Naziv
Ethics - seminar: Bernard Lonergan's Cognitional Heuristics and Ethics - From Questions to Decisions
Organizacijska jedinica
Odsjek za filozofiju
ECTS
3
Šifra
266369
Semestri
zimski
Satnica
Seminar
30

Cilj
Cilj je kolegija upoznati studente na produbljen način i pomnim istraživanjem s djelom kanadskog filozofa i teologa Bernarda Lonergana (1904. – 1984.), koji najpoznatiji je i najuvaženiji po svoja dva velika teorijska djela, Insight: A Study of Human Understanding i Method in Theology. U ove dvije knjige Lonergan razvija pristup ljudskom procesu koji nastoji identificirati kritičke elemente koji leže u osnovi kognitivnog procesa i odgovarajuću podjelu intelektualne metodologije između povijesnih razmatranja i primjene potvrđenih uvida koji bi, ako bi se implementirali, rezultirali dinamičnim ciklusom kumulativno konstruktivnih rezultata koji utječu na mogućnost započinjanja namjernog usmjeravanja povijesti. Ovaj projekt spada u opseg filozofskog kritičkog realizma i koristi analizu intencionalnosti u identificiranju obrazaca (skupova) kognitivnih operacija. Za potrebe ovog seminara usredotočit ćemo se na to kako se etika u osnovi odnosi spram procesa namjernog donošenja odluka (tj. što ja/mi trebam/o učiniti?) uzimajući u obzir da je dolazak do ove točke rezultat adekvatnog i sveobuhvatnog identificiranja i prepoznavanja pojave, pri čemu (prikladno) pitanje vodi različitim postupcima uključenima u izradu (potencijalnog) rješenja navedenog pitanja i prosudbi koja rezultira provjerom ili odbijanjem predloženog odgovora. U osnovi, Lonergan tvrdi da početak etike zahtijeva dovoljno utemeljeno razumijevanje povijesnog konteksta bilo kojeg pitanja ili problema prije nego što donošenje etičke odluke ima priliku osigurati uspješan ishod. Budući da potpuno razumijevanje Lonerganove kognitivne heuristike nije izvedivo unutar vremenskih ograničenja seminara, seminar će započeti pregledom glavnih značajki Lonerganova filozofskog projekta, uključujući antropološki pregled/perspektivu, značaj povijesti, kako su njegovi argumenti strukturirani, kako se dokazi razmatraju. Ovaj prošireni uvod zauzeo bi otprilike polovicu seminara i prvenstveno bi bio usmjeren na ideje i tekstove sadržane u djelu Insight. Druga polovica seminara bavila bi se Lonerganovom predloženom podjelom intelektualnih projekata (ili funkcionalnih posebnosti) koja se odnosi na projekt etike, utemeljen na poglavljima iz djela Method in Theology, koja se tiču ljudskog dobra i smisla. Uz navedena djela, odnosno odlomke iz njih, uzet će se u obzir i drugi Lonerganovi tekstivi, a cilj je kolegija da se uputi u jedan pristup koji se u perspektivi razlikuje od tradicionalnijih etičkih modela, a istovremeno naglašava integralnu ulogu povijesti i povijesne svijesti u pokušaju rješavanja bilo kakvih etičkih dilema. Osim toga, seminar bi mogao poslužiti kao uvod u neke od perspektiva kritičkog realizma i kao odgovor na pitanje kako to utječe na studij filozofije.
Sadržaj
  1. Uvod u Bernarda Lonergana: prikaz kognitivne heuristike
  2. Uvod u Bernarda Lonergana: kognitivna heuristika i etika
  3. Matematika, znanost, prostor/vrijeme i empirijska metoda: Insight (pogl. 1–5)
  4. Pristranosti i otpor uvidu: Insight (pogl. 6–7)
  5. Emergentna vjerojatnost, sud, činjenice i uvidi: Insight (pogl. 8–10)
  6. Samoafirmacija i objektivnost: Insight (pogl. 11–13)
  7. Metafizika: Insight (pogl. 14–17)
  8. Mogućnost etike: Insight (pogl. 18)
  9. Metoda i ljudsko dobro: Method in Theology (pogl. 1–2)
  10. Smisao: Method in Theology (pogl. 3)
  11. Funkcionalne posebnosti: Method in Theology (pogl. 5)
  12. Povijest i dijalektika: Method in Theology (pogl. 6–10)
  13. Osnove, primjene, komunikacija: Method in Theology (pogl. 11–14)
  14. Novi kontekst, dijalektika i osnove etike: Method in Theology (dodaci 1–2)
  15. Pregled i zaključak

Ishodi učenja
  1. Prepoznati i primjenjivati standardnu filozofsku terminologiju u kontekstu izabranih seminarskih djela.
  2. Usvojiti vještinu filozofske rasprave i u njoj kritički prosuđivati filozofske teme unutar pojedinih filozofskih disciplina.
  3. Povezati i usporediti tradicionalne filozofske teme i prijepore s aktualnim životnim i društvenim situacijama na primjeru izabranih seminarskih djela.
  4. Usporediti filozofijske tekstove i neke s njima povezane tekstove po odabranoj temi i po načinu na koji je stav o toj temi izražen.
  5. Analizirati i kritički prosuditi važnost odnosa filozofije prema pitanjima života (bios).
  6. Prikupiti i interpretirati filozofske sadržaje relevantne za prosudbu pojedinih društvenih, znanstvenih i etičkih pitanja te donositi argumentirane zaključke, uz pomoć izabranih seminarskih tekstova.
  7. Primijeniti etičke, građanske i humanističke praktičko-orijentacijske sposobnosti u odlučivanju i djelovanju koje se tiče relevantnih međuljudskih odnosa te znanstvenih i društvenih pitanja, uz pomoć izabranih seminarskih tekstova.
  8. Prepoznati, razlikovati i objasniti odabrana filozofijska razumijevanja ljudske prirode.
  9. Interpretirati različite pristupe u razumijevanju napetosti između prirodnosti i povijesnosti ljudske egzistencije.
Metode podučavanja
uvodna predavanja, seminarska izlaganja i rasprave
Metode ocjenjivanja
opisna ocjena na temelju evaluacije studentskog angažmana u seminaru (redovito pohađanje nastave, sudjelovanje u raspravama, seminarska izlaganja ili izvještaji o pročitanim tekstovima)

Obavezna literatura
  1. Lonergan, Bernard J. F., Collected Works of Bernard Lonergan, Vol. 3, Insight: A Study of Human Understanding. 5th ed., rev. and aug. First ed. (1957). Edited by Frederick E. Crowe and Robert M. Doran. (Toronto: University of Toronto Press, 1992). – Izabrana poglavlja.
  2. Lonergan, Bernard J. F., Collected Works of Bernard Lonergan, Vol. 14, Method in Theology. 2nd ed., rev. and aug. First ed. (1972). Edited by Robert M. Doran and John D. Dadosky. (Toronto: University of Toronto Press, 2017). – Izabrana poglavlja.
  3. Lonergan, Bernard J. F., Collected Works of Bernard Lonergan, Vol. 4, Collection. 2nd ed., rev. and aug. First ed. (1967). Edited by Frederick E. Crowe and Robert M. Doran. (Toronto: University of Toronto Press, 1988). – Izabrana poglavlja.
  4. Lonergan, Bernard J. F., Collected Works of Bernard Lonergan, Vol. 13, A Second Collection. 2nd ed., rev. and aug. First ed. (1974). Edited by Robert M. Doran and John D. Dadosky. (Toronto: University of Toronto Press, 2016). – Izabrana poglavlja.
  5. Lonergan, Bernard J. F., Collected Works of Bernard Lonergan, Vol. 16, A Third Collection. 2nd ed., rev. and aug. First ed. (1985). Edited by Robert M. Doran and John D. Dadosky. (Toronto: University of Toronto Press, 2017). – Izabrana poglavlja.
Dopunska literatura
  1. - Barden, Garret and Philip McShane, Towards Self- Meaning. (New York: Herder and Herder, 1969). - Coelho, Ivo, Hermeneutics & Method: The ‘Universal Viewpoint’ in Bernard Lonergan. (Toronto: University of Toronto Press, 2012). - Crowe, Frederick E., Appropriating the Lonergan Idea. Edited by Michael Vertin. (Washington, D.C.: The Catholic University of America Press, 1989). - Liddy, Richard M., Startling Strangeness: Reading Lonergan’s Insight. (Lanham, Maryland: University Press of America, 2007). - McShane, Philip, Randomness, Statistics and Emergence. (Dublin: Gill and Macmillan, 1970). [Philip McShane has written upward of 20+ books on different aspects of Lonergan’s work and its implications for individuals and their social projects. He has also written a number of extended series of essays, most of which are available online at https://philipmcshane.org.] - Melchin, Kenneth R., History, Ethics and Emergent Probability: Ethics, Society and History in the Work of Bernard Lonergan. (Lanham, Maryland: University Press of America, 1987). - Melchin, Kenneth R., Living with Other People: An Introduction to Christian Ethics based on Bernard Lonergan. (Ottawa: Novalis Press, 1998). - Shute, Michael, Lonergan’s Early Economic Research: Texts and Commentary. (Toronto: University of Toronto Press, 2010).

Izborni predmet na studijima
Stari studiji
  1. Filozofija, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 1., 3., 5., 7. semestar
  2. Filozofija, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 1., 3., 5., 7. semestar
  3. Filozofija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  4. Filozofija, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
Novi i reformirani studiji
  1. Filozofija, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 1. semestar
  2. Filozofija, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 1. semestar