Naziv
Osnove informacijske pismenosti
Organizacijska jedinica
Odsjek za informacijske i komunikacijske znanosti
ECTS bodovi
5
Šifra
64122
Semestri izvođenja
zimski
Jezik izvođenja
hrvatski
Satnica
Predavanja
15
Seminar
15

Cilj
Cilj je kolegija upoznati studente s konceptom informacijske pismenosti i njegovim značajkama u različitim sredinama (formalno obrazovanje, radno mjesto, svakodnevni život).
Sadržaj
  1. Značajke suvremenih informacijskih okruženja i fenomeni informacijskih okruženja: disintermedijacija, algoritmizacija, informacijska anksioznost, heterogenost
  2. Pozicija informacijske pismenosti u rasteru suvremenih pismenosti; medijska pismenost, transpismenost, metapismenost, digitalna pismenost, informatička pismenost.
  3. Pristupi istraživanju informacijske pismenosti. Metodologije i teorijski koncepti.
  4. Modeli informacijske pismenosti: metamodeli i kontekstualizirani modeli.
  5. Informacijska pismenost u formalnom obrazovanju i cjeloživotnom učenju
  6. Informacijska pismenost na radnom mjestu
  7. Informacijska pismenost u svakodnevnom životu i zajednici (community information literacy).
  8. Standardi informacijskog opismenjivanja.
  9. Razvoj i koncipiranje standarada. Kritika standardizacije.
  10. Novi pristupi u informacijskoj pismenosti: polazišni koncepti
  11. Informacijska pismenost u okruženju Weba 2.0
  12. Problemi vrednovanja. Kredibilnost informacija i istraživanje kredibilnosti
  13. Programi informacijske pismenosti
  14. Izvedba i vrednovanje.
  15. Kritička analiza koncepta i budućnost.

Ishodi učenja
  1. Definirati koncept informacijske pismenosti
  2. Objasniti razlike između informacijske pismenosti i drugih tipova pismenosti
  3. Koncipirati istraživanje informacijske pismenosti i razraditi koncept istraživanja
  4. Opisati značajke programa informacijske pismenosti i elemente programa
  5. Objasniti značaj informacijske pisemnosti u suvremenim informacijskim okruženjima
  6. Komentirati razvojne karakteristike informacijske pismenosti u odnosu na informacijsko okruženje
Metode podučavanja
Predavanje, seminarsko istraživanje, problemski zadaci.
Metode ocjenjivanja
Ispit, pismeni. Seminarsko istraživanje. Rješavanje problemskih zadataka.

Obavezna literatura
  1. Špiranec, S.; Banek Zorica, M. Informacijska pismenost: teorijski okvir i polazišta. Zagreb: Zavod za informacijske studije Odsjeka za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2008
  2. Brabazon, T. The University of Google: education in the (post) information age. Aldershot, Hampshire, England; Burlington, VT: Ashgate, 2007
  3. Digital literacies: concepts, policies and practices / Colin Lankshear & Michele Knobel, editors. New York: Peter Lang, 2008.
  4. Špiranec, S.; Banek Zorica, M. Information Literacy 2.0: hype or discourse refinement?. // Journal of documentation. 66(2010)1, str. 140-153.
Dopunska literatura
  1. Sundin, O. Negotiations on information seeking expertise: a study of Web-based tutorials for information literacy. Journal of Documentation. 64, 1, 2008, str. 24-44
  2. Špiranec, S. Information literacy practices and student protests: mapping community information landscapes. Information research, 18 (2013), 3.
  3. Lasić-Lazić, J.; Špiranec, S.; Banek Zorica, M. Izgubljeni u novim obrazovnim okruženjima – pronađeni u informacijskom opismenjivanju. Medijska istraživanja, 18 (2012), 1; 125-143.

Izborni predmet na studijima
  1. Informacijske znanosti, sveučilišni preddiplomski jednopredmetni studij, 3., 5. semestar
  2. Informacijske znanosti, sveučilišni preddiplomski dvopredmetni studij, 3., 5. semestar
  3. Informacijske znanosti, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  4. Informacijske znanosti, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij