Naziv
Obrazovno-razvojne strategije
Organizacijska jedinica
Odsjek za pedagogiju
ECTS
5
Šifra
184257
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
30
Seminar
30

Cilj
Upoznati temeljne međunarodne, europske i nacionalne strategijske dokumente u odgoju i obrazovanju i razviti sposobnost za njihovu kritičku interpretaciju iz pedagogijske perspektive.
Sadržaj
  1. Uvod: predstavljanje ciljeva, ishoda i sadržaja kolegija te dogovor o obvezama studenata.
  2. Ideja obrazovanja iz pedagogijske perspektive.
  3. Razvoj čovjeka kao svrha obrazovanja. Odgoj i obrazovanje u antici i humanizmu.
  4. Humanistička ideja obrazovanja (Kant, Humboldt, Newman, Jaspers). Bildung.
  5. Industrijsko društvo. Druga industrijska revolucija. Ideja ljudskog kapitala. Ideja obrazovanja usmjerena na cilj (Franklin Bobbit i Ralph Tyler).
  6. Informacijsko društvo. Treća industrijska revolucija. Ideja obrazovanja i ekonomija temeljena na znanju (Fourastier).
  7. Globalno društvo. Četvrta industrijska revolucija. Neoliberalna ideja obrazovanja (Giroux).
  8. Taksonomije. Ideja standarda. Ideja kontrole kvalitete (Popham, Bloom).
  9. Masovna kultura, industrija kulture (Adorno).
  10. Pojam otuđenja i jednodimenzionalnosti društva (Marcuse).
  11. Digitalno društvo. Peta industrijska revolucija. Virtualni sustavi i umjetna inteligencija Ideja obrazovanja i digitalizacija. Digitalna pedagogija.
  12. Društvena ideja obrazovanja. Budućnost obrazovanja.
  13. Strategijski dokumenti - primjeri dobre prakse.
  14. Analiza strategijskih dokumenata.
  15. Završna rasprava.

Ishodi učenja
  1. Spoznati i opisati veze između društveno-povijesnih promjena i ideje obrazovanja.
  2. Prepoznati i opisati najvažnije međunarodne, europske i nacionalne strategijske dokumente u odgoju i obrazovanju.
  3. Kritički prosuđivati međunarodne, europske i nacionalne strategijske dokumente u odgoju i obrazovanju iz pedagogijske perspektive.
Metode podučavanja
Predavanja
Dijalog
Analiza tekstova
Metode ocjenjivanja
Seminarski rad s prezentacijom:
- maksimalni broj bodova = 3 (2 boda = seminarski rad; 1 bod = prezentacija)

Završni ispit:
- maksimalni broj bodova = 4 (prolazni prag = 2 boda)

Konačna ocjena: (pismeni ispit + seminarski rad):
6,50-7 bodova = izvrstan (5)
5,50-6,25 = vrlo dobar (4)
4,50-5,25 = dobar (3)
4-4,25 boda = dovoljan (2)

Obavezna literatura
  1. Barbarić, D. (ur.) (2011). Čemu obrazovanje: Razmatranja o budućnosti sveučilišta. Matica Hrvatska.
  2. Dimić, Z. (2010). Rađanje ideje univerziteta. Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića.
  3. Fourastie, J. (1973). Univerzitet pred stečajem. Duga.
  4. Komar, Z. (2016). Pedagogijski pogled na strateške europske odgojno-obrazovne dokumente. Život i škola: časopis za teoriju i praksu odgoja i obrazovanja, 62 (3), str. 25-36.
  5. Jurčević, R. i Horvat, Z. (2023). Istraživanje smjerova politika visokog obrazovanja: analiza sadržaja razvojno-strategijskih dokumenata.
Dopunska literatura
  1. Giroux, H. (2014). Neoliberalism's war on higher education. Haymarket Books.
  2. Jaspers, K. (1959). The idea of university. Peter Owen.
  3. Kant, I.; Schelling, F.W.J. i Nietzsche, F. (1991). Ideja univerziteta. Globus.
  4. Komar, Z. (2012). Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja. Pedagogijska istraživanja, 9 (1/2), str. 25-40.
  5. Marcuse, H. (1989). Čovjek jedne dimenzije. Svjetlost.

Izborni predmet na studijima
  1. Pedagogija, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 5. semestar