Naziv
Performans u Hrvatskoj
Organizacijska jedinica
Odsjek za povijest umjetnosti
ECTS
3
Šifra
266120
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
30

Cilj
Cilj kolegija je upoznati studente s performansom u Hrvatskoj od početka 20. stoljeća do danas, ključnim pojavama i protagonistima te specifičnostima performansa u širem međunarodnom, povijesnom i društvenom kontekstu, kao i kontekstu likovne i izvedbene umjetnosti.
Sadržaj
  1. Uvodno predavanje. Definicije performansa, obilježje medija i počeci performansa u internacionalnom kontekstu.
  2. Performans između likovne i izvedbene teorije i prakse. Performativne teorije.
  3. Počeci performansa u Hrvatskoj – povijesna avangarda.
  4. Performans u kontekstu neoavangarde. Između akcije, hepeninga, ambijenta i dokumenta.
  5. Umjetnički intervencionizmi 1970-ih – performans, hepening i akcija pojedinaca i kolektiva u javnom prostoru. (Izvan)institucionalne prakse.
  6. Studija slučaja: Tomislav Gotovac.
  7. Performans i novomedijska umjetnost.
  8. Kolokvij.
  9. Posjet Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu i lnstitutu Tomislav Gotovac.
  10. Performans kao izvedba identiteta. Autoreferencijalnost. Performans i body art.
  11. Angažirani performans od 1990-ih do danas. Underground performans.
  12. Suvremene umjetničke prakse. Net, cyber i suvremeni videoperformans.
  13. Ponovne izvedbe (reizvedbe) i muzealizacija performansa.
  14. Zaključno predavanje.
  15. Kolokvij.

Ishodi učenja
  1. Imenovati, objasniti i koristiti ključne pojmove vezane uz umjetnost performansa i izvedbene teorije.
  2. Prepoznati različite pojave u kontekstu povijesti performansa kroz sagledavanje primjera u nacionalnom, međunarodnom te u širem povijesnom, društvenom i kulturnom kontekstu.
  3. Interpretirati i kritički valorizirati pojedinačne primjere umjetnosti performansa.
  4. Analizirati ulogu i značaj performansa u kontekstu suvremene umjetnosti.
  5. Kritički koristiti primarne i sekundarne izvore vezane uz performans.
Metode podučavanja
Predavanja, terenska nastava, e-učenje, samostalni zadaci, mentorski rad.
Metode ocjenjivanja
Pismeni ispit (dva kolokvija tijekom nastave ili integralni ispit), seminarski rad (usmeno izlaganje i pismeni seminar ili zajednički projekt).
Ocjenu sadržava:
15% usmeno izlaganje i pisani seminarski rad (ili zajednički projekt) na temu iz povijesti performansa u Hrvatskoj
45% prvi kolokvij i 40 % drugi kolokvij ili 85% pismeni ispit tijekom ispitnih rokova

Obavezna literatura
  1. Marvin Carlson, Performance: A Critical Introduction, London, New York, Routledge, 2003. (izdvojena poglavlja)
  2. RoseLee Goldberg, Performans: od futurizma do danas, Test! – Teatar studentima, URK – Udruženje za razvoj kulture, Zagreb, 2003. (izdvojena poglavlja)
  3. Aleksandra Jovićević, Ana Vujanović, Uvod u studije performansa, Fabrika knjiga, Beograd, 2006. (izdvojena poglavlja)
  4. Suzana Marjanić, Kronotop hrvatskog performansa: od Travelera do danas, Udruga Bijeli val i Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb, 2013. (sv. 1, sv. 2, sv. 3) (izdvojena poglavlja)
  5. Suzana Marjanić, Topoi umjetnosti performansa: lokalna vizura, Durieux; Hrvatska sekcija AICA, Zagreb, 2017. (izdvojena poglavlja)
  6. Ružica Šimunović, Tijelo u dijalogu: ženske performativne prakse u Hrvatskoj, Durieux; Hrvatska sekcija AICA, Zagreb, 2016. (izdvojena poglavlja)
Dopunska literatura
  1. Erika Fischer-Lichte, Estetika performativne umjetnosti, TDK Šahinpašić, Sarajevo/Zagreb, 2009.; Aleksandar Battista Ilić i Diana Nenadić (ur.), Tomislav Gotovac, Hrvatski filmski savez i Muzej suvremene umjetnosti, 2003.; Hans-Thies Lehmann, Postdramsko kazalište, Centar za dramsku umjetnost i TKH – Centar za teoriju i praksu izvođačkih umetnosti: Zagreb i Beograd, 2004.; Tihomir Milovac (ur.), Neprilagođeni: konceptualističke strategije u hrvatskoj suvremenoj umjetnosti, (ur.) Tihomir Milovac, Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb, 2002.; Tihomir Milovac (ur.), Insert: Retrospektiva hrvatske video umjetnosti = Retrospective of Croatian video art, katalog izložbe (Zagrebački velesajam, Zagreb, 20. rujna – 16. listopada 2005.; Muzej moderne i suvremene umjetnosti, Rijeka, 23. ožujka – 16. travnja 2006.), Zagreb: Muzej suvremene umjetnosti, 2008. Richard Schechner, Performance Studies; An introduction, New York, Routledge, 2007.; Marijan Susovski (ur.), Nova umjetnička praksa 1966–1978., Galerija suvremene umjetnosti, Zagreb, 1978., 5–13, 21–28, 29–34, 35.; Marijan Susovski (ur.), Inovacije u hrvatskoj umjetnosti sedamdesetih godina, Galerija suvremene umjetnosti, Zagreb, 1982.; Miško Šuvaković, Konceptualna umjetnost, Orion, Beograd, 2012.

Izborni predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Povijest umjetnosti, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 2. semestar
Fakultetska ponuda
  • Prijediplomski studij: Ljetni semestar