Naziv
Obrazovanje i znanost na starom Istoku
Organizacijska jedinica
Odsjek za povijest
ECTS
3
Šifra
265993
Semestri
zimski
Nastavnici
Satnica
Predavanja
15
Seminar
15

Cilj
Cilj kolegija je upoznati studente sa suvremenim znanstvenim teorijama i glavnim izvorima o školovanju pisara i počecima razvitka nekih znanstvenih područja (astronomija, medicina, matematika, leksikografija, pravo) u drevnoj Mezopotamiji i Egiptu. Prikazat će im se način školovanja i vrsta znanja koju su drevni učenici dobijali u školama. Također će se ukazati na dostignuća kojima su postavljeni temelji nekih znanstvenih disciplina. Studenti će moći samostalno analizirati pojedine izvore i interpretirati ih uzevši u obzir suvremene znanstvene spoznaje.
Sadržaj
  1. Uvodno predavanje – upoznavanje studenata s gradivom, načinom rada i njihovim obavezama
  2. Mezopotamski i egipatski izvori o školovanju. Organizacija škola. Tko se školovao i za koje poslove. Školski kurikulum – osnovni obrazovanje i moguće specijalizacije
  3. Začeci znanstvene misli – može li se govoriti o znanstvenim granama u drevnoj Mezopotamiji i Egiptu? Zašto su se i kako pojedine znanstvene discipline počele razvijati u Mezopotamiji i Egiptu?
  4. Uvođenje Reda na zemlji - leksikografija i pravo
  5. Mezopotamska i egipatska matematika – izvori, primijenjena i „znanstvena“ matematika
  6. Mezopotamska astronomija – pregled glavnih izvora (Dnevnici, MUL APIN) Kalendar, promatranje neba, podjela neba, nebeska tijela i njihova važnost za mezopotamsku astronomiju i religiju
  7. Matematička astronomija (proceduralni tekstovi) Astrologija – začeci i prvi horoskopi
  8. Astronomija u drevnom Egiptu Kalendar, podjela neba, nebeska tijela i njihov značaj u egipatskoj astronomiji i religiji
  9. Proricanja – neizazvana (nebeski fenomeni, zemaljski fenomeni, oneiromancija, medicinski simptomi) i izazvana (ekstispicija, lekanomancija, libanomancija) znamenja
  10. Medicina - mezopotamsko shvaćanje medicine, magije, bolesti i demona. Predstavljanje izvora o liječničkoj praksi (priručnici, pisma). Pregled raznih procesa liječenja i uzroka bolesti (grijeh, kletva, demoni, duhovi). Mezopotamski liječnici i egzorcisti (Asu, Ašipu).
  11. Mezopotamska kirurška praksa – uloga i status kirurga u društvu. Operacijski instrumenti, vrste zahvata). Mezopotamska farmacija – pripravljanje lijekova (trave, masti, izlučevine, minerali).
  12. Egipatska medicina – izvori i medicinska saznanja u starom Egiptu Egipatski liječnici. Dijagnoze i načini liječenja
  13. Egipatska kirurgija i farmacija. Uloga mumifikacije u medicinskoj praksi
  14. Neznanstveni dio drevne znanosti – uloga magije i demona Mezopotamski egzorcisti -djelatnosti Ašipu svećenika. Pregled priručnika za istjerivanje uzročnika bolesti. Duhovi kao uzročnici bolesti. Rituali za njihovo istjerivanje. Uroci kao izvor bolesti - drevna mezopotamska „inkvizicija“. Prikaz izvora o bacanju uroka i zakonskoj regulativi protiv njega
  15. Demoni kao uzročnici bolesti. Prikaz najčešće spominjanih mezopotamskih i egipatskih demona. Pregled izvora o najstrašnijoj mezopotamskoj demonici Lamaštu. Demoni zaštitnici ljudi. Izvori i ikonografski prikazi najpopularnijeg dobrog demona Pazuzu.

Ishodi učenja
  1. objasniti historijske koncepte prvog i drugog reda i primijeniti ih u objašnjavanju razvoja mezopotamske i egipatske znanosti
  2. postavljati istraživački relevantna pitanja o drevnom obrazovanju i znanosti koja proizlaze iz proučavanja izvora o mezopotamskoj i egipatskoj znanosti i školovanju te oblikovati znanstveno i stručno utemeljene odgovore
  3. analizirati i vrednovati odabrane primarne i sekundarne povijesne izvore
  4. samostalno oblikovati stručni tekst u obliku seminarskog rada u skladu s načelima akademske etike
Metode podučavanja
Predavanjima će se dati pregled glavnih teorija o školovanju i razvitku znanosti. Na seminarskom dijelu nastave studentima će se na konkretnim izvorima pokazati kako se do tih spoznaja došlo. Radom s izvorima na satu studente će se osposobiti za samostalno vrednovanje, analizu i interpretaciju odabranog izvora.
Metode ocjenjivanja
Ocjena je brojčana a u nju je uključena aktivnost studenta na nastavi i uspješno obavljen samostalni istraživački zadatak čiji rezultati se predaju u obliku seminarskog rada.

Obavezna literatura
  1. A. von Lieven, „The Religious Sciences in Ancient Egypt“, Journal of Ancient Near Eastern History 2021 8(1–2), 181–201
  2. R.D. Biggs, „Medicine, Surgery, and Public Health in Ancient Mesopotamia“, Journal of Assyrian Academic Studies 19/1, 2005, 1 -19
  3. F. Rochberg, „The History of Science and Ancient Mesopotamia“, Journal of Assyrian Academic Studies 2014 1(1), 37–60
  4. R. K. Ritner , „Innovations and Adaptations in Ancient Egyptian Medicine“, Journal of Near Eastern Studies 59/2, 2000, pp. 107-117
Dopunska literatura
  1. W. McGrath.,The Diagnostic Series SA.GIG: Ancient Innovations and Adaptations, PhD thesis, 2016.
  2. H. Hunger, J. Steele, The Babylonian Astronomical Compendium MUL.APIN, London - New York, 2019.
  3. M. Clagett, Ancient Egyptian Science, A Source Book. Volume One: Knowledge and Order, Philadelphia, 1989.
  4. M. Clagett, Ancient Egyptian Science, A Source Book. Volume Two: Calendars, Clocks, and Astronomy, Philadelphia, 1995.
  5. M. Clagett, Ancient Egyptian Science, A Source Book. Volume Three: Ancient Egyptian Mathematics, American Philosophical Society, 1999.

Izborni predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Povijest, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 1. semestar
  2. Povijest i geografija; smjer: nastavnički, sveučilišni integrirani prijediplomski i diplomski studij, 1. semestar
Fakultetska ponuda
  • Prijediplomski studij: Zimski semestar