Naziv
Roma instaurata - grad Rim od Petrarce do Rafaela
Organizacijska jedinica
Odsjek za povijest umjetnosti
ECTS
5
Šifra
131620
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
30

Cilj
Upoznavanje s poviješću otkrivanja antičkih rimskih spomenika u doba ranog humanizma u Italiji. Studenti će biti upoznati s najvažnijim piscima, istraživačima, tekstovima i projektima od vremena Francesca Petrarce sredinom 14. stoljeća do razvijenog humanizma sredinom 15. stoljeća.
Sadržaj
  1. Uvodno predavanje: talijanski humanizam 14. i 15. stoljeća i otkrivanje antičkih tekstova i spomenika
  2. Francesco Petrarca i antički svijet
  3. Percepcija antičke kulture Rima u djelima Boccaccia, Caballinija i Salutatija
  4. Petar Pavao Vergerije Stariji: Moć pisane riječi i moć slike
  5. Manuel Krizoloras u Firenci: Učenje grčkog i razvijanje tehnike opisa vidljivih stvari (ekphrasis)
  6. Prvi kolokvij
  7. Dolazak humanista u Rim početkom 15. stoljeća I
  8. Dolazak humanista u Rim početkom 15. stoljeća II
  9. Tradicija i inovacija u raspravi o antičkim spomenicima na početku 15. stoljeća I
  10. Tradicija i inovacija u raspravi o antičkim spomenicima na početku 15. stoljeća II
  11. Papa Martin V. i odnos prema rimskim spomenicima (1420-1431.)
  12. Pontifikat Eugena IV. i proučavanje antičke kulture
  13. Proučavanje antičkih spomenika pod papama Nikolom V. i Piom II.
  14. Antički spomenici i humanisti u trećoj četvrtini 15. stoljeća
  15. Drugi kolokvij.

Ishodi učenja
  1. prepoznati razliku između pisanih i vizualnih izvora u tumačenju spomenika
  2. prepoznati podrijetlo moderne povijesti umjetnosti, arheologije, muzejskih zbirki i arhitektonskog konzerviranja
  3. steći temelje modernog kritičkog mišljenja u interpretiranju starih tekstova i spomenika po uzoru na humanističku hermeneutiku i fenomenologiju
  4. prepoznati usporednost i istodobnost povijesti humanizma, antikvarnih studija i likovnih umjetnosti rane renesanse
  5. podrobno razlikovati povijesne izvore iz polja historiografije, numizmatike, epigrafike, kartografije, korografije
Metode podučavanja
Predavanja s power-point prezentacijama, diskusija o izvornim tekstovima prevedenim s latinskog, grčkog i talijanskog, studentski seminari o pojedinim temama (pisci, tekstovi, spomenici, projekti očuvanja, sabiranja i restauriranja spomenika).
Metode ocjenjivanja
Redovito pohađanje nastave (maksimalno tri izostanka), aktivnost na seminarima, ocjene iz dva kolokvija.

Obavezna literatura
  1. Marko Špikić, Humanisti i starine, FFPress, Zagreb 2006.
  2. Marko Špikić, sažeci predavanja za studente
Dopunska literatura

Izborni predmet na studijima
  1. Povijest umjetnosti, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 3., 5. semestar
Fakultetska ponuda
  • Prijediplomski studij: Zimski semestar