serije: “The Sopranos”, “Six Feet Under”, “Mad Men”, “Succession” .
  10. SF, fantasy i horor: “The X-Files” - “The Last of Us”.
  11. Sitcom: “Friends”, “The Office”, “Abbott Elementary”.
  12. Dramedy: “Sex and the City”, “Girls”, “Fleabag”.
  13. Tinejdžerske serije: “My So-Called Life” - “Sex Education”, "Euphoria".
  14. Noviji pomaci u žanru i formi: “I May Destroy You”.
  15. Zaključak kolegija.

Ishodi učenja
  1. Nabrojiti i objasniti ključne pojmove i probleme televizijskih studija.
  2. Navesti i tumačiti osnovna obilježja različitih žanrova fikcionalnih narativnih televizijskih serija.
  3. Komentirati recentne promjene u proizvodnji i potrošnji televizijskih serija te pomake u žanru, formi i reprezentacijama.
  4. Analizirati konkretne primjere televizijskih serija na temelju postojeće teorijske literature.
  5. Prezentirati rezultate vlastitog istraživanja u usmenom ili pisanom obliku.
Metode podučavanja
Predavanja i seminari.
Metode ocjenjivanja
Pohađanje predavanja, aktivnost na nastavi (čitanje zadanih tekstova), usmena izlaganja (prezentacije), ispitni rad.

Obavezna literatura
  1. Creeber, Glen (ur.). 2015. The Television Genre Book. London: BFI.
  2. Duda, Dean (ur.). 2006. Politika teorije. Zbornik rasprava iz kulturalnih studija. Zagreb: Disput.
  3. Fiske, John i Hartley, John. 1992. Reading Television. London & New York: Routledge.
  4. Hall, Stuart (ur.). 1997. Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: Sage & The Open University.
  5. Kovačević, Sanja. 2017. Kvalitetne TV serije. Milenijsko doba ekrana. Zagreb: Jesenski i Turk i CeKaPe.
  6. McCabe, Janet i Akass, Kim (ur.). 2007. Quality TV. Contemporary American Television and Beyond. London: I.B. Tauris.
Dopunska literatura
  1. Brunsdon, Charlotte i Spigel, Lynn (ur.). 2007. Feminist Television Criticism. A Reader (2nd Edition). London: The Open University.
  2. Fiske, John. 2011. Television Culture. London & New York: Routledge.
  3. Kotsko, Adam. 2010. Awkwardness. Winchester, UK: Zero Books.
  4. Thompson, Robert J. 1996. Television’s Second Golden Age: From Hill Street Blues to ER. Syracuse: Syracuse University Press.

Izborni predmet na studijima
  1. Komparativna književnost, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 3., 5. semestar
  2. Komparativna književnost, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 3., 5. semestar
Fakultetska ponuda
  • Prijediplomski studij: Zimski semestar