Usvajanje stranoga jezika

Naziv
Usvajanje stranoga jezika
Organizacijska jedinica
Katedra za ukrajinski jezik i književnost
ECTS bodovi
5
Šifra
117839
Semestri izvođenja
zimski
Jezik izvođenja
Hrvatski

Cilj
objasniti i razlikovati procese usvajanja i učenja materinskog, drugog i stranog jezika; razviti sposobnost kritičkog promišljanja znanstvenih teorija; ovladati stručnom terminologijom na češkom, slovačkom ili ukrajinskom jeziku i uvesti se u istraživački rad i čitanje znanstvene literature na češkom, slovačkom ili ukrajinskom jeziku
Sadržaj
  1. Uvod u nastavni plan i program. Nastanak discipline
  2. Pojmovna određenja: prvi, drugi, strani, ini jezik. Usvajanje i učenje slavenskih kao stranih jezika
  3. Istraživanje procesa ovladavanja inim jezikom (OVIJ). Počeci istraživanja procesa ovladavanja inim jezikom
  4. Jednojezična i višejezična kompetencija: izvorni govornik vs. korisnik inoga jezika. Primijenjenolingvistička istraživanja
  5. OVIJ u svjetskom kontekstu. OVIJ u hrvatskom kontekstu
  6. Usvajanje prvoga jezika. Neurolingvistika i OVIJ
  7. Psiholingvistika i OVIJ. Psihološki aspekti OVIJ-a
  8. Sociološki i sociolingvistički aspekti OVIJ-a. Rano usvajanje stranoga jezika s naglaskom na slavenske jezike
  9. Hipoteza kritičnog perioda i hipoteza osjetljivog perioda. Dvojezičnost i višejezičnost
  10. Individualne razlike u usvajanju jezika. Afektivni i kognitivni čimbenici u usvajanju jezika
  11. Učenikov jezik / međujezik. Međujezični utjecaji u ovladavanju jezikom
  12. Ovladavanje slavenskim jezicima kao stranim u govornika hrvatskog jezika. Specifičnosti procesa usvajanja jezika u formalnoj nastavi – slavenski kao strani jezici
  13. Ovladavanje slavenskim jezikom u formalnom i neformalnom kontekstu. Metodologija istraživanja OVIJ-a
  14. Kvalitativna istraživanja. Kvantitativna istraživanja
  15. Mini istraživanje jednog aspekta usvajanja slavenskoga kao stranog jezika (ukrajinski, češki, slovački). Prikaz mini istraživanja i rasprava o metodologiji istraživanja

Ishodi učenja
  1. objasniti psiholingvističke i sociolingvističke teorije usvajanja materinskog, drugog i stranog jezika
  2. razlikovati i opisati kognitivne i afektivne čimbenike u usvajanju drugog i stranog jezika
  3. analizirati metode istraživanja procesa usvajanja i učenja materinskog, drugog i stranog jezika
  4. objasniti karakteristike nastavnog diskursa s naglaskom na slavenske jezike
  5. prepoznati i razraditi strategije učenja, poučavanja i komunikacije na slavenskom kao stranom jeziku
  6. aktivno sudjelovati u diskusijama, prihvaćati komentare o svome radu i izraziti otvorenost prema stavovima i idejama drugih
  7. izraziti kritičko razumijevanje relevantne stručne literature na stranom jeziku (jednom od slavenskih) i opisati sadržaj drugima
  8. osmisliti, provesti i predstaviti istraživanje odabranog aspekta nastave jednog od slavenskih kao stranih jezika
Metode podučavanja
Koristit će se metode rada u paru i individualni rad studenata, studenti će se kontinuirano pripremati za sate i interaktivno sudjelovati u nastavi
Metode ocjenjivanja
Pismeni i usmeni ispit

Obavezna literatura
  1. Medved Krajnović, M. (2010 ). Od jednojezičnosti do višejezičnosti: Uvod u istraživanja procesa ovladavanja inim jezikom . Zagreb: Leykam International.
  2. Mihaljević Djigunović, J. (1998). Uloga afektivnih faktora u učenju stranoga jezika . Zagreb: Filozofski fakultet.
  3. Čurković-Kalebić, S. (2003). Jezik i društvena situacija . Zagreb: Školska knjiga
  4. Vrhovac, Y. (2000). Govorna komunikacija i interakcija na satu stranoga jezika . Zagreb: Naklada Ljevak.
Dopunska literatura
  1. Vilke, M. (1977) Uvod u glotodidaktiku. Zagreb: Školska knjiga
  2. Časopis Strani jezici (odabrani članci)
  3. Petrović, E. (1998). Teorija nastave stranih jezika . Zagreb: Školska knjiga.

Izborni predmet na studijima
  1. Češki jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  2. Slovački jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij
  3. Ukrajinski jezik i književnost, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij