Naziv
Filozofska antropologija I
Organizacijska jedinica
Odsjek za filozofiju
ECTS
2
Šifra
265697
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
30

Cilj
Stjecanje znanja o nastanku i razvoju novovjekovne humanističke koncepcije čovjeka kao svestranog stvaralačkog bića. Uz povijesno-konceptualni pregled novovijekovnih promišjanja o čovjeku, cilj kolegija je upoznavanje i s problematikom otuđenja. Također, cilj kolegija je ukazati na važnost filozofske antropologije u odnosu na nastanak, kako specifično filozofije prakse, tako i svih oblika suvremenog materijalizma.
Sadržaj
  1. Upoznavanje s ciljevima i sadržajem kolegija te načinom rada
  2. Pregled povijesti Filozofske antropologije, njezinih različitih tumačenja i njezinih različitih definicija
  3. Geneza novovjekovne filozofsko-antropološke tematike u renesansi: pojam renesansnog čovjeka i renesansni humanizam
  4. Renesansni humanizam: perspektivni obrat, od mikrokozmosa ka makrokozmosu
  5. Pregled različitih poimanja čovjeka u renesansi
  6. Poimanje ljudskog dostojanstva u talijanskoj renesansnoj filozofiji
  7. Pico della Mirandola o čovjeku i ljudskim mogućnostima
  8. Antropološki relativizam Michela de Montaignea
  9. Od Descartesa do La Mettriea: čovjek kao res extensa i res cogitans ili čovjek kao stroj
  10. Problem ljudske prirode i ljudske autentičnosti kod Jean-Jacques Rousseaua
  11. Analogije i razlike između Hobbesove i Rousseauove koncepcije o ljudskoj prirodi u prirodnom stanju i njezinom razvoju kroz civilizaciju
  12. Mjesto i funkcija antropologije u Kantovoj filozofiji.
  13. Korijeni i geneza problema otuđenja
  14. Mjesto i funkcija otuđenja u Hegelovoj filozofiji
  15. Zaključno izlaganje i diskusija

Ishodi učenja
  1. Prepoznati i primjenjivati standardnu filozofsku terminologiju.
  2. Razlikovati, izložiti i analizirati osnovne filozofske probleme i argumentacije po pojedinim disciplinama.
  3. Opisati, interpretirati i kritički prosuđivati osnovne stavove filozofskih škola i pravaca po pojedinim disciplinama.
  4. Usvojiti vještinu filozofske rasprave i u njoj kritički prosuđivati filozofske teme unutar pojedinih filozofskih disciplina.
  5. Prepoznati, razlikovati i objasniti odabrana filozofijska razumijevanja ljudske prirode.
  6. Interpretirati različite pristupe u razumijevanju napetosti između prirodnosti i povijesnosti ljudske egzistencije.
  7. Usporediti dva tematski srodna ili bliska filozofijska teksta koji povijesno nisu povezani neposredno ili koji povijesno uopće nisu povezani.
Metode podučavanja
Predavanja;
Grupne rasprave
Metode ocjenjivanja
Ocjena iz individualnog izlaganja seminara;
Usmeni ispit

Obavezna literatura
  1. Pico della Mirandola (1496): O dostojanstvu covjeka, u: Banić-Pajnić, E., (ur.), Filozofija renesanse, Hrestomatija filozofije, Zagreb, Školska knjiga, 1996, str. 207-237 [ili Pico della Mirandola, Govor o dostojanstvu čovjekovu, Nova stvarnost, Zagreb, 1998].
  2. Montaigne, M. de, Eseji, Disput, Zagreb, 2007 (samo dijelovi: O ljudožderima, knjiga I, str. 312-329; O kajanju, knjiga III, str. 27-50)
  3. Rousseau J.J. (1755), Rasprava o porijeklu i osnovama nejednakosti među ljudima, Školska knjiga, Zagreb, 1978.
  4. Kant I., Antropologija u pragmatičnom pogledu Breza, Zagreb, 2003. ili Cassirer E., Ogled o čovjeku. Uvod u filozofiju kulture, Naprijed, Zagreb, 1978. (samo prvi dio, str. 1-87.)
Dopunska literatura
  1. Aristotel, O Duši (bilo koje izdanje)
  2. Aristotel Politika (bilo koje izdanje)
  3. Cassirer, E., Kristeller, O.P., Randall, J.H., (ur.): The Renaissance Philosophy of Man: “Petrarca, Valla, Ficino, Pico, Pomponazzi, Vives”, University of Chicago Press, 1961.
  4. De Carolis M., Il paradosso antropologico: nicchie, micromondi e dissociazione psichica, Quodlibet, Roma, 2008.
  5. Engels F., Uloga rada pri pretvaranju majmuna u čoveka (1876), Kultura, Beograd/Zagreb, 1946.
  6. Ghelen A., Čovjek, Veslelin Masleša, Sarajevo, 1974.
  7. Groethuysen B., Anthropologie philosophique, Gallimard, Paris, 1953.
  8. Godelier G., Marksizam i antropologija, Školska knjiga, Zagreb, 1982
  9. Heller A., Renaissance Man, London, Boston: Routledge and Kegan Paul, 1978.
  10. Herder J.G., Rasprva o porijeku jezika
  11. Jaeggi R., Alienation, Columbia University Press, New York , 2014
  12. Lukács G., Mladi Hegel, Kultura, Beograd, 1959.
  13. Petrović G., Mogućnost čovjeka, Studentski centar /Razlog, Zagreb, 1969.
  14. Schaff A., Marksizam i ljudska jedinka, Nolit, Beograd, 1967.
  15. Scheler M., Položaj čovjeka u kozmosu, Sarajevo, 1978.
  16. Suchodolski B., Moderna filozofija čoveka, Nolit, Beogard, 1972.

Izborni predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Filozofija, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 1. semestar
  2. Filozofija, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 1. semestar