Naziv
Teatrologija i dramatologija: Gluma na raskrižju medija
Organizacijska jedinica
Odsjek za komparativnu književnost
ECTS
6
Šifra
131855
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15

Cilj
Cilj je kolegija pozabaviti se odnosom između kazališne i filmske glume; specifičnije, pozabaviti se načinom na koji se gluma tematizira u dramskim, proznim i filmskim, napose teorijskim djelima; istražiti i analizirati glumu kao trop i aktualnu povijesnu praksu, kao i načine na koje se javlja u medijima koji nisu njezino „izvorno“ stanište, a da kazalištu ipak, poput filma, uvelike konkuriraju; raspravljati o različitim razinama impersonacije, od svakodnevne «prezentacije jastva», preko igranja socijalnih uloga, do tumačenja fikcijskih likova, i to kroz različita povijesna razdoblja, od elizabetanskoga doba do danas. Zbog toga će odabrani primjeri redovito implicirati prvo, rad na književnom i teorijskom predlošku u kojemu se gluma izravno tematizira i drugo, rasprave o različitim filmskim razradama tih metaforičkih ili konceptualnih ponuda, posebno kad su u pitanju adaptacije ili transpozicije predložaka koji su se prethodno razmatrali.
Sadržaj
  1. 1. Uvod: gluma na raskrižju (dramskog, romanesknog ili teorijskog) pisma, žive izvedbe i pokretne slike
  2. 2. Od antropologije do umjetnosti glume (Plessner, Nakaš)
  3. 3. Glumiti i kraljevati (W. Shakespeare, Rikard III, Burns)
  4. 4. Od prezentacije do impersonacije (Thomson, Escolme)
  5. 5. U potrazi za fikcijom (Al Pacino, Looking for Richard, Kracauer, Lotman)
  6. 6. Romaneskne maske (Ch. de Laclos, Opasne veze, MacArthur)
  7. 7. Glumiti i hiniti (D. Diderot, Lacoue-Labarthe)
  8. 8. Filmski okvir pozornice, i obratno (S. Frears, Opasne veze; Naremore, Bazin)
  9. 9. Demonsko jastvo (Goethe, Faust I dio, Swales)
  10. 10. Glumiti pred Nacijom (Gordon)
  11. 11. Glumac bez svojstava (I. Szabo, Mephisto, Braudy)
  12. 12. Glumiti ženu (Riviere, Čale Feldman)
  13. 13. Zlatno doba zvijezde (Mankiewicz, All about Eve, Lincoln i Allen)
  14. 14. U potrazi za Realnim (J. Cassavetes, Opening Night, Cardullo)
  15. Test

Ishodi učenja
  1. kategorizirati i tumačiti elemente književnoteorijske, teatrološke i filmološke pojmovne i metodološke aparature
  2. koristiti različite književnoteorijske i dramatološke tradicije, pojmove i metode u analizi strukture dramskoknjiževnih tekstova, kao i drugih kulturnih fenomena, te ih argumentirano integrirati u samostalnom istraživanju
  3. kategorizirati i analizirati različite oblike komunikacije između hrvatske i inozemnih dramskih književnosti te objasniti njihovu ulogu u povijesti hrvatske drame
  4. na temelju stručne analize kategorizirati i vrednovati glumačko, književno i filmsko umjetničko djelo u kontekstu povijesnoga razvoja zapadnjačkoga kazališta, književnosti i filma, te aktualne hrvatske i inozemne produkcije
  5. osmisliti i voditi teatrološki istraživački projekt
Metode podučavanja
Poučavanje, diskusija, samostalno izlaganje, rad u grupi
Metode ocjenjivanja
Sudjelovanje na satu 10%, samostalno izlaganje 30%, test 30% i seminarski rad 30 %

Obavezna literatura
  1. Bazin, André. 1951/2012. «Theater and Cinema». U: Stage and Screen, Adaptation theory from 1916 to 2000, ur. B. Cardullo, London, New Delhi, New York, Sydney: Bloomsbury, 91-110.
  2. Braudy, Leo. 1976/2005. «Acting: Stage vs. Screen», u: Theater and Film, a comparative anthology, ur. R. Knopf, New Haven and London: Yale University Press, 352-360.
  3. Krakauer, Sigfried. 2005. «Remarks on the Actor». U: Theater and Film, a comparative anthology, ur. R. Knopf, New Haven and London: Yale University Press, 323-333.
  4. Nakaš, Žaklin. 2008. „Rađanje glumca“, u: Glumac na filmu, Beograd: Clio, 9-26.
  5. Naremore, James. 1988. Acting in the Cinema. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Presss (poglavlje «Expressive Coherence and Performance within Performance», 68-82.)
  6. Plessner, Helmut. 1976. „Prilog antropologiji glume“. U: Estetika modernog teatra, ur. R. Lazić i D. Rnjak, Beograd: Vuk Karadžić, 123-137.
Dopunska literatura
  1. Burns, Edward. 1990. Character: Acting and Being on the Pre-Modern Stage, London: MacMillan (poglavlje „Rhetorical Character: History and Allegory“).
  2. Cardullo, Bert.1998/2012. «Playing to the Camera or the House: Stage vs. Screen Acting», u: Stage and Screen, Adaptation theory from 1916 to 2000, ur. B. Cardullo, London, New Delhi, New York, Sydney: Bloomsbury, 205-217.
  3. Čale Feldman, Lada. 2005. Femina ludens. Zagreb: Disput (poglavlje „Aura glumice“).
  4. Diderot, Denis. 1958. Paradoks o glumcu, Zagreb: Zora.
  5. Escolme, Bridget. 2004. Talking to the Audience. Shakespeare, Performance, Self. London and New York: Routledge. (poglavlje „Actors, Academics, Selves“).
  6. Gordon, Robert. 2006. The Purpose of playing, Modern Acting Theories in Perspective, Ann Arbor: University of Michigan Press (poglavlje «The Nineteenth-Century Acting» i „Brechtian Theater as Political Praxis“, 8-36 i 221-259).
  7. Lacoue-Labarthe, Philippe. 1998. „Diderot: paradox and mimesis“. U: Typography: Mimesis, Philosophy, Politics. Prev. Ch. Fynsk. Stanford, California: Stanford University Press.
  8. Lincoln, Anne E. and Michael Patrick Allen. 2004. „Double jeopardy in Hollywood: Age and gender in the careers of film actors“, Sociological Forum, Vol. 19, br. 4, 611-631, članak dostupan u bazi JSTOR
  9. Lotman, Jurij. 1986. Semiotika filma i problemi filmske estetike. Beograd: Nolit.
  10. MacArthur, Elisabeth. J. 1989. „Epistolarity and Theatricality in Britannicus and Les Liaisons Dangereuses“. Yale French Studies. 76, 243-264, članak dostupan u bazi PROJECT MUSE.
  11. Riviere, Joan. 2000. „Womanliness as Masquerade“. U: Psychoanalysis and Woman, a reader. London and New York: Routledge, pp. 70-78.
  12. Swales, Martin. 2011. „Goethe's Faust: Theatre, Metatheatre, Tragedy.“ U: Goethe's Faust: Theatre of Modernity. Ur. H. Schulte, J. Noyes, i P. Kleber. Cambridge University Press, 197-208.
  13. Thomson, Peter. 2000. On Actors and Acting. University of Exeter Press (poglavlje „The Elisabethan Actor: a Matter of Temperament“).

Izborni predmet na studijima
Stari studiji
  1. Komparativna književnost, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 2., 4. semestar
  2. Komparativna književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 2., 4. semestar
Fakultetska ponuda
  • Diplomski studij: Ljetni semestar