Naziv
Akademsko čitanje i pisanje
Organizacijska jedinica
Odsjek za etnologiju i kulturnu antropologiju
ECTS
2
Šifra
266123
Semestri
zimski
Satnica
Seminar
15

Cilj
Predmet je usmjeren na razvijanje kompetencija kritičkog čitanja i analize literature i izvora, na primjerima relevantnim za etnologiju i kulturnu antropologiju, kao i oblikovanja akademskih radova. Naglasak je pritom na praktičnom radu. Cilj predmeta je upoznavanje studenata s osnovnim obilježjima i pristupima kritičkom čitanju te primjena tih postavki pri samostalnoj analizi raznovrsnih tekstova. Studenti će nadalje ovladati temeljnim strategijama i tehnikama akademskoga pisma, pri čemu će dobiti uvid u načine pisanja tipova tekstova kakve će oblikovati tijekom preddiplomskog studija. U okviru predmeta također će se predstaviti etičke smjernice vezane uz akademsko čitanje i pisanje, s posebnim osvrtom na adekvatno navođenje i citiranje korištene literature. Polaznici će usavršavati i vještine usmene komunikacije, osvrtom na retoriku unutar etnologije i kulturne antropologije, prezentacijom svojih zadaća i sudjelovanjem u raspravama.
Sadržaj
  1. Uvodni pregled sadržaja kolegija
  2. Definiranje i pojašnjenje ključnih obilježja akademskog čitanja
  3. Kritička analiza diskursa – pojmovi i pristupi
  4. Primjena kritičkog čitanja na odabranim primjerima znanstvene i stručne literature
  5. Primjena kritičkog čitanja na odabranim primjerima medijskih izvora
  6. Definiranje temeljnih strategija i tehnika akademskog pisma
  7. Strukturalne konvencije teksta
  8. Etičke smjernice struke vezane uz akademsko čitanje i pisanje
  9. Plagijarizam, parafraziranje, citiranje literature i izvora
  10. Pregled tipova tekstova kakvi se oblikuju na prijediplomskom studiju
  11. Reakcijski tekst – temeljna obilježja, funkcija, struktura, smjernice za oblikovanje
  12. Sažetak rada – temeljna obilježja, funkcija, struktura, smjernice za oblikovanje
  13. Oblikovanje strukture seminarskog rada
  14. Retorika i usmena komunikacija u etnologiji i kulturnoj antropologiji
  15. Zaključna razmatranja

Ishodi učenja
  1. Provesti kritičku analizu diskursa
  2. Demonstrirati znanje ispravnog citiranja literature
  3. Oblikovati reakcijski tekst
  4. Oblikovati sažetak rada
  5. Oblikovati strukturu seminarskog rada
Metode podučavanja
Metode podučavanja u okviru kolegija obuhvaćaju seminarske rasprave i radionički tip rada na tekstovima odabranim za kritičko čitanje i analizu.
Metode ocjenjivanja
U okviru kolegija ocjenjuje se: aktivnost studenata na nastavi, sudjelovanje u raspravama i radu seminara, priprema zadane sekundarne literature, tri reakcijska tekstova koji predstavljaju kritičke osvrte na relevantnu literaturu i izvore te usmeno izlaganje studentskih radova.

Obavezna literatura
  1. MCGRANAHAN, Carole. 2020. Writing Anthropology. Essays on Craft and Commitment. Durham: Duke University Press. (odabrana poglavlja)
  2. ORAIĆ TOLIĆ, Dubravka. 2011. Akademsko pismo. Strategije i tehnike klasične retorike za suvremene studentice i studente. Zagreb: Naklada Ljevak. (odabrana poglavlja)
  3. WODAK, Ruth, Michael MEYER. 2009. Methods for Critical Discourse Analysis. London – New Delhi: Thousand Oaks – SAGE Publications. (odabrana poglavlja)
Dopunska literatura
  1. BADURINA, Lada. 2008. Između redaka. Studije o tekstu i diskursu. Zagreb – Rijeka: Hrvatska sveučilišna naklada – Izdavački centar Rijeka.
  2. BAGIĆ, Krešimir, ur. 2002. Važno je imati stila. Zagreb: Disput.
  3. BUCHBERGER, Iva. 2012. Kritičko mišljenje: priručnik kritičkog mišljenja, slušanja, čitanja i pisanja. Rijeka: Udruga za razvoj visokoga školstva Universitas.
  4. COLEMAN, Simon Susan B. HYATT, Ann KINGSOLVER, ur. 2017. The Routledge Companion to Contemporary Anthropology. New York: Routledge.
  5. CREME, Phyllis, Mary R. LEA. 2008. Writing at University. A guide for students. Berkshire: Open University Press.
  6. GEERTZ, Clifford. 1988. Works and lives: the anthropologist as author. Stanford: Stanford University Press.
  7. LIU, Quian. 2007. "Critical Thinking and Educational Ideal". US − China Education Review, sv. 4(1):45−47.
  8. MACHIN, David, Andrea MAYR. 2012. How to Do Critical Discourse Analysis. A Multimodal Introduction. Los Angeles: SAGE Publications.
  9. TURABIAN, Kate. 1996. A Manual for Writers of Term Papers, Theses, and Dissertations. Chicago – London: University of Chicago Press.
  10. WULFF, Helena. 2016. The Anthropologist as Writer. Genres and Contexts in the Twenty-First Century. New York – Oxford: Berghahn Books.
  11. WULFF, Helena. 2021. “Writing anthropology”. U The Cambridge Encyclopedia of Anthropology, ur. Felix Stein. Online: http://doi.org/10.29164/21writing.

Obavezan predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Antropologija, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 1. semestar
  2. Etnologija i kulturna antropologija, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 1. semestar