Naziv
Teatrologija i dramatologija: Metateatar
Organizacijska jedinica
Odsjek za komparativnu književnost
ECTS
6
Šifra
132092
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15

Cilj
Rasvijetliti teorijske, kazališno-povijesne, funkcionalne i tematske aspekte dramaturške procedure teatra u teatru, kao i ostalih primjera izravnog skretanja pozornosti na kazališni medij u okvirima istoga toga medija. Nakon što se pozabavimo studijem fenomena autoreferencijalnosti u književnosti uopće, obrazložit ćemo specifičnosti koje u tome smislu pokazuje dramsko-kazališna autoreferencijalnost, napose njezine «metalepse» (Genette) te analizirati pojedine povijesne primjere očitovanja te procedure, od Plautova «metateatra» do suvremenih primjera. Kolegij je teatrološkog smjera, no uvidom u fenomen umjetničke autoreferencijalnosti ostvaruje priključak i s teorijom književnosti
Sadržaj
  1. Uvod u pojam i predmet «metateatra»: implicitni ili eksplicitni, izvedbeni ili dramaturški, tragički ili komički obrazac?
  2. Metafikcija, autoreferencija, transmedijalnost u teoriji proze
  3. Drama i uspostava umetnutog «kazališnog okvira»:
  4. Začeci: raslojavanje okvira
  5. Srednjovjekovno nasljeđe i maniristička invencija
  6. «Metafore glume» od antičke i srednjovjekovne filozofije do ranonovovjekovne dramaturgije
  7. Grananje metakomunikacijskih funkcija I: kršćansko-alegorijski «teatar svijeta»
  8. Grananje metakomunikacijskih funkcija II: psiho-politička intervencija ili autorefleksivno rođenje subjekta?
  9. Grananje metakomunikacijskih funkcija III: moralno-poetičke apologije i teatar društvene interakcije
  10. Grananje metakomunikacijskih funkcija IV: od pred-prosvjetiteljske utopije do romantičke ironije
  11. Od romantičke ironije do «humorističke» metalepse
  12. Mitski intertekst, postmodernizam i postkolonijalni jaz
  13. Metateatar i historiografska metafikcija
  14. Katastrofična meta-perspektiva ili komički ringišpil?
  15. Test i evaluacija

Ishodi učenja
  1. kategorizirati i tumačiti elemente književnoteorijske, dramatološke i teatrološke pojmovne i metodološke aparature
  2. koristiti različite književnoteorijske i dramatološke tradicije, pojmove i metode u analizi strukture dramskoknjiževnih tekstova, kao i drugih kulturnih fenomena, te ih argumentirano integrirati u samostalnom istraživanju
  3. kategorizirati i analizirati različite oblike komunikacije između hrvatske i inozemnih dramskih književnosti te objasniti njihovu ulogu u povijesti hrvatske drame
  4. na temelju stručne analize kategorizirati i vrednovati dramsko i kazališno umjetničko djelo u kontekstu povijesnoga razvoja zapadnjačkoga kazališta i aktualne hrvatske i inozemne produkcije
  5. osmisliti i voditi teatrološki istraživački projekt
Metode podučavanja
analiza tekstova, diskusija, usmeno izlaganje, grupni rad
Metode ocjenjivanja
ocjena se formira proporcionalno: 10% dolazak na sat; 10 % priprema i diskusija; 20 % usmeno izlaganje odabranog teorijskog teksta, 30 % pismeni test; 30 % seminarski rad

Obavezna literatura
  1. Abel, Lionel (1963/2003) Tragedy and Metatheater, Essays on Dramatic Form, London: Holmes and Meier.
  2. Biti, Vladimir (2002) Pojmovnik suvremene književne i kulturne teorije, Zagreb: Matica hrvatska (natuknice «»autoreferencijalnost», metafikcija», «medij»).
  3. Čale Feldman, Lada (1997) Teatar u teatru u hrvatskom teatru, Zagreb: Naklada MD i MH (poglavlja «Teatar u teatru i povijesne poetike», «Pokušaj definicije» i «Pokušaj tipologije»).
  4. Fischer-Lichte, Erika (2010) Povijest drame I i II, Zagreb: Disput.
  5. Peruško, Tatjana (2000) Roman u zrcalu, Zagreb: Naklada MD (poglavlje «Romaneskna samosvijest: pregledi i definicije», 79-110).
  6. Pavis, Patrice (2004) Pojmovnik teatra, Zagreb: Antibarbarus (natuknice «metateatar» i «mise-en-abyme»).
  7. Pfister, Manfred (1998) Drama, teorija i analiza, prev. M. Bobinac, Zagreb: ITI (poglavlje "Slaganje sekvenca na različitim razinama fikcije", 317-330).
  8. Ubersfeld, Anne (1982) Čitanje pozorišta, prev. M. Miočinović, Beograd: Vuk Karadžić. (poglavlje poglavlja "Šest funkcija", 33-34 i "Poricanje - iluzija", 36-43)
Dopunska literatura
  1. Armstrong, Philip (1996) «Watching Hamlet Watching: Lacan, Shakespeare and the mirror/stage», u: Alternative Shakespeares, vol. 2, ur. T. Hawkes, London and New York: Routledge.
  2. Beus, Yfen (2007) «Self-Reflexivity in the Play-within-the-Play and its Cross-Genre Manifestation» u: The Play within the Play, The Performance of Meta-theatre and Self-Reflection, Amsterdam-New York: Rodopi, 15-26.
  3. Curtius, Ernst Robert (1971) Evropska književnost i latinsko srednjovjekovlje, Zagreb: Matica hrvatska (poglavlje «Metafore glume», 147-153).
  4. Čale, Morana (1993) Demiurg nad tuđim djelom, Zagreb: Hrvatsko filološko društvo. (poglavlje "Pregled povijesti pojma 'intertekstualnost'", 17-46).
  5. Fiore, Robert L. (1972) «Calderon's El gran teatro del mundo: An Ethical Interpretation», Hispanic Review, Vol.40, br. 1, 40-52.
  6. Genette, Gérard (2006) Metalepsa, Zagreb: Disput.
  7. Goffman, Erving (1974) «Introduction» i «The Theatrical Frame», u: Frame analysis, An Essay on the Organization of the Experience, Cambridge, Massachussets: Harvard University Press
  8. Greiner, Bernhard (2007) «The Birth of the Subject out of the Spirit of the Play within the Play: The Hamlet Paradigm», u: The Play within the Play, The Performance of Meta-theatre and Self-Reflection, Amsterdam-New York: Rodopi, 3-14.
  9. Guest, Michael (1995) «Act of Creation in Beckett's Catastrophe», Reports of Faculty of Liberal Arts, Shizuoka University, Vol. 31, internetska stranica www.levity.com/corduroy/beckettc.htm
  10. Hraste, Katarina (1991) "O dijakronijskom aspektu strukture Venere i Adona", Mogućnosti, br. 8-9-10, str. 825-839.
  11. Keblowska-Lawniczak, Ewa (2004) The Visual Seen and Unseen: Insights into Tom Stoppard's Art, Wroclaw: Wydawnictwo Uniwersytetu Wroclawskiego (poglavlje III, «Denigration of Vision in Rosencrantz and Guildenstern are Dead: Legitimation Crisis and the Field of Desire», 105-132).
  12. Kluge, Sophie (2008) «Calderon's Anti-tragic Theater: The Resonance of Plato's Critique of Tragedy in Calderon's La Vida es Sueňo», Hispanic Review, Vol. 76, br. 1, 19-52, članak dostupan u internetskoj bazi Project MUSE.
  13. Machiedo, Višnja (2001) «Marivaux na licu svoga naličja», u: Marivaux, Pierre, Raspra, prev. V. Machiedo, Rijeka. Adamić: DHK, HNK Ivana pl. Zajca.
  14. Moore, Timothy J. (1998) The Theater of Plautus, Playing to the Audience, Austin: University of Texas Press (poglavlja «Actors and Spectators» i «Characters and Spectators», 8-49)
  15. Schwanitz, Dieter (1990) Teorija sistema i književnost, prev. S. Muhamedagić, Zagreb: Naklada MD, (poglavlje «Drama», 91-117)
  16. Szondi, Peter (2001) Teorija moderne drame, Zagreb: ITI, (Poglavlja "Uvod", "Drama" i "Pokušaji rješavanja - Komad o nemogućnosti drame", 7-18, 106-111).
  17. Žmegač, Viktor (1994) Književnost i filozofija povijesti, Zagreb: Filozofska istraživanja.

Izborni predmet na studijima
Stari studiji
  1. Komparativna književnost, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 1., 3. semestar
  2. Psihologija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 1., 3. semestar
  3. Informacijske znanosti, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  4. Talijanistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  5. Anglistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  6. Anglistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  7. Povijest, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  8. smjer Nastavnički, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 1., 3. semestar
  9. Arheologija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  10. Sociologija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  11. Filozofija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij
  12. Indologija, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 1. semestar
  13. Judaistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 1., 3. semestar
  14. Komparativna književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 1., 3. semestar
  15. Nederlandistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 1., 3. semestar
  16. Portugalski jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 1., 3. semestar
  17. Romistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 1., 3. semestar
  18. Informacijske znanosti, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  19. Južnoslavenski jezici i književnosti, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  20. Talijanistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  21. Lingvistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  22. Germanistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  23. Poljski jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  24. Anglistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  25. Češki jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  26. Filozofija, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  27. Rumunjski jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  28. Sociologija, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
Novi i reformirani studiji
  1. Digitalna lingvistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 1., 3. semestar
  2. Romistika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 1., 3. semestar
Fakultetska ponuda
  • Diplomski studij: Zimski semestar