Cilj je kolegija upoznati studente na produbljen način i pomnim istraživanjem s djelom kanadskog filozofa i teologa Bernarda Lonergana (1904. – 1984.), koji najpoznatiji je i najuvaženiji po svoja dva velika teorijska djela, Insight: A Study of Human Understanding i Method in Theology. U ove dvije knjige Lonergan razvija pristup ljudskom procesu koji nastoji identificirati kritičke elemente koji leže u osnovi kognitivnog procesa i odgovarajuću podjelu intelektualne metodologije između povijesnih razmatranja i primjene potvrđenih uvida koji bi, ako bi se implementirali, rezultirali dinamičnim ciklusom kumulativno konstruktivnih rezultata koji utječu na mogućnost započinjanja namjernog usmjeravanja povijesti. Ovaj projekt spada u opseg filozofskog kritičkog realizma i koristi analizu intencionalnosti u identificiranju obrazaca (skupova) kognitivnih operacija. Za potrebe ovog seminara usredotočit ćemo se na to kako se etika u osnovi odnosi spram procesa namjernog donošenja odluka (tj. što ja/mi trebam/o učiniti?) uzimajući u obzir da je dolazak do ove točke rezultat adekvatnog i sveobuhvatnog identificiranja i prepoznavanja pojave, pri čemu (prikladno) pitanje vodi različitim postupcima uključenima u izradu (potencijalnog) rješenja navedenog pitanja i prosudbi koja rezultira provjerom ili odbijanjem predloženog odgovora. U osnovi, Lonergan tvrdi da početak etike zahtijeva dovoljno utemeljeno razumijevanje povijesnog konteksta bilo kojeg pitanja ili problema prije nego što donošenje etičke odluke ima priliku osigurati uspješan ishod. Budući da potpuno razumijevanje Lonerganove kognitivne heuristike nije izvedivo unutar vremenskih ograničenja seminara, seminar će započeti pregledom glavnih značajki Lonerganova filozofskog projekta, uključujući antropološki pregled/perspektivu, značaj povijesti, kako su njegovi argumenti strukturirani, kako se dokazi razmatraju. Ovaj prošireni uvod zauzeo bi otprilike polovicu seminara i prvenstveno bi bio usmjeren na ideje i tekstove sadržane u djelu Insight. Druga polovica seminara bavila bi se Lonerganovom predloženom podjelom intelektualnih projekata (ili funkcionalnih posebnosti) koja se odnosi na projekt etike, utemeljen na poglavljima iz djela Method in Theology, koja se tiču ljudskog dobra i smisla. Uz navedena djela, odnosno odlomke iz njih, uzet će se u obzir i drugi Lonerganovi tekstivi, a cilj je kolegija da se uputi u jedan pristup koji se u perspektivi razlikuje od tradicionalnijih etičkih modela, a istovremeno naglašava integralnu ulogu povijesti i povijesne svijesti u pokušaju rješavanja bilo kakvih etičkih dilema. Osim toga, seminar bi mogao poslužiti kao uvod u neke od perspektiva kritičkog realizma i kao odgovor na pitanje kako to utječe na studij filozofije.