Naziv
Povijest njemačke književnosti 18. st.
Organizacijska jedinica
Odsjek za germanistiku
ECTS
4
Šifra
51163
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
30
Preduvjeti za upis i polaganje kolegija
Za upis kolegija se moraju
Kolegij je preduvjet za upis ili polaganje

Cilj
Uz znanja o povijesti književnosti njemačkog jezičnog izraza, te o bitnim fenomenima njemačke i europske društvene i kulturne povijesti u 18. stoljeća, apsolviranjem kolegija studenti trebaju steći sljedeća znanja i vještine: razumijevanje i opisivanje književnih tekstova u kontekstu njihova nastanka i djelovanja (društveni, estetski, kulturni, medijski, biografski aspekti), razmišljanje o vlastitim iskustvima čitanja i zauzimanje stava u pitanjima književnog vrednovanja, razumijevanje posebnosti razvoja različitih književnih rodova.
Sadržaj
  1. Pojam prosvjetiteljstva u europskoj i njemačkoj kulturnoj povijesti i njegove faze.
  2. Razvoj lirike: rano prosvjetiteljstvo, anakreontika
  3. Razvoj lirike: Klopstock.
  4. Književno-teorijske postavke prosvjetiteljstva. Gottsched. Gellert, Bodmer, Breitinger.
  5. Književno-teorijske postavke prosvjetiteljstva. Bodmer, Breitinger, Lessing.
  6. Lessing kao književni teoretičar i praktičar
  7. Herder i antiklasicizam
  8. Književnost Sturm & Dranga
  9. Goetheova antiklasicistička faza: Die Leiden des jungen Werthers
  10. Schillerova antiklasicistička faza: drame
  11. Schillerova antiklasicistička faza
  12. Goetheova klasicistička faza: Iphigenie auf Tauris
  13. Goetheova klasicistička faza
  14. Schillerova klasicistička faza
  15. Schillerova klasicistička faza: povijesne drame

Ishodi učenja
  1. Prepoznati, objasniti i upotrijebiti osnovnu kritičku aparaturu znanosti o književnosti - osnovne književno-kritičke pojmove u analizi književnoga djela.
  2. Nabrojiti, razlikovati i definirati književne rodove, vrste i žanrove, metričke i versifikacijske obrasce te stilske figure na njemačkom jeziku
  3. Izraziti specifičnosti književnopovijesnih razdoblja od 18. stoljeća nadalje, kaoi društveno-povijesnih srodnosti i razlika u razvoju pojedinih književnosti njemačkoga govornog područja.
  4. Primijeniti književnokritičku aparaturu i temeljne spoznaje o književnostilskim formacijama u analizi i tumačenju književnih djela.
Metode podučavanja
Predavanje, prezentacija u formatu powerpoint i analiza tekstova, nastavni materijali na mrežnom sustavu Omega.
Metode ocjenjivanja
Pismeni kolokviji (2), usmeni ispit na temelju pročitanje literature.

Obavezna literatura
  1. J. Ch. Günther: Izbor iz lirike.
  2. B.H.Brockes. Izbor iz lirike
  3. F. G. Klopstock: Izbor iz lirike
  4. G. E. Lessing: Minna von Barnhelm, Emilia Galotti, Nathan der Weise
  5. J. W. Goethe: Izbor iz lirike.
  6. J. W. Goethe: Götz von Berlichingen, Iphigenie auf Tauris, Die Leiden des jungen Werther, Faust I.
  7. F. Schiller: Izbor iz lirike
  8. F. Schiller: Die Räuber, Maria Stuart, Die Jungfrau von Orleans.
Dopunska literatura
  1. Viktor Žmegač (Hg.): Geschichte der deutschen Literatur vom 18. Jahrhundert bis zur Gegenwart, 3 Bde, Königstein, 1979-1984
  2. Viktor Žmegač, Zdenko Škreb, Ljerka Sekulić: Njemačka književnost, Zagreb, 2004.
  3. Peter-André Alt: Aufklärung. Lehrbuch Germanistik, Stuttgart/Weimar, 2007.
  4. Rainer Baasner: Einführung in die Literatur der Aufklärung, Darmstadt, 2006.

Obavezan predmet na studijima
  1. Germanistika, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 3. semestar