Naziv
Djetinjstvo u 19. stoljeću
Organizacijska jedinica
Odsjek za povijest
ECTS
3
Šifra
280544
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
15
Seminar
15

Cilj
Cilj je kolegija približiti studentima modernizacijske procese 19. stoljeća kroz specifičnu perspektivu povijesti djetinjstva. Koncepti socijalne, kulturne, ekonomske i rodne povijesti primjenjuju se u obradi teme djeteta i djetinjstva stavljajući hrvatsku situaciju u širi kontekst razvojnih tendencija zapadnih građanskih društava.
Sadržaj
  1. Uvod u rad kolegija
  2. Povijest djetinjstva kao predmet istraživanja
  3. Obitelj 19. stoljeća
  4. Misli o odgoju u 19. stoljeću
  5. Rano djetinjstvo
  6. Pučko školstvo
  7. Tjelesno kažnjavanje djece
  8. Odgoj djevojčica
  9. Djeca i rad
  10. Djeca kao ciljana publika: igračke, književnost, časopisi
  11. Dječje bolesti i smrtnost
  12. Studentska izlaganja
  13. Studentska izlaganja
  14. Studentska izlaganja
  15. Zaključna diskusija

Ishodi učenja
  1. postavljati istraživački relevantna i tematski raznovrsna pitanja iz područja povijesti djetinjstva i povijesti 19. stoljeća
  2. analizirati i vrednovati različite primarne i sekundarne izvore za područje povijesti djetinjstva i povijesti 19. stoljeća
  3. izraditi seminarski rad manjeg opsega u kojem će se tematizirati odabrani problemi iz područja povijesti djetinjstva i povijesti 19. stoljeća
  4. usporediti položaj djeteta i djetinjstva u 19. stoljeću prema vremenskoj (dugo 19. stoljeće), prostornoj (Hrvatska-šire okruženje), staleško-ekonomskoj (elite-građanstvo-seljaštvo-radništvo) te rodnoj komponenti (dječaci-djevojčice)
Metode podučavanja
Predavanje, rad na tekstu, diskusija, seminarska izlaganja.
Metode ocjenjivanja
Nastavnica će pratiti studentovo pohađanje nastave, aktivnost na satu (sudjelovanje u raspravama, interpretaciji izvora...), izlaganje na satu i predaju seminarskog rada.

Obavezna literatura
  1. Iveljić, Iskra. Očevi i sinovi: privredna elita Zagreba u drugoj polovici 19. stoljeća. Zagreb: Leykam international, 2007. 298-363
  2. Sikirić Assouline, Zvjezdana. „Odgoj i obrazovanje zagrebačkih djevojčica u prvoj polovici 19. st.“ Povijest u nastavi 3 (2005.): 29-38.
  3. Aries, F., Duby G (ur). Povijest privatnog života. Od Francuske revolucije do Velikoga rata (sv. 4). Zagreb: Mizantrop, 2021. 111-234.
  4. Fass, Paula (ur). The Routledge History of Childhood in the Western World. London, New York: Routledge, 2015. 105-313.
  5. Sikirić Assouline, Zvjezdana, Melita Vukina. Sramotna knjiga. Odgoj i škola, disciplina i dječaci druge polovine 19. stoljeća. Zagreb: FF Press (u tisku)
Dopunska literatura
  1. Heywood, Colin. A History of childhood. Cambridge: Polity Press, 2018. (2 izdanje).
  2. Župan, Dinko. Mentalni korzet: Spolna politika obrazovanja žena u Banskoj Hrvatskoj (1868-1918). Osijek-Slavonski Brod: Hrvatski institut za povijest – podružnica za povijest Slavonije, Srijema i Baranje, 2013. 47-111.
  3. Heywood, Colin (ur.). A Cultural History of Childhood and Family in the Age of Empire. London: Bloomsbury Academic, 2010.

Izborni predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Povijest, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 4. semestar
  2. Povijest, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 4. semestar
  3. Povijest i geografija; smjer: nastavnički, sveučilišni integrirani prijediplomski i diplomski studij, 4. semestar