Naziv
Teatrologija i dramatologija: Gluma i drama
Organizacijska jedinica
Odsjek za komparativnu književnost
ECTS
6
Šifra
131549
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15

Cilj
Cilj kolegija jest pozabaviti se uzajamnim implikacijama glumačke i dramske prakse. Stoga će kolegij skrenuti pozornost na trusnu povijest socijalnog statusa glumačke profesije, ali i na teoriju glume, naime poetiku, estetiku i etiku glumačke umjetnosti, koja je - upravo poput umijeća spisateljske tvorbe dramskog lika - od svojih začetaka rubila sa samim promjenjivim poimanjem ljudske osobnosti. Posebna će se pozornost posvetiti europskoj, a tako i hrvatskoj tradiciji glumačke prakse, ali i eurocentrizmu percepcije i vrednovanja glumačke izvedbe, kao i raznolikim pokušajima transkulturnog otvaranja i auto-referencijskog izlaganja što su ih ponudile glumačke poetike 20. i početka 21. st.

Sadržaj
  1. Upoznavanje sa studentima, načinom rada, literaturom i načinom vrednovanja, te uvod u problematiku kolegija
  2. Gluma u antici (Euripid, Medeja, Gönz-Moačanin, Kvintilijan)
  3. Od srednjovjekovnog i humanističkog glumca-amatera do profesionalca komedije dell'arte (Batušić, Posavac, Apollonio)
  4. "Nisam ono što glumim": Engleska nasuprot Francuskoj u 17. st. (Molière, Versailleska improvizacija; Shakespeare, William, Kako vam se sviđa; Na tri kralja; Kott)
  5. Buđenje znanosti o glumi: između “plastične umjetnosti” i “poezije” (Diderot, Goethe, Lessing, Goldoni, Gostioničarka Mirandolina)
  6. Emocionalizam i personalizam, internacionalizacija repertoara (H. Ibsen, Kuća lutaka ili Hedda Gabler, Lewes).
  7. Gluma između drame i režije, naturalizma i avangardizma (Craig, Stanislavski, Čehov, Galeb; Mesarić, Kozmički žongleri, odlomak)
  8. Kolokvij
  9. Humorizam ili rastjelovljenje? (Pirandello, Večeras se improvizira; Jouvet)
  10. Euroazijski spoj I (Mejerholjd, Brecht, Onaj koji govori da i onaj koji govori ne)
  11. Osobnost, prostor, tekst (Gavella, Brook, Marinković, Glorija)
  12. Glumac atlet srca i umjetnost performansa (Artaud)
  13. Euroazijski spoj II (Grotowski, Barba)
  14. Post-drama, post-gluma? (Heiner Müller, Hamletmašina, Lehmann, Pavis)
  15. Test

Ishodi učenja
  1. definirati ključne elemente teatrološke i dramatološke pojmovne i metodološke aparature
  2. primijeniti teatrološke pojmove i metode u analizi odnosa glumačke umjetnosti i dramskih tekstova
  3. analizirati dramske književne tekstove s obzirom na njihovu pripadnost određenom kazališnom razdoblju i pripadnoj glumačkoj poetici
  4. uočiti i razlikovati oblike i stilove glumačke izvedbe na koje računaju dramski tekstovi, kao i kategorije kazališnih organizacija, specijalizirane kazališne građevine i publike karakteristične za pojedina povijesna razdoblja
Metode podučavanja
podučavanje i raspravljanje, grupni rad, samostalna izlaganja i pismeni zadaci
Metode ocjenjivanja
sudjelovanje u radu 10%, izlaganje 30%, pismeni test 30 %, seminarski rad 30%

Obavezna literatura
  1. Fischer-Lichte, Erika (2010) Povijest drame I i II, Zagreb: Disput.
  2. Roach, Joseph (2005) Strasti glume, Zagreb: ITI.
Dopunska literatura
  1. Apollonio, Mario (1985) Povijest komedije dell'arte (III dio, "Rekonstrukcija”), Zagreb: Cekade, 97-132.
  2. Artaud, Antonin (2000) Kazalište i njegov dvojnik, Zagreb: ITI.
  3. Barba, Eugenio (1977) "Treći teatar", Prolog IX, 32, 153-173.
  4. Batušić, Nikola (1991) Narav od fortune (prva dva poglavlja), Zagreb: August Cesarec i Matica hrvatska.
  5. Brecht, Bertolt (1966) Dijalektika u teatru (dio "O glumi i pozornici" i „O kineskom teatru»), Beograd: Nolit.
  6. Brook, Peter (1972) Prazni prostor, Split: Marko Marulić.
  7. Craig, E. G. (1980) O umjetnosti kazališta (poglavlje "Glumac i nadmarioneta"), Zagreb: Cekade.
  8. Diderot, Denis (1958) Paradoks o glumcu, Zagreb: Zora.
  9. Gavella, Branko (2005) Teorija glume (poglavlje "Formiranje nove glumčeve ličnosti"), Zagreb: Akcija, 193-219.
  10. Goethe, J. W. (1995) "Pravila za glumce", Teatar & teorija 2, 73-79.
  11. Gonz-Moačanin, Klara (2002) Izvedbena obilježja klasičnih kazališnih oblika (poglavlje "Grčka tragedija"), Zagreb: Hrvatsko filološko društvo.
  12. Grotowski, Jerzy (2006) Ka siromašnom pozorištu, Beograd: D. Ilić.
  13. Jouvet, Louis (1983) Rastjelovljeni glumac (prva četiri poglavlja), Zagreb: Cekade.
  14. Kott, Jan (1997) Rozalindin spol, Zagreb: Znanje, (poglavlje «Rozalindin spol», 157-182)
  15. Kvintilijan (1985) O obrazovanju govornika (VI i XI knjiga), Sarajevo: Veselin Masleša.
  16. Lehmann, Hans-Thies (2001) "Exit the Actors", Frakcija, magazin za izvedbene umjetnosti 20-21, 5-11.
  17. Lessing, G. E. (1950) Hamburška dramaturgija (prvih pet pisama), Zagreb: Državno izdavačko poduzeće Hrvatske.
  18. Lewes, George Henry (1957) On actors and the art of acting, New York: Grove Press (poglavlje po izboru).
  19. Meierhold, V. E. (1971) "Rekonstrukcija kazališta"u: Teatar XX. stoljeća, prir. T. Sabljak, Split-Zagreb: Matica hrvatska, 49-68.
  20. Pavis, Patrice (2018) Rečnik izvedbenosti i savremenog pozorišta (natuknice “Afekat”, “Art brut”, “Aura”, “Autentičnost”; “Autobiografija”, “Autofikcija”, “Autorefleksivnost”, “Bodi art”, “Inkarnacija”, “Kiborg”, “Parada nakaza”, “Pokret”, “Postura”, “Pripovedač-glumac, “Telo i telesnost” i “Umetnički kolektiv”), Beograd: Klio.
  21. Posavac, Zlatko (1985) "Ars Histrionica", Dani hvarskog kazališta, knjiga II, Split: Književni krug, 116-132.
  22. Stanislavski, K. S. (1991) Rad glumca na sebi I, Zagreb: Cekade (poglavlja Radnja, Kad bi, date okolnosti; Mašta; Osjećanje istine i vjera; Emocionalno pamćenje; Unutarnje scensko samoosjećanje; Podsvijest u glumčevom scenskom samoosjećanju).

Izborni predmet na studijima
Stari studiji
  1. Komparativna književnost, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 4., 6. semestar
  2. Komparativna književnost, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 4., 6. semestar
Fakultetska ponuda
  • Prijediplomski studij: Ljetni semestar